Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه محیط اداری را به محلی کم استرس و شاد تبدیل کنیم / ۱۰ گام شادکامی در محل کار

تقریبا هر شخص شاغل روزانه هشت ساعت خود را در محیط کارش سپری می کند. در نتیجه محیط کار تأثیر مستقیمی می تواند در سلامت روحی فرد داشته باشد. به همین خاطر در صورتی که خود دست به کار نشوید تا محیط کاری خود را بهبود بخشید، باید خود را برای انواع فشارها و در نتیجه بیماری های احتمالی آماده سازید.

به همین خاطر و با توجه به اهمیت شادی آفرینی در محیط کار، در ادامه به بررسی ۱۰ گام مؤثر در این رابطه خواهیم پرداخت.

۱- همین حالا اقدام کنید

به دلیل این امر که انجام یک کار جدید افراد را در شرایطی متفاوت قرار می دهد، افراد تمایل به تعویق انداختن آن دارند و همین امر باعث می شود تا مهم ترین عنصر عصر حاضر یعنی زمان را از دست بدهند. به همین خاطر باید همواره سرعت بخشی به امور را مدنظر قرار دهید. همچنین تصور این امر که در راستای برخی اهداف که حالتی آرمانی دارند گام بردارید، اندیشه ای باطل بوده و لازم است به دنبال مواردی باشید که ملموس و قابل دستیابی باشند. این امر شما را از فشارهای انجام کارهای بزرگ و محال رهایی خواهد داد و به اقدامات شما نظمی منطقی می بخشد که می توانید نتایج آن را حتی در کوتاه مدت حس کنید.

۲- تمرین قدرانی را انجام دهید

همه افراد از یکسری کاستی ها برخوردار هستند و در این رابطه هیچ فردی را نمی توانید بیابید که همه چیز را در حد مطلوب در اختیار داشته باشد. با این حال در صورتی که عیار مدنظر شما صرفا مادیات باشد، شما قادر به لذت بردن از چیزهایی که دارید نخواهید بود. نتیجه چنین تفکری نیز بدون شک حس بد همیشگی است که انگیزه شما را خواهد کشت.

به همین خاطر توصیه می شود همواره نسبت به دارایی های خود قدردان بوده و با حفظ روحیه، در تلاش برای بهبود اوضاع خود باشید. هدف از این مقاله انجام کارهایی است که در شما به عنوان یک فرد فعال در حوزه کسب وکار حس بهتری را به وجود خواهد آورد که بدون شک این امر از اقدامات مؤثر خواهد بود. برای دستیابی به این امر نیز بهتر است تمارین موجود برای دستیابی به این مهارت را انجام دهید. از جمله تمارین موجود این است که هر روز حداقل سه موهبت زندگی خود را یادداشت و در پایان روز نیز به آن فکر کنید.

۳- اهداف شخصی برای خود تنظیم کنید

در صورتی که مالک یک شرکت نباشید، شما صرفا در راستای اهداف فردی دیگر عمل می کنید. این امر در درازمدت انگیزه کار و پیشرفت را از شما خواهد گرفت که بدون تردید دردسرساز خواهد بود. در همین راستا و برای جلوگیری از چنین اتفاق ناگواری لازم است برای خود اهدافی شخصی داشته باشید. در این رابطه افراد با یکدیگر متفاوت بوده با این حال در اختیار داشتن آن ضروری است. برای مثال، بدون تردید اشتیاق فردی که می خواهد در رده های بالاتر مدیریتی قرار گیرد نسبت به کارمندی که تنها هدف از کار را حقوق پایان ماه می داند، تفاوت چشمگیری خواهد داشت. بدون تردید هنگامی که کار خود را با هدفی گره بزنید، تمایل بیشتری برای آن خواهید داشت و این خود باعث خواهد شد تا در برابر ناملایمات، سختی کمتری را حس کنید که خود امری مطلوب محسوب می شود.

