Take a fresh look at your lifestyle.

۱۰ نکته طلایی در راستای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

ایجاد تعادلی درست میان کار و زندگی شخصی، امری است که اکثر افراد نسبت به آن با مشکل مواجه هستند و همین امر باعث می شود در معرض انواع فشارهای روحی و جسمی قرار گیرند. اگرچه این امر کاملا غیرممکن به نظر می  رسد با این حال با نگاهی به زندگی افراد موفق متوجه خواهید شد که ایجاد تعادل به سادگی قابل انجام است.

با این حال شرط آن این است که نحوه انجام آن به درستی صورت گرفته باشد. به همین خاطر در  این مقاله به معرفی نکات طلایی در این رابطه خواهیم پرداخت.

۱-مدیریت درست اینترنت

ایمیل و شبکه  های اجتماعی دو مورد از پرکاربردترین موارد استفاده افراد از اینترنت هستند. این امر اگرچه فوایدی دارد اما حالت معتادگونه آن بدون تردید زمان زیادی را از افراد خواهد گرفت. این امر باعث می شود افراد در پایان روز با مشکل کمبود زمان مواجه شده و نتوانند تمامی کارهایی را که برای خود برنامه  ریزی کرده بودند، به پایان برسانند.

در همین راستا لازم است در ابتدا تعداد شبکه های اجتماعی را که عضو آن هستید کاهش داده و تنها در یک شبکه اجتماعی و ارتباطی عضو باشید. در گام بعد لازم است زمانی مشخص را برای سر زدن به آنها تعیین کنید و در ساعات دیگر حتی اگر امکان قطع اینترنت برای شما میسر نیست، تنظیمات آن را به نحوی تغییر دهید که پیام  های آن برای شما به نمایش درنیاید.

امروزه بسیاری از شرکت ها در استفاده از ایمیل برای کارمندان خود محدودیت  های زمانی تعیین می کنند. علت این امر به این خاطر است که در بازار رقابتی حال حاضر ضروری است مدیریت زمان به نحوی درست و اصولی صورت گیرد و ضعف حتی یک نفر از تیم کاری در نهایت به ضرر کل مجموعه خواهد بود. در این رابطه توصیه می شود افراد ساعات پایانی کار خود را به چک کردن ایمیل  های خود اختصاص دهند. علت این امر هم به این خاطر است که این اقدام به علت آنکه سختی و فشاری به دنبال ندارد، انرژی از فرد نگرفته و به نوعی استراحت برای وی تلقی می شود.

به همین خاطر بهتر است در زمانی صورت گیرد که فرد توان اولیه خود را از دست داده باشد. با این حال فراموش نکنید که اعمال محدودیت  ها در این رابطه باید کاملا اصولی صورت گیرد، در غیر این صورت خود ممکن است باعث ایجاد استرس و نارضایتی بین افراد شود. در آخر توجه به این نکته ضروری است که زمانی که در خانه خود هستید بهتر است از اینترنت دور بمانید تا کیفیت حضورتان در کانون خانواده افزایش یابد و در صورتی که تمایل به اتصال به اینترنت دارید، آن را به زمان خواب خود موکول سازید.

۲-توانایی نه گفتن

اگرچه بسیاری از افراد علت مشکلات را اشتباهات می  دانند، با این حال واقعیت این است که ریشه بسیاری از مسائل و دردسرهای افراد در رفتارهای اشتباهی است که به علت باورهای غلط شکل گرفته است. یکی از مثال  های بارز این امر نه گفتن است. همواره مشاهده شده است که افراد نمی  توانند در برابر خواسته  های دیگران نظر واقعی خود را بیان کنند و همین امر باعث می شود در شرایطی قرار گیرند که بدون شک مطلوب آنها نیست. تحت این شرایط افراد از برنامه ریزی خود دور شده و نمی  توانند تمامی کارهای خود را به درستی انجام دهند.

به همین خاطر لازم است در این رابطه فکری کرده و توانایی نه گفتن به دیگران را در خود تقویت کنید. توجه به این نکته ضروری است که هنگامی که افراد به شما پیشنهادی می    دهند، درواقع این حق شما است تا هر پاسخی را که می  خواهید به وی دهید که شامل دو شاخه مثبت و منفی است. اگرچه در بسیاری از موارد بهتر است به سایرین کمک کنید، با این حال این امر نباید به نحوی باشد که به نوعی بیگاری کشیدن از شما تبدیل شود. در آخر فراموش نکنید که شما ابتدا نسبت به خود و خانواده خود مسئول بوده و نباید کاری را انجام دهید که به هریک از آنها لطمه  ای وارد شود.

