Take a fresh look at your lifestyle.

دلنوشته ‌های یک کارآفرین (۶۹) / آهسته و پیوسته برو

اثر مرکب یا بهره مرکب تئوری آلبرت انیشتین بود که کاملا یک نظریه کاربردی است و تو اگر قصد داری در کسب و کارت موفق شوی باید با این تئوری هم آشنا باشی.

اگرچه تئوری انیشتین مربوط به بحث های ریاضی است اما می توان از آن در مسائل کاربردی کسب و کار نیز استفاده کرد. دارن هاردی نیز در کتاب اثر مرکب براساس همین تئوری مسائل مهمی را برای موفقیت کسب و کار عنوان می کند که می توانی آن را بخوانی و از آن درس ها بگیری.

هر کسی که کسب و کاری راه می اندازد باید بداند که او در یک جهان قانونمند زندگی می کند. یکی از قوانین جهان، قانون تکامل است. براساس قانون تکامل تو نمی توانی یک شبه میلیاردر شوی و با کسب و کارت هزاران میلیارد پول به دست بیاوری. باید با صبوری مراحل مختلف قانون تکامل کسب و کار را طی کنی تا به اوج موفقیت برسی.

برخی افراد فکر می کنند می توانند پله های موفقیت را یک ماهه یا دو ماهه طی کنند و به مدارج بالای موفقیت مالی برسند در صورتی که طی کردن این قانون نیاز به مقدمات و تمهیداتی دارد و تو باید این اصل را رعایت کنی.

درسی که از تئوری انیشتین می توانی بگیری این است که تو همین امروز نخستین گامت را برای راه اندازی کسب و کارت بردار و فردا دومین گام را بردار و پس فردا سومین گام را. وقتی می خواهی به یک قله کوه برسی بی تردید بهترین راه آهسته و پیوسته رفتن است. و این یک قانون کیهانی است که تو می توانی برای کسب و کارت به کار گیری. اگر قرار است هزار متر راه بروی بهترین کار تقسیم کردن هزارمتر به توانایی روزانه ات است. یعنی اگر روزی ۱۰ متر می توانی حرکت کنی این کار را انجام بده و به هزار متر فکر نکن و نگو ۱۰ متر راه رفتن کار مرا راه نمی اندازد. براساس تئوری بهره مرکب دقیقا با همین ۱۰ متر ۱۰ متر رفتن هاست که می توانی پس از صد روز هزار متر را طی کنی.

برخی جوانان انتظار دارند هنوز یک سال از عمر شرکت آنها نگذشته به سود و سرمایه کلانی دست پیدا کنند اما قانون تکامل می گوید تو باید آهسته و پیوسته این مسیر را طی کنی و نمی توانی یک شبه به آن برسی. یک نهال چندین سال طول می کشد تا به یک درخت تنومند تبدیل شود. یک کسب و کار هم برای اینکه بتواند به شرکتی بزرگ با سود و سرمایه ای زیاد تبدیل شود نیاز به زمان دارد و برای اینکه تو بتوانی به این موفقیت دست پیدا کنی باید طبق قانون بهره مرکب عمل کنی و هر روز یک کار برای راه اندازی یا توسعه شرکت انجام دهی. پس از مدتی کوتاه متوجه می شوی بسیاری از کارهای شرکت برای راه اندازی یا حتی توسعه برداشته شده و تو در مسیر ثروت و موفقیت هستی.

کارهای شرکت را به قسمت های کوچک تقسیم کن و برای هر روز یک برنامه بنویس و طبق برنامه عمل کن. اگر قرار است روزی ۱۰ متر پیاده روی کنی این کار را انجام بده و فردا نیز این کار ادامه بده تا پس از مدتی نتیجه کار را شاهد باشی.

هر چقدر به انتهای برنامه نزدیک تر می شوی معجزه های موفقیت تو بیشتر خودنمایی می کند. شاید در روزهای اول یا حتی ماه های اول فقط کار کنی و هیچ نشانه ای از موفقیت یا کسب درآمد نبینی اما طبق قانون تردید نکن که پس از مدتی معین به درآمد می رسی و پس از آن هر روز به میزان درآمد تو اضافه می شود.

شاید تو در ذهنت بگویی این چه کاری است که من فرضا روزی ۱۰ متر راه بروم. من می توانم یک روز صد متر بروم و یک روز هم اصلا پیاده روی نکنم و حتی زودتر به نتیجه برسم. طبق تئوری انیشتین اگر به دنبال معجزه موفقیت هستی بهترین کار آهسته و پیوسته رفتن است. در حکمت ما ایرانی هم این نکته وجود دارد. حکیم سعدی علیه الرحمه می گوید:

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود

رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود

رهروی کسب و کار هم باید این قانون کیهانی را قبول و طبق آن عمل کند. نتایج آن بسیار شگفت انگیز است. اگر تو اضافه وزن داری این قانون را امتحان کنی و فرضا فقط روزی نیم ساعت پیاده روی کن و اصلا به لاغر شدن فکر نکن بلکه تاکید تو بر روزی نیم ساعت پیاده روی باشد. پس از شش ماه بدون اینکه احساس خستگی یا درماندگی کرده باشی کلی وزنت کم شده و با آرامش بیشتر و احساس بهتر این روند را ادامه می دهی و چون لاغرتر شدی پیمودن این مسیر برایت راحت تر می شود.

در کسب و کار هم همین قانون وجود دارد. یعنی ابتدا کمی با سختی و دشواری حرکت را شروع می کنی، اما پس از مدتی این امر کاملا طبق قانون طبیعی پیش می رود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.