Take a fresh look at your lifestyle.

۵ مورد از بدترین اشتباهات کارآفرینان هنگام جذب سرمایه گذار

در این مطلب به نقل از مدیراینفو پنج مورد از بدترین اشتباهاتی که کارآفرینان در جلسه با سرمایه گذاران فرشته خو مرتکب می شوند و نحوه اجتناب از آنها را شرح خواهیم داد:

اشتباه شماره ۱: درباره اینکه کسب و کارتان قرار است چه مشکلی را حل کند توضیح نمی دهید:

یکی از صاحب نظران می گوید بعضی کارآفرینان زمان زیادی را صرف صحبت در مورد چگونگی عملکرد محصول یا خدمت شان می کنند، درحالی که زمان کافی برای بیان مشکلاتی که قرار است توسط کسب وکارشان حل شود ندارند.

راه حل: بگویید که چرا مشتریان، محصول یا خدمت شما را خریداری می کنند؟

کایل هریس می گوید: اگر به وضوح نمی دانید یا نمی توانید توضیح دهید که با راه اندازی کسب و کارتان چه مشکلی را می خواهید حل  کنید و چرا مشتریان می خواهند به شما پول بدهند، هرگز موفق نخواهید شد سرمایه گذار فرشته خو را جذب کنید.  هریس برای شروع کار سه سوال مطرح می کند که شما باید بتوانید در کسب وکارتان پاسخ دهید: بهترین مشتری شما کیست؟  ارزش محصول و خدمات تان چیست؟ و مبلغی که مشتری باید بابت آن بپردازد چقدر است؟

اشتباه شماره ۲: شما حقایق و اعداد زیادی را ارائه می دهید:

کارآفرینان اغلب از ارائه آمار و ارقام برای کمک به توضیح کسب وکارشان استفاده می کنند، درحالی که برخی ارقام – مانند فروش و درآمدتان – می تواند مهم باشد، اما توجه داشته باشید که در ارائه این آمار و ارقام افراط نکنید. سعی نکنید تمام اطلاعات مربوط به بازارتان را بیان کنید، تنها بیان اطلاعات مهم و حیاتی کافی است.

راه حل: کسب و کارتان را در قالب یک داستان تعریف کنید:

برای جلب توجه کامل سرمایه گذار فرشته خو، با گفتن یک داستان، کسب وکارتان را توضیح دهید. پیشنهاد می کنیم با استفاده از مثال های شخصی در مورد اینکه چگونه خدمت یا محصول تان توانسته  است مشکلی را در زندگی تان حل کند، شروع کنید یا حتی سرمایه گذار را در داستان خود قرار دهید.

به عنوان مثال اگر شما محصولی را برای افرادی که نابینا هستند، ارائه کرده اید شروع به صحبت در مورد مشکلات نابینایان نکنید. در عوض، با بیان چیزی شبیه به این جمله تاثیرگذار باشید: « تصور کنید اگر فردی که دوستش دارید فردا نابینا شود…»

اشتباه شماره ۳: پیش بینی های فروش را اصلاح کنید:

معمولا در طرح کسب و کاری که به سرمایه گذار فرشته خو تحویل می دهید؛ فروش خود را در دوره ها و بازارهای متفاوت پیش بینی می کنید. البته که این بخش لازم است اما آن گونه که فکر می کنید تاثیرگذار نیست. می پرسید چرا؟ واضح است. با رشد شرکت تان جریان های درآمدی، قیمت ها و حتی کل بازار می تواند تغییر کند و همین مقوله پیش بینی های اولیه را بی فایده می کند.

راه حل: بر منافعی که کسب وکارتان به مشتری ارائه می دهد، تمرکز کنید:

یکی از صاحب نظران در این زمینه می گوید بهتر است بر توضیح مزایایی که کسب وکارتان به مشتریان ارائه می دهد و اینکه چگونه این شرکت متفاوت از رقباست، تمرکز کنید. این مقوله کمک می کند تا بتوانید میزان فروش قابل توجهی داشته باشید.

شرکت های خدماتی پاسخگو قرن هاست در سرتاسر دنیا کار می کنند، به عنوان مثال «اگر برای ارسال پیام به مشتری از فناوری های روز، بلافاصله و بدون نیاز به تماس با مشتری استفاده کنید، فرصتی بالقوه برای ایجاد درآمد و سود عالی کسب کرده اید» و این چیزی است که برای سرمایه گذاران جذاب است.

اشتباه شماره ۴: شما بیش از حد به طرح کسب و کارتان وابسته هستید:

هریس می گوید: برای بعضی سرمایه گذاران، این مسئله که کارآفرینان مایل نیستند در خارج از پروتکل مشخص شده در طرح کسب وکارشان کار کنند؛ نوعی نقطه ضعف محسوب می شود. مثلا شما دستگاهی دارید که برق را کنترل می کند و براساس طرح کسب وکارتان؛ این دستگاه با قیمت ثابتی به مشتریان فروخته می شود، اما هنگامی که مشتری بخواهد به جای خرید، دستگاه را اجاره کند،  شما به مشتری می گویید که نمی تواند این کار را انجام دهد. چنین رویکردی ممکن است برای سرمایه گذار نقطه ضعف محسوب شود.

راه حل: فرصت های جدید درآمدی را دریابید:

اگر روشی جدید برای بسته بندی محصول یا فروش خدمت وجود داشته باشد،  «کارآفرین واقعی»، این فرصت را برای کسب درآمد بیشتر از دست نمی دهد. انعطاف پذیری و تمایل به تطبیق دادن محصولات و خدمت تان  با خواست و سلیقه مشتری حتی با ایجاد تفاوت هایی اندک در محصول گامی موثر است. هدف باید این باشد که محصول تان را در قابل فروش ترین حالت ممکن قرار دهید.

اشتباه شماره ۵: شما درباره مالکیت صحبت می کنید:

درحالی که به نظر می رسد امری طبیعی باشد که در رابطه با میزان تمایل تان به ارائه مالکیت با سرمایه گذار فرشته خو صحبت کنید، انجام آن در جلسات اولیه اشتباه محض است. یکی از صاحب نظران بیان می کند که این همانند برچسب قیمت روی خودرو است. اگر قیمت بیش از حد بالا باشد، حتی با فروشنده حرف هم نمی زنید.

راه حل: این مقوله را بعدا پیگیری کنید:

اگر سرمایه گذاری اوایل کار در رابطه با شرایط مالکیت از شما سوال کند؛ توصیه می شود به عبارت «انعطاف پذیر است» بسنده کنید. به یاد داشته باشید، هدف شما این است که رابطه خود را با سرمایه گذار برقرارکنید. آنها را شیفته ایده  تان کنید و مطمئن شوید که تعارضی پیش نخواهد آمد.

کارشناس ارشد کارآفرینی

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.