Take a fresh look at your lifestyle.

عناصر اساسی در طراحی استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای بازاریابی برای کسب‌وکارها هستند. امروزه به دلیل بازگشت سرمایه‌ی بسیار بالا، هر کسب وکاری به دنبال بهره‌گیری از آن است. اما ایجاد اکانت رسانه‌های اجتماعی و شروع به تولید محتواهای جذاب گام اول بازاریابی رسانه های اجتماعی نیست. قبل از هر چیزی شما باید استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را به صورت صحیح تنظیم کنید. این استراتژی با این‌که می‌تواند نقش بسیار موثری در توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی داشته باشد، اما به سادگی می‌توانید آن را طراحی کنید.

در ادامه با گام‌های اساسی طراحی استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی آشنا خواهید شد.

اهداف کسب وکار خود را شناسایی کنید

هر قطعه‌ای از استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما باید براساس اهداف کسب وکارتان تعیین شود.

شما نمی‌توانید بدون دانستن آن‌چه که می‌خواهید، به سمت آن حرکت کنید.

هدف نهایی کسب وکار خود را شناسایی کنید و بدانید که چگونه می‌خواهید از رسانه‌های اجتماعی برای رسیدن به آن‌ها استفاده کنید. اهداف شما ممکن است موارد زیر و یا مواردی مشابه با موارد زیر باشند.

  • افزایش آگاهی از برند
  • حفظ مشتری
  • فروش محصول
  • کاهش هزینه‌ها
  • و … .

این نکته‌ی مهم را در نظر داشته باشید که تعداد اهداف بیش از حد شما را منحرف می‌کند و تمرکز اصلی شما را بر هم می‌زند. ما پیشنهاد می‌کنیم دو هدف اولیه و دو هدف ثانویه داشته باشید، بقیه‌ی خواسته‌های‌تان را هم به صورت زیرمجموعه‌ای از این اهداف در نظر بگیرید.

اهداف تان را از لحاظ SMART بودن بسنجید

شما ممکن است اهدافی را تعیین کنید، اما این اهداف به اندازه‌ی کافی مناسب نباشند.

به عنوان مثال، شما ممکن است افزایش تعداد سرنخ‌های بازاریابی را هدف خود قرار دهید، اما ندانید که به صورت ماهانه چه تعداد سرنخ بازاریابی باید تولید کنید و چه نرخی از آن‌ها را چگونه باید به فروش تبدیل کنید.

شما باید اهداف خود را با استفاده از الگوی SMART (مشخص، قابل اندازه‌گیری، مرتبط بودن، قابلیت دستیابی و محدودیت زمانی) مورد بررسی قرار دهید.

به شناسایی مخاطبان خود اقدام کنید

اگر کسب‌وکاری از کمبود تعاملات شبکه‌های اجتماعی خود ناراضی باشد، این موضوع به احتمال زیاد ممکن است از عدم شناخت صحیح مخاطب نشات گرفته باشد.

شناخت صحیح مخاطب باعث می‌شود شما افراد مناسب را در مکان مناسب، در زمان مناسب و با پیام مناسب هدف قرار دهید. شما می‌توانید مخاطب مناسب خود را از لحاظ سن، شغل، درآمد، مشکلات، موانع، عادت‌ها، انگیزه‌ها و … در نظر بگیرید و سپس تعیین کنید که افرادی با این خصوصیات را در کجا می‌توان یافت.

رقبای خود را بشناسید و تحلیل کنید

آشنایی با رقبا و تجزیه تحلیل استراتژی آن‌ها به شما کمک خواهد کرد تا موضوع را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهید.

یک لیست حداقل دو رقمی از رقبای خود تهیه کنید.

تعداد دنبال کنندگان، نرخ تعاملات، نوع محتوایی که منتشر می‌کنند، زمان‌های انتشار و هر آن‌چه را که فکر می‌کنید مفید است را ثبت کنید.

این اطلاعات به شما کمک خواهند کرد که شناخت بهتری از مخاطبان و محتوای ارسالی‌ مناسب‌تان داشته باشید.

کانال‌ها و روش‌های مناسب را شناسایی کنید

شما نمی‌توانید در همه‌ی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی به صورت یکجا فعالیت کنید.

بنابراین باید کانال‌هایی را که بیشترین بازدهی را به شما ارائه می‌کنید را پیدا کنید.

و برای فعالیت در آن‌ برنامه‌ریزی کنید.

تمام کانال‌هایی که بهترین رقبای تان در آن‌ها فعالیت می‌کنند را مورد بررسی قرار دهید؟ در کدام کانال بیشترین تعاملات وجود دارد؟ در کدام‌یک مخاطبان هدف شما حضور دارند؟

استراتژی محتوای خود را تنظیم کنید

بعد از این‌که رقبای خود را شناسایی کردید، کانال‌های مناسب بازاریابی را انتخاب کردید، می‌بایست برای محتوای خود برنامه‌ریزی کنید.

چه نوع محتوایی باید تولید کنید؟ چه زمان‌هایی بهترین زمان برای انتشار محتوا است و … .

بودجه و منابع مناسب را اختصاص دهید

برای شروع بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود به چه منابعی نیاز دارید؟

همه‌ی این منابع را یادداشت کرده و بودجه‌ای که باید برای آن‌ها اختصاص دهید را تعیین کنید.

به عنوان مثال، ممکن است شما بخواهید مدیریت شبکه های اجتماعی خود را به یک تیم تولید محتوا بسپارید.

از همین رو، باید تعیین کنید که ماهانه باید چه هزینه‌ای برای آن بپردازید و موارد مشابه دیگر.

نقش‌ها را تعیین کنید

شما ممکن است تیم مشخصی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود داشته باشید.

بنابراین باید تعیین کنید چه کسی مسئولیت تولید محتوا را خواهد داشت.

چه کسی به نظرات پاسخ خواهد داد.

چه کسی مخاطبان هدف را شناسایی کرده و مورد هدف قرار خواهد داد و … .

منبع: socialmediaexaminer

برچسب ها: استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی, تنظیم استراتژی, رسانه های اجتماعی, شبکه های اجتماعی

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.