Take a fresh look at your lifestyle.

نکاتی برای موفقیت در آمازون / آمازون را شخصی سازی کنید

شاید تا همین چند سال قبل صحبت از تسخیر بازارهای جهانی آن هم از سوی یک فروشگاه آنلاین بی پایه و باورناپذیر به نظر می رسید. با این حال پیشرفت تکنولوژی و توسعه کسب وکارهای آنلاین به حوزه خدماتی نیز نفوذ کرده است. این اتفاقی است که بیش از یک دهه از آن می گذرد. در دنیای مدرن، زمان اهمیت بالایی دارد و به الطبع  مدیریت این دارایی باارزش مهم خواهد بود.

هنگامی که صحبت از فروشگاه های آنلاین می شود، نام آمازون و eBay  بالاتر از همه به ذهن خواهد رسید. شاید بیراه نباشد اگر بپرسیم که چرا این دو برند این مقدار از شهرت را کسب کرده اند؟ بدون شک عواملی نظیر شانس و اقبال در این زمینه، اگر نگوییم بی تأثیر، دخالت کمی دارد. یک پاسخ منطقی و دم دست، مهارت این دو برند در بازاریابی و جلب توجه هر دو طیف فروشنده و مصرف کننده است.

باید توجه داشت که نمونه های بسیار زیادی از فروشگاه های اینترنتی به سبک آمازون و eBay در سراسر دنیا مشغول به فعالیت هستند. بارزترین نمونه علی بابا است که با مدیریت و ایده پردازی های بزرگ هم اکنون نامی بزرگ برای خود دست وپا کرده است. از این سه برند موفق که بگذریم، دیگر هیچ نامی حتی توانایی رقابت با آنها را ندارد.

در اینجا هدف بررسی علت و شیوه کامیابی فروشگاه های اینترنتی بزرگ دنیا نیست، بلکه می خواهیم از نقطه نظر یک فروشنده نحوه موفقیت و فروش بیشتر در چنین فروشگاه هایی را با محوریت آمازون بررسی کنیم. در میان غول های فروش اینترنتی، آمازون به شناخت مناسب و دقیق نیازهای مشتریانش مشهور است. اگر می خواهید فروش بالای محصول تان در آمازون تضمین شود، باید مانند پذیرنده خلاقانه عمل کنید. جست وجوی کامل یوتیوب و ترندهای گوگل نخستین کار مهمی است که باید انجام شود. این کار به شما کمک خواهد کرد تا از بازاری که در آن هستید آگاهی بیشتری کسب کرده و تقاضای مشتریان تان را نیز بهتر بشناسید.

صحبت از عملکرد موفق در آمازون نیازمند اشاره به یک نمونه عینی است. اگر بتوان توصیه های این کارآفرین نمونه را نیز در اختیار داشت، دیگر راه دستیابی به موفقیت نسبتا هموار شده است. خوشبختانه با جست وجویی ساده می توان به یک نام مهم در این زمینه رسید؛ «اشرف علی». وی تا به حال توانسته از طریق فروش محصولات از طریق آمازون بیش از یک میلیون دلار درآمد کسب کند. این رقم خارق العاده هرکسی را کنجکاو خواهد کرد تا از رمز و راز موفقیت اشرف علی آگاه شود. بر همین اساس در ادامه گزارشی به قلم اشرف علی در مورد نکات مهم در کسب وکار مرتبط با آمازون خواهید خواند.

الگوی قیمت خود را طراحی کنید

ابتدا باید این نکته را پذیرفت که آمازون دقیقا مانند یک بازار واقعی و ملموس است. در هر کسب وکاری که باشید و هر محصولی را که عرضه کنید، چندین فروشنده مشابه شما نیز در آمازون حضور خواهند داشت. نکته مهم تر اینکه در بسیاری از موارد کالاهای یکسان قیمت و کیفیت یکسانی را نیز دارند. این امر کار را برای جلب نظر مشتری دشوار خواهد کرد. شما باید تصمیم بگیرید که محصول خود را با قیمتی پایین تر یا بالاتر از سطح تعادلی موجود در آمازون عرضه کنید. این امر نیازمند بررسی دقیق جنبه های مختلف بازار و المان های مهم برای مشتری است. مزیت اصلی آمازون در مقایسه با سایر رقبا در سیستم اسکن بارکد هوشمند و فهرست بندی محصولات براساس قیمت تعیین شده برای مشتری است. به این ترتیب با کاهش هر سنت از قیمت محصول تان امکان بیشتر دیده شدن را خواهید داشت.

