Take a fresh look at your lifestyle.

تأثیر رقابت در کسب و کار

رقابت، عامل پویایی و کارآمدی اقتصاد است و هرچه شاخص های رقابتی بودن یک اقتصاد بالاتر باشد آن اقتصاد توانمند تر و توسعه یافته تر است. رقابت، خلاقیت و نوآوری را افزایش می دهد و صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی را ترغیب می کند تا با افزایش بهره وری و نوآوری ضمن کسب سود و سهم بیشتر، کالا و خدمات با کیفیت تری به مشتری عرضه کنند.

اقتصاددانان بر اهمیت و نقش رقابت در ارتقا و توسعه اقتصاد ملی اتفاق نظر دارند. در عرصه کسب و کار، رقبا همواره در تلاش برای دستیابی به برتری و سبقت گرفتن از یکدیگر هستند. وجود رقابت در بازار، به بهبود کیفیت خدمات و همچنین بالارفتن استانداردهای تولید و عرضه منجر خواهد شد.

با این حال باید توجه داشته باشید که سایر شرکت ها نیز در اندیشه رقابت کردن با شما هستند و به همین خاطر در تصمیم گیری های خود باید حرکات احتمالی آنها را نیز پیش بینی کرده و راهکارهای مناسب را برای مواجهه با آن پیدا کنید. اگرچه نبود رقیب باعث راحت تر شدن کار شما خواهد شد با این حال فراموش نکنید که این راحتی در درازمدت باعث خواهد شد دیگر انگیزه ای برای بهبود کیفیت محصولات خود نداشته باشید و از مسیر پیشرفت به طور کلی دور شوید.

بدون شک این شرایط برای هیچ شرکتی سودمند نخواهد بود به همین خاطر هم است که رقابت را از الزامات کسب و کار می دانند. تحت این شرایط لازم است ابزار خوبی جهت رقابت داشته باشید. این ابزار بسیار گسترده هستند و سطحی ترین موارد شرکت را نیز می تواند در بر گیرد. در راستای رقابت فراموش نکنید که باید به نحوی عمل کنید که در سایرین ایجاد حس تنفر نکنید. علت این امر هم به این خاطر است که ممکن است در آینده تحت شرایطی قرار بگیرید که جهت پیشرفت و بقا، مجبور به همکاری با رقبای خود باشید.

به همین خاطر لازم است از اقداماتی که برخلاف اصول اخلاقی در دنیای تجارت است تا حدامکان دوری کنید. یکی از اقداماتی که در این زمینه بسیار سودمند خواهد بود این است که به مطالعه سایر شرکت ها بپردازید و علل پیشرفت یا شکست آنها را تحلیل کنید. این امر درواقع استفاده از تجربیات آنهاست و باعث می شود شما تجربه تلخ مشابه آن را تجربه نکنید و بتوانید تصمیمات کاربردی تری را اتخاذ کنید.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

– درحالی که به رقبای خود بی اعتنایی می کنید، با وسواس خاصی روی آنها تمرکز کنید. به عبارت دیگر، محصولات رقبای خود، موقعیت های بازار، وضعیت مالی و نحوه درگیر کردن کاربران شان را بشناسید. اما به طور مداوم هم نباید به حرکات آنها واکنش نشان دهید.

– رقبا تأثیر فراوانی در کسب و کارها داشته و وجود رقیب در کسب و کار باعث جان بخشیدن به آن کسب و کار و تأثیر و پیشرفت در کسب و کار می شود. پس اگر در کسب و کار خود با رقبای زیادی روبه رو هستید این را یک عامل مثبت و پیشرفت در نظر بگیرید.

– برای موفقیت کافی است از همه ظرفیت ها و توانایی موجود به بهترین شکل استفاده کنید. این به آن معنی نیست که هر نیاز به کمک های بیرونی دارید بلکه به این مفهوم است که هر چه را که در اختیار دارید به بهترین شکل به کار ببندید.

– واقعیت این است که در فضای رقابتی بقا و رشد شرکت ها مستلزم داشتن مزیت رقابتی است و رویکردی که می تواند برای سازمان ها مزیت رقابتی خلق کند، استراتژی است.

– امضای قرارداد همکاری با شرکت های دیگر یا حتی رقبا می تواند راه حلی برای افزایش سوددهی باشد. به عنوان مثال می توانید قراردادی را با یک کارواش خودرو امضا کنید تا پس از شست و شوی خودروی مشتریان، آنها را برای برطرف کردن خط و خش یا تعمیر خودرو به شما معرفی کند. این قرارداد می تواند دوطرفه باشد تا شما نیز مشتریان خود را به کارواش معرفی کنید. در نهایت امر، چنین قراردادی به افزایش سود و بهره وری طرفین منجر خواهد شد. به همین خاطر همواره نباید از رقبای خود دوری کرد.

– در صورتی که پس از بررسی های دقیق، به این نتیجه رسیدید که کسب و کار کوچک طرف رقابت شما ایده  هایی مناسب یا سوددهی کافی دارد می توانید گزینه خرید را به عنوان راهکاری برای پایان دادن به رقابت درنظر داشته باشید. شاید بارزترین نمونه از این دست اقدامات در دنیای تجارت، خرید واتس اپ و اینستاگرام توسط فیس بوک باشد. بد نیست بدانید شرکتی نظیر گوگل در طول ۱۸ سال حیات خود، چیزی بیش از ۱۷۰ شرکت کوچک از جمله یوتیوب و اسکای باکس را خریداری کرده است.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.