۴- تمرکز خود را روی مواردی که می توانید کنترل کنید، بگذارید

محدوده تمرکز افراد محدود بوده و در صورتی که از آن به درستی استفاده نکنید با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد. متخصص هوش هیجانی آقای هاروی دوکیندوف معتقد است که باید ذهن خود را تنها درگیر مواردی سازید که قادر به کنترل آن هستید. با نگاهی واقع بینانه به درستی این حرف پی خواهید برد، زیرا درگیر ساختن خود در رابطه با مواردی که قدرتی برای در دست گرفتن آن ندارید، تنها شما را خسته خواهد ساخت و فشار ناشی از آن انرژی شما را به شدت تحلیل می سازد. بدون ترید شما در زندگی خود تنها نقش کارمندی نداشته و از وظایف دیگری نیز برخوردار هستید که برای دستیابی به هریک شما به توان کافی نیاز دارید. حس رضایت نیز نتیجه پرداختن به امور تحت کنترل است.

۵- برای خود پاداش هایی را مدنظر قرار دهید

به پایان رساندن هرکاری بدون تردید افراد را با خشتگی مواجه خواهد ساخت و همین امر پرداختن به کاری جدید را دشوار می سازد. به همین خاطر لازم است به نحوی انرژی از دست رفته خود را بازیابید. از جمله اقدامات مؤثر در این رابطه این است که برای هر اقدام خود پاداشی را تعیین کنید. میزان این پاداش نیز باید با توجه به شرایط شما باشد تا خود به عاملی برای فشار تبدیل نشود. درواقع یک اصل کلی وجود دارد و آن این است که برای رضایتمندی در محل کار لازم است انگیزه خود را در حد مطلوب نگه دارید.

۶- منفی بافی را کنار بگذارید

میزان لذت بردن از زندگی تحت تأثیر مستقیم طرز فکر شما قرار دارد. به همین خاطر می توانید با تغییر دیدگاه تان نسبت به مسائل مختلف رضایتمندی خود را افزایش دهید. درواقع برخی از افراد صرفا دیدگاهی منفی دارند و این امر نه تنها حال آنها را خراب خواهد کرد، بلکه دیگران را نیز مورد آزار قرار خواهد داد. بدون تردید کمتر کسی را می توان یافت که تمایلی به برقراری اراتباط با چنین فردی داشته باشد. یکی از پیامدهای منفی بافی شکایت دائمی است که می تواند منجر به از دست دادن فرصت شغلی شما نیز شود. برای رهایی از این خصلت بد توصیه می شود همواره در مواجهه با اتفاقات گوناگون نظرات افراد دیگر را نیز جویا شوید. این امر افق دید شما را افزایش خواهد داد. همچینن لازم است آستانه تحمل خود را نسبت به اتفاقات گوناگون افزایش دهید تا با هر چیزی آسیب نبینید.

۷- فعال باشید

از ویژگی های جالب بدن انسان این است که به خوبی می تواند به شرایط جدید عادت کند. این امر در صورتی که در راستای اهداف و اقدامات مثبت مورد استفاده قرار گیرد، نتایج فوق العاده ای را به همراه خواهد داشت. درواقع فردی که کاری برای انجام ندارد تحت هجوم انواع افکار قرار خواهد گرفت که بدون شک مضر خواهد بود. در همین راستا سعی کنید مدیریت زمان درستی داشته باشید تا زمانی برای فکرهای بیهوده نداشته باشید. همچین نباید راندمان کاری خود را با حذف موارد اضافی و هواس پرتی های خود بالا ببرید.

۸- کمک به دیگران و پرورش روابط را جدی بگیرید

روابط بخش بزرگی از شادی های افراد را شکل می دهند و نباید به بهانه هایی نظیر مشغله کنار گذاشته شود. با این حال ممکن است امکان ارتباط قوی با افراد قدیمی وجود نداشته باشد که در این شرایط بهتر است جایگزین های در دسترسی پیدا کنید. در این رابطه دو مقوله وجود دارد؛ گسترش و پرورش روابط. درواقع گسترش به این امر دلالت دارد که تعداد افرادی را که می شناسید بالا ببرید، با این حال پرورش در رابطه با تحکیم روابط سخن می گوید.

همچنین نتایج آزمایشات بیانگر آن است که کمک به دیگران حسی فوق العاده را در افراد به وجود خواهد آورد که خود منجر به رضایتمندی آنها از زندگی و کار خود خواهد شد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.