Take a fresh look at your lifestyle.

با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی / روبات انسان نمای تولید داخل دستیار درمانگر شد

طراحی و به کارگیری روبات های انسان نما به عنوان دستیار درمانگر در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اوتیسم یکی از طرح های پژوهشی است که توسط محققان کشور انجام شده است. 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس آمارهای موجود نرخ وقوع اختلالات اتیستیک از دهه ۱۹۶۰ میلادی رو به افزایش است و در کشور ما نیز با این مشکل وجود دارد. این اختلالات با نارسایی های کیفی در تعاملات اجتماعی، مهارت ارتباطی و خلاقیت اجتماعی مشخص می شود. در سال های اخیر استفاده از روبات ها در تشخیص و درمان مبتلایان به اوتیسم در دنیا رشد چشمگیری داشته است.

در این راستا با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی طرحی با عنوان «طراحی و به کارگیری روبات های انسان نما به عنوان دستیار درمانگر در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اوتیسم» توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف انجام شد.

هدف از این پروژه به کارگیری عملی دو روبات انسان نما به عنوان دستیار درمانگر در ارتقای مهارت های اجتماعی و شناختی کودکان مبتلا به اوتیسم به عنوان یکی از نخستین گروه های به کارگیرنده این فناوری در ایران است. برای رسیدن به این هدف نیز سناریوها و بازی های آموزشی و درمانی متنوعی طراحی شد.

مجموعه سناریوهای تدوین شده در چند قالب بر روی کودکان اتیستیک پیاده سازی شد که می توان به بررسی مقبولیت روبات ها در میان کودکان و بررسی حضور آنها در بازی تقلیدهای حرکتی درشت و ریز، مقایسه تأثیر روبات ها بر یک جفت دوقلوی اتیستیک یکی با عملکرد بالا و دیگری با عملکرد پایین، اثربخشی استفاده از روبات ها در افزایش مهارت های اجتماعی کودکان عملکرد بالا اشاره کرد.

نتایج به دست آمده نشان دهنده مقبولیت ۸۰درصدی روبات های مینا و نیما در نخستین تعامل کودکان اتیستیک با آنها بوده است. پیشرفت هر دو گروه کودکان عملکرد بالا و پایین در زمینه مهارت های تقلیدی ریز و توجه اشتراکی در برنامه آموزش موسیقی از دیگر یافته های این پژوهش بوده است.

همچنین ارتقا و ماندگاری مهارت های اجتماعی کودکان عملکرد بالا و کاهش رفتارهای ناسازگارانه و شدت اوتیسم در کودک با عملکرد پایین بخش دیگری از مشاهدات از عملکرد کودکان شرکت کننده بود. با این اقدام روند درمانی این بیماران در کشور سریع تر شده و هزینه های تحمیلی بر جامعه نیز کاهش می یابد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.