Take a fresh look at your lifestyle.

از دانشگاه کارآفرین تا ترویج «فری لنسری»

امروزه کارآفرینی به موضوعی داغ و جذاب در دانشگاه ها تبدیل شده است. با وجود اینکه برنامه های نوآورانه متعددی برای کمک به نسل بعدی کسب و کارها طراحی شده است، اما بسیاری از دانشجویان علاقه مند به حوزه کارآفرینی حمایت های لازم را دریافت نمی کنند.

به گزارش مدیر اینفو، البته کار بیشتری باید انجام شود تا بتوان به دانشجویان کمک کرد، مسیر شغلی مورد نظرشان را تشخیص دهند. بزرگ ترین گروه خوداشتغالان (فری لنسرها) کسانی هستند که در حوزه هنر و رسانه کار می کنند.

متخصصان بهداشت و درمان هم جزو گروه  های کاری هستند که به سرعت در حال رشدند. با این حال بسیاری از دانشگاه ها برای حمایت از کارآفرینان، تنها به رشته های مدیریت و مرتبط با کسب و کار توجه می کنند. حتی اگر آموزش هایی در رابطه با خوداشتغالی وجود داشته باشد؛ احتمالا دانشجویان سایر رشته ها از این فرصت بی بهره می مانند.

اما سوال اصلی این است که چگونه دانشگاه ها می توانند مهارت های سرمایه گذاری و کارآفرینی را برای همه دانشجویان خود به نحوی بهتر فراهم کنند؟ ما باید اطمینان حاصل کنیم که مشاوره کسب و کار و کارآفرینی تنها به دانشجویان کسب وکار محدود نمی شود. برای مثال، دانشگاهی در لندن دارای مدل هایی برای کارآفرینی در حوزه موسیقی است که راهنمایی های عملی در مورد خوداشتغالی را برای دانشجویان هنر ارائه می دهد.

گاهی دانشگاه ها با تاکید بیش از حد بر اهمیت تجربه در موفقیت کسب و کار، دانشجویان را از راه اندازی کسب وکار جدیدشان می ترسانند. بسیاری از افراد بااستعداد ولی بی تجربه به همین دلیل؛ از خوداشتغالی و راه اندازی کسب و کارشان منصرف می شوند. مهم ترین نکته برای دانشجویان این است که از مهارت ها و توانمندی های شان آگاه باشند، تحقیقات لازم را انجام دهند و به شبکه سازی متعهد باشند.  

«بهره گیری از استعدادها، تحقیقات جامع و تهیه طرح کسب وکاری قوی، مهم ترین عناصر موردنیاز برای شروع کسب وکاری جدید است»

دانشجویان با حضور منظم در انجمن های حرفه ای خوداشتغال، نشان می دهند که می خواهند به طور مستقل و برای خودشان کار کنند، اما هنوز «ایده بزرگی» ندارند. داشتن «ایده بزرگ» ضروری است و دانشگاه ها هم بر این موضوع تمرکز دارند. در حالی که می توانند این سوال را مطرح کنند:  «چگونه دانشجویان می توانند بر استعدادهای خود تکیه کنند و از مهارت های بالقوه شان برای شروع کسب وکار استفاده کنند؟» مدیران و مسئولان حرفه ای باید بازار را برای خوداشتغالی آماده کنند.

علاوه بر این، لازم است دانشگاه ها طراحی درستی در برنامه درسی داشته  باشند. دانشگاه «ناتینگهام ترنت» این کار را با استفاده از ماژول های «کسب و کار در زندگی» انجام داده است. ناتینگهام ترنت دانشجویان را ملزم به انجام نوعی پروژه تحقیقاتی گسترده در مورد نحوه شروع کسب وکارشان می کند. این کار بخشی از فرآیند دریافت مدرک تحصیلی شان محسوب می شود.

علاوه بر داشتن «ایده ای بزرگ»؛ دانشجویان نیاز به پس انداز یا سرمایه گذاری برای شروع کارشان دارند. راه اندازی  کسب و کاری جدید نیازمند سرمایه گذاری است، اما اغلب پول زیادی برای شروع کار در دسترس نیست. بعضی دانشگاه ها با اعطای کمک های کارآفرینانه یا طرح های مالی می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

بهره گیری از استعدادها، تحقیقات جامع و تهیه طرح کسب وکاری قوی، مهم ترین عناصر موردنیاز برای شروع کسب وکاری جدید است.

دلایل اصلی افراد برای خوداشتغالی می تواند شامل موارد زیر باشد:

– انعطاف پذیری

– خودمختاری

– رضایت شغلی بیشتر

مطمئنا پول می تواند خوب باشد، اما تاکید بیش از حد بر این مقوله می تواند انگیزه اساسی را برای شروع کسب وکار از بین ببرد.

اغلب افراد خوداشتغال در معرض فشار هستند و گاهی انتظار می رود که به صورت رایگان هم کار کنند. با توجه به  نظرسنجی سال گذشته، ۲۰ درصد از فارغ التحصیلان معتقد بودند در صنایع مرتبط با خود حاضرند بدون دریافت دستمزد کار کنند.

دانشگاه ها می توانند به دانشجویان خوداشتغال و کسب وکارهای نوپای شان کمک کنند تا از پس مبارزات تبلیغاتی ناعادلانه ای که معمولا توسط غول های صنعت ایجاد می شوند، برآیند. دانشگاه ها و موسسات آموزشی باید برای درک مفهوم خوداشتغالی و توسعه آن تلاش کنند. در این صورت جوانان اعتماد به نفس وآمادگی بیشتری برای شروع کسب و کار مستقل شان پیدا می کنند.

کارشناس ارشد کارآفرینی

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.