Take a fresh look at your lifestyle.

Cadbury: نجات محیط زیست با شکلات

بازاریابی سببی یا همان بازاریابی به واسطه، فعالیت تبلیغاتی است که در آن کسب و کار ها و خیریه ها  (یا سازمان های غیرانتفاعی) برای بازاریابی محصول یا خدمت با هم همکاری می کنند و البته در نهایت قرار است به سودی دوطرفه دست پیدا کنند. بازاریابی سببی با فراهم کردن منابع مالی از یک طرف به مسائل اجتماعی روز می پردازد و از طرف دیگر اهداف مهم کاری را دنبال می کند.

در این مطلب به نقل از  ام بی ای نیوز، قصد داریم ایده جذاب  (Yowie) را در استرالیا بررسی و آن را به عنوان یک نمونه موفق بازاریابی سببی معرفی کنیم. کسی نیست که با شکلات شیریDairy Milk) Cadbury) آشنا نباشد.

Cadbury Schweppes در سال ۱۹۹۷روشی تازه برای افزودن ارزش به شکلات شیری اش پیدا کرد.

این کار با توجه به علاقه مندی  مخاطب و با تغییر بسته بندی شکلات به شکل کاراکترهای جذابی مثل Yowie صورت گرفت. علاوه بر این با همراه کردن محصول با محتوای آموزشی مثل اسباب بازی ، کتاب  و سی دی های تم دار، محصول به اطلاع رسانی در مورد محیط زیست پرداخت که دل مشغولی اصلی مخاطبان بود.

Cadbury Schweppes شرکتی است بر پایه فعالیت های بازاریابی. موفقیت این برند از برآورده کردن نیازهای مخاطبانش به دست آمده است و برند این کار را با گوش دادن دائمی به مخاطبان و توجه به تغییر نیازهای آنان به بهترین شکل انجام می دهد. بر همین اساس، برند همواره سرگرم تولید محصولات جدید و یافتن راهی برای افزودن ارزش به این محصولات بوده است.

یکی از مهم ترین اهداف بازاریابی کسب و کارهای بزرگ، تمرکز بر فرصت های سودآور در محدوده محصولات ویژه شان در بازارهای جهانی است. این فعالیت می تواند به شکل تولید ارزش یا افزایش حجم تولید یا ترکیبی از هر دو ظاهر شود و در تمام اشکال محصولات پرمصرف از شامپو و خمیردندان گرفته تا شیرینی جات و نوشیدنی ها دیده می شود. منطق این کار ساده است؛ با در معرض دید بودن، سوددهی و حجم تولید در بازار جهانی، کسب و کارها فرصت مناسبی برای فراهم کردن کالای باکیفیت و ارائه ارزش در ازای پول دریافتی را به دست می آورند.

Cadbury Schweppes هم در دو حوزه نوشیدنی و شکلات و شیرینی متمرکز بوده است و در سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۷ در این دو حوزه به ترتیب ۲۵و ۲۰درصد افزایش تولید داشته است. هدف دیگر بازاریابی افزایش حجم فروش و سهم بازار با نوآوری در محصول و بسته بندی است. نوآوری برندها را در رقابت همیشگی با برندهای دیگر، در ردیف برنده قرار می دهد و برندهای نوآور و خلاق می توانند با شناسایی تغییرات در محیط کار و ارزیابی اطلاعات به دست آمده از تحقیقات، از فرصت های تازه بهره برداری کنند.

Yowie محصول موفقی است که برند در سال ۱۹۹۷ به بازار معرفی کرد. محصول در همان سال لقب بهترین محصول بخش شیرینی و شکلات را در نشریه خواربار جهانی به دست آورد. در سال اول معرفی این محصول، ۳۱ میلیون Yowie فروخته شد.

Yowie فامیل دورِ برخی شخصیت های افسانه ای استرالیایی است و هر کدام از آنها محدوده مربوط به خود و شخصیت خود را دارد. شش کاراکتری که خلق شد عبارتند از:

Rumble: محافظ صحراها

Ditty: محافظ گل ها

Nap: محافظ درختان

Squish: محافظ رودخانه ها

Boof: عاشق حشرات و پروانه ها

Crag: محافظ زمین های باتلاقی

در واقع Yowieها چیزی بیش از یک محصول  شکلات بودند؛ آنها یک مجموعه کامل را تشکیل می دادند. هر بسته بندی Yowie یک حیوان اسباب بازی با قابلیت سرهم بندی سریع را شامل می شد. حیوان داخل جعبه کپی دقیق یک نمونه واقعی در جنگل های استرالیا بود. به این ترتیب کودکان با خرید این شکلات ها می توانستند این حیوانات را جمع کنند.

علاوه بر این، برند برای مشتریان نقشه ای از قلمرو Yowieها را می فرستاد تا بچه ها بتوانند جهان Yowie خود را بسازند. آنها در واقع بسته ای حاوی اطلاعات و بازی را دریافت می کردند و به این ترتیب در مورد Yowie و محیط زیست بیشتر می دانستند. کتاب ها و سی دی ها هم مکمل این اطلاع رسانی بودند.

Yowieمحصولی است که به کودکان درباره محیط زیست و ارزش آن در زندگی آموزش می داد. استرالیا از پاک ترین طبیعت دنیا برخوردار است؛ تمیزترین آب، تمیزترین سواحل، تمیز ترین محیط زیست و به این ترتیب هدف بسیاری از جهانگردان است. Cadbury با درک این مسئله و با هدف آموختن این مسئله به کودکان، به درستی Yowie را به عنوان قهرمان کمپین خود معرفی کرده است.

در عین حال Yowie نیز کمک زیادی به Cadbury برای رسیدن به اهداف بازاریابی اش کرد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.