برای مثال فرض کنید که شما فروشنده لوازم ورزشی هستید. اگر قیمت شلوار ورزشی خود را به ۱۲ دلار کاهش دهید، به احتمال فراوان سودتان نیز کمتر از خواهد شد. با این حال توجه داشته باشید که فروش شلوار به قیمت ۱۵ دلار تقاضای کمتری در مقایسه با سطح قیمت ۱۲ دلار خواهد داشت. به عبارت ساده، با قیمت کمتر میزان بیشتری از فروش را تجربه خواهید کرد. این همان کاری است که من انجام دادم. با کاهش قیمت توانستم فروش را افزایش داده و سود نخستین سال فعالیتم در آمازون را به ۷۰ هزار دلار برسانم.

اهمیت دیده شدن

آمازون فروشگاهی با میلیون ها محصول و بازدیدکننده است. اگر می خواهید محصول تان بیشتر از سایرین دیده شود، به غیر  از مانور روی سطح قیمت، باید صدای تان را نیز به مشتری برسانید. در واقع هیچ کس دوست ندارد از یک فروشنده بی نام و نشان خرید کند. باید خودمان را به مشتریان معرفی کنیم. خوشبختانه باز هم در اینجا آمازون به کمک فروشندگان آمده و راه های مختلفی را برای برقراری چنین ارتباطی تعبیه کرده است.

نخستین کاری که باید انجام داد تلاش برای کسب امتیاز بیشتر در آمازون است. هرچه بازدیدکنندگان ستاره های بیشتری به شما بدهند، در جست وجوهای بعدی جایگاه بالاتری در لیست محصولات خواهید داشت. به همین ترتیب دو راه پیش روی تان قرار دارد؛ نخست اینکه منتظر کاربران باشید تا در صورت تمایل به شما امتیاز دهند. این راه حلی زمانبر است و برای آغاز راه چندان جذاب نیست.

راهکار دوم این است که خودتان دست به کار شوید و به صورت شخصی یا با همراهی سایر کارمندان شرکت تان به سایت آمازون رفته و به محصولات تان امتیاز دهید. توجه داشته باشید که اگر این روند را بیش از اندازه ادامه دهید، در صورت تشخیص آمازون محصولات شما به طور کامل از فروشگاه حذف خواهد شد. این تنها یک شیوه مناسب برای آغاز راه است، در ادامه باید با جدیت به دنبال جلب نظر مخاطب باشید.

گام دوم، استفاده هوشمند از تگ ها برای محصولات است. این مورد در جست وجوهای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت استفاده از تگ های مناسب شانس شما برای دیده شدن افزایش چشمگیری خواهد داشت. یک مثال مناسب در این زمینه فروش لباس های زنانه است. بارگزاری محصول با تنها سه یا چار تگ ساده چندان شانسی برای شما به ارمغان نخواهد آورد. در عوض با مشاهده تگ های رقبای تان در فروشگاه و جمع بندی همه آنها به همراه اعتماد به قوه خلاقیت تان می توانید فهرستی مناسب از تگ های خود را فراهم سازید.

البته باید توجه داشت که صرف تگ بیشتر موجب بازدید بیشتر نخواهد شد. این تگ های مرتبط با موضوع محصول تان است که به شما کمک خواهد کرد و ضمنا آمازون در صورت مشاهده استفاده از تگ های بی ارتباط به محصول شما را جریمه خواهد کرد، بنابراین بهتر است در انتخاب آنها دقت به خرج دهید.

عضویت ویژه آمازون، فرصتی استثنایی

تنها فروشندگانی که محصولات شان از سوی آمازون تأیید رسمی شود امکان استفاده از خدمات عضویت ویژه را دارند. به این ترتیب شما مشخصات و اطلاعات موردنیاز محصول خود را برای آمازون ارسال کرده و تبلیغات بهینه خود را به عهده فروشگاه می گذارید. شاید در نگاه نخست این یک هزنه اضافی باشد و به طور شخصی نیز بتوان فروشی قابل توجه کسب کرد. با این حال نگاهی به فهرست پرفروش ترین محصولات هر ماه آمازون نشان می دهد که بیش از نیمی از آنها این عضویت ویژه را در اختیار دارند. با این حساب شاید باید به سیستم تبلیغات درون فروشگاهی آمازون با دید مثبت تری نگاه کرد.

ذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که خریداران به هنگام سفارش محصول به تأیید رسمی آمازون توجه زیادی می کنند. این نتیجه نظرسنجی رویترز در میان بیش از ۳۰۰۰ خریدار است. بدون شک این یک تأییدیه برای اعتماد به آمازون برای دستیابی به فروش بیشتر است. اعتماد به آمازون و بهره گیری از تأیید رسمی آن کاری است که من در سال دوم فعالیتم انجام دادم. به عنوان کسی که از این شیوه سود زیادی برده  است، باید بگویم این شیوه، فروش من را سه برابر کرد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.