۳-سخت تر کار کردن همواره به معنای بهتر کار کردن نیست

سخت کوشی یکی از صفات پسندیده و مورد قبول همگان است، با این حال این امر از افراد انرژی زیادی را خواهد گرفت، درحالی که می  توان با بهره  گیری بهتر از ذهن خود به نحوی عمل کرد که در مقایسه با سخت  تر کار کردن شما نتایج بهتری را به دست آورد. به همین خاطر لازم است همواره ذهن خود را خلاق نگه دارید در غیر این صورت شما با یک روبات برای شرکت تفاوت چندانی نخواهید داشت. با مطالعه زندگی افراد موفق به این نکته پی خواهید برد که علت موفقیت آنها انجام کارهای طاقت فرسا نبوده و مزیت اصلی آنها در مقایسه با سایرین انجام کارهای معمول به شیوه  ای بهتر و کارآمدتر است. به همین خاطر لازم است همواره شرایط را برای خود هموار ساخته و با مشکلات موجود در کار خود سازگار نشوید.

درواقع لازم است همواره در اندیشه پیدا کردن راه  های جدید باشید تا بتوانید پله های ترقی را با سرعت بیشتری طی کنید. در آخر توجه به این نکته ضروری است که زندگی شما از دوبخش اصلی کار و خانواده تشکیل شده است که صرف انرژی  ای فراتر از حد تحمل شما باعث خواهد شد در زندگی شخصی خود با مشکلات و کمبودهایی مواجه شوید.

۴-کار خود را در محل کار خود به اتمام برسانید

هر شرکتی و هر پستی ساعت کاری مشخصی دارد که بدون شک با توجه به نیاز آن شغل تعیین شده است. یکی از موارد اشتباه هر فرد این است که کار خود را در منزل نیز ادامه می  دهد و این امر بدون شک مورد تأیید افراد خانواده نخواهد بود. همواره در این رابطه این تصور را مدنظر داشته باشید که همان گونه که آوردن کارهای خانه در محل کار مورد قبول نیست و با جریمه همراه خواهد بود، عکس این قضیه نیز باید صادق باشد و عدم جریمه برای آن نباید باعث شود شما به این شیوه عمل کنید. به همین خاطر همواره زمان خود را به نحوی مدیریت کنید که تمامی وظایف کاری خود را در پایان روز انجام دهید. با این حال همواره ممکن است در این رابطه موفق نباشید و تحت این شرایط به جای انتقال کارها به خانه خود، فردا به ادامه آن بپردازید.

۵-ایده آل گرایی را کنار بگذارید

یکی از مواردی که باعث می شود افرد تحت فشار زیادی قرا گیرند و زمانی بیشتر از حد معمول را به انجام کارهای خود اختصاص دهند، وسواس کمال گرایی است. درواقع این دسته از افراد می  خواهند هرکاری را به بهترین نحوه ممکن انجام دهند که البته امری مورد قبول است با این حال این امر در مواردی حالت وسواسی به خود گرفته و تنها وقت فرد را هدر خواهد داد. به همین خاطر لازم است همواره سرعت را در کنار کیفیت مدنظر قرار دهید.

درواقع واقعیت این است که در تمامی موارد لازم نیست تمامی توان خود را به کار گیرید و باید بدانید که تا چه میزان کافی است تا انرژی و وقت لازم برای سایر کارها را در اختیار داشته باشید. در آخر این نکته را همواره مدنظر داشته باشید که بهتر است درک درستی از میزان انرژی خود داشته باشید تا بتوانید مدیریت درستی روی آن پیاده سازید.

۶- احساس رضایت درون

یکی از دلایل استرس زا در محیط کاری و حتی زندگی شخصی این است که افراد رضایت خود را در گرو تأیید دیگران می دانند. اگرچه مورد تشویق قرار گرفتن از طرف سایرین مزایایی را به همراه خواهد داشت که مهم ترین آن تقویت روحیه و اطمینان نسبت به درستی کار خود است، با این حال در صورتی که قضاوت در رابطه با تمامی اعمال خود را وابسته به آن بدانیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.

برای مثال ممکن است همکار شما دچار وسواس فکری باشد و در صورتی که حتی به کامل ترین شیوه نیز کار خود را انجام دهید، نظر وی کاملا در تضاد با توقع شما خواهد بود. به همین خاطر لازم است برای خود چارچوبی رفتاری تعیین کرده و طبق استانداردهای آن رفتار کنید. با این اقدام دیگر نظرات عجیب و غیرمنصفانه سایرین در شما تأثیر مخربی نخواهد گذاشت.

۷-کنترل احساسات

واقعیت این است که افراد واکنش های مختلفی در مواجه شدن با وقایع روزانه خود دارند. برخی شخصیتی آرام و برخی دیگر درست عکس آن هستند. اگرچه نمی توان مقایسه ای بین این دو تیپ شخصیتی انجام داد با این حال توجه به این نکته ضروری است که نتیجه احساسات بیشتر صرف انرژی بیشتر است. این امر می تواند منجر به خستگی فرد و ناتوانی وی در انجام ادامه کارهای خود شود. به همین خاطر لازم است همواره فکری برای کنترل احساسات خود داشته باشید.

