Take a fresh look at your lifestyle.

مخاطبان روستایی، حلقه گمشده اطلاع رسانی در روابط عمومی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) قدم اول در طراحی پیام های روابط عمومی تعیین مخاطب و طراحی پیام متناسب با طیف های مختلف مخاطبان سازمان است. طراحی پیام یکسان برای مخاطبان متنوع و انتظار تاثیرگذاری بر افکار آنان، انتظاری نامعقول و غیرمنطقی است.


هرچند که فراگیری رسانه های مجازی در نزدیک کردن سطح آگاهی و نگرش ها و فرهنگهای حاکم بر مخاطبان مناطق مختلف قابل توجه بوده و تفاوت سبک زندگی و نیازهای مردم در مناطق مختلف دنیا به میزان قابل توجهی کمرنگ شده است اما همچنان شرایط جغرافیایی و محل زندگی افراد تاثیر معناداری بر انتظارات آنها دارد.


علی رغم رشد روزافزون پدیده مهاجرت روستاییان به شهرها در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشورمان در روستاها اقامت دارند که این جمعیت نباید در طراحی پیام های روابط عمومی ها مورد غفلت قرار گیرد.


نگاهی گذرا به فعالیتهای اطلاع رسانی روابط عمومی ها چه در فعالیتهای مکتوب (نشریات، روزنامه ها، بروشورها و…) و چه در فعالیتهای فضای مجازی (سایت، کانال تلگرام، اینستاگرام و…) نشان می دهد که همواره نیازهای مخاطبان روستایی بعنوان بخش مهم و تاثیرگذار بر اقتصاد کشور مورد کم توجهی قرار گرفته است.
 

به نظر می رسد روابط عمومی ها بخصوص در سازمانها و نهادهایی مانند بنیاد مسکن، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، تعاون روستایی، پست بانک ایران و … که بطور مستقیم خدمات مرتبط با روستاها را ارائه می دهند باید با شناخت نیازهای مخاطبان روستایی از طریق نظرسنجی و انحام پژوهش های علمی، در راستای طراحی پیامهایی متناسب با این نیازها گام برداشته و نتایج نظرسنجی را هم در طراحی پیامها و هم در نحوه ارائه خدمات خود اجرایی نمایند.


تقسیم مخاطبان به مخاطبان روستایی و شهری تنها یک تقسیم بندی بر اساس محل سکونت مخاطبان است. چه بسا اگر اندکی بر سایر عوامل تقسیم بندی مخاطبان تامل کنیم به این نتیجه برسیم که براساس تقسیم بندی های شغلی، سنی و جنس مخاطبان طراحی پیام های روابط عمومی کاستی ها و ناکارآمدی اساسی تری نیز دارد.


توجه به زیبایی پیام، سرعت انتشار پیام، استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی نوین و… همه مهم هستند اما همواره به یاد داشته باشیم. قدم اول در طراحی پیام توجه به گستردگی و تنوع مخاطبان است.


 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.