برای مثال در صورتی که از شخصیتی پرخاشگر برخوردار هستید و زود عصبانی می شوید، بهتر است نوشیدنی شما حاوی کافئین کمی باشد تا جنب و جوش شما کاهش پیدا کند. در این رابطه مصرف دمنوش های گیاهی می تواند راه حلی مناسب در راستای کسب آرامش بیشتر باشد.

۸-آمادگی برای بازنشستگی

بسیاری از افراد چنان درگیر کار خود می شوند که فراموش می کنند این مسیری است که در هر حال پایانی به همراه خواهد داشت. یکی از بزرگ ترین اشتباهات هر فرد که ناشی از عدم آینده نگری و تفکر رو به جلو است، این است که خود را برای ایام بازنشستگی آماده نکرده باشد. درواقع بسیاری از افراد با فرا رسیدن زمان بازنشستگی، عملا غافلگیر می شوند و برای تأمین مخارج خود مجبور به ادامه کار خود در محیطی دیگر هستند. فراموش نکنید که با گذشت زمان و افزایش سن، میزان انرژی فرد به طرز چشمگیری کاهش می یابد و همین امر باعث می شود نتوانید کارآمدی سابق را داشته باشید. نکته دیگر در این رابطه این است که کار کردن از ابتدای عمر تا انتهای آن فرصت لذت بردن از زندگی و انجام کارهایی که همواره نسبت به آنها علاقه داشتید و به علت مشغله فرصت پرداختن به آنها را نداشته اید، از شما خواهد گرفت. این امر بدون شک منجر به ناامیدی و ایجاد حس ناخوشایندی در فرد خواهد شد که مطلوب هیچ کس نخواهد بود.

به همین خاطر لازم است از همان ابتدای کار خود برای چنین روزهایی برنامه ریزی درست و قابل اجرا داشته باشید. نکته آخر اینکه در بسیاری از مشاغل، بازنشستگی زمان مشخصی نداشته و این سطح توانایی های فرد است که زمان آن را تعیین می کند.

در صورتی که به هر دلیلی خواهان ادامه کار خود برای مدت طولانی هستید، لازم است روی خود سرمایه گذاری کنید. منظور از این عبارت این است که باید عواملی را که منجر به فرسوده شدن و کاهش توانایی های شما می شود به حداقل برسانید. در این رابطه بنیاد سلامت روانی عقیده دارد که افراد باید زمانی مشخص را برای گشت و گذار و ورزش اختصاص دهند تا از فشار روانی آنها کاسته شود و به حدی برسد که برای شان ضرری را به همراه نداشته باشد.

۹-اهمیت صبر

امروزه جریان زندگی تقریبا تمامی مردم به سمتی رفته است که سرعت حرف اول را می زند. این امر اگرچه به طور کل مثبت ارزیابی می شود، با این حال مانند هرچیزی معایبی را نیز به همراه دارد. این امر خصوصا زمانی که افراد نسبت به همه چیز حریص می شوند، ضررهای بسیاری خواهد داشت. برای مثال در صورتی که فرد بخواهد در کمتر از یک سال به جایگاهی دست پیدا کند که در بهترین شرایط ممکن حداقل هفت سال زمان نیاز دارد، خود را با دردسرهای مختلفی مواجه می سازد که فشار زیادی را به همراه خواهد داشت و بدون شک در صورتی که بتواند به نتیجه هم برسد، این امر یک موفقیت سطحی خواهد بود. در همین راستا لازم است زندگی افراد موفق خصوصا در کسب وکار خود را مطالعه کنید تا خواسته های خود را براساس واقعیت تنظیم کنید. درواقع با توجه به فضای رقابتی حال حاضر نیاز به اقدامات سریع دارید، با این حال فراموش نکنید که برخی نتایج بلندمدت بوده و زمانی را می خواهند تا تأثیر خود را به شما نشان دهند.

۱۰-قوانین خود را تنظیم کنید

همواره به این امر که خودتان باشید و نه تقلیدی از فرد دیگر تأکید شده است. اگرچه بسیاری بر این عقیده هستند که بهتر است جا پای افراد موفق گذاشته و اقدامات آنها را به طور دقیق و بدون هیچ گونه اعمال تغییر، تقلید کرد. با این حال واقعیت این است که تصمیمات و اقدامات آنها براساس پارامترهای متنوعی نظیر موقعیت، سطح توانایی و امکانات بوده است. در این رابطه بهتر است اقدامات آنها به نوعی راهنمای عمل باشد و نه دستورالعمل شما که بدون شک نتایج بهتری را در پی خواهد داشت. با این حال در راستای ساخت خودتان لازم است مجموعه ای از قوانین را برای خود وضع کنید تا چارچوب شخصیتی شما به شکلی درست شکل گیرد.

درآخر توجه به این نکته ضروری است که قوانین شما باید به نحوی باشند که بتوانید به درستی و در تمامی شرایط اجرا کرده و در صورتی که تمایل دارید تیم کاری شما نیز با توجه به قوانین شما عمل کنند، لازم است خود متعهدترین فرد نسبت به آن  باشید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.