Take a fresh look at your lifestyle.

۱۰ نکته طلایی در راستای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی (قسمت اول)

ایجاد تعادلی درست میان کار و زندگی شخصی، امری است که اکثر افراد نسبت به آن با مشکل مواجه هستند و همین امر باعث می شود در معرض انواع فشارهای روحی و جسمی قرار گیرند. اگرچه این امر کاملا غیرممکن به نظر می  رسد با این حال با نگاهی به زندگی افراد موفق متوجه خواهید شد که ایجاد تعادل به سادگی قابل انجام است.

با این حال شرط آن این است که نحوه انجام آن به درستی صورت گرفته باشد. به همین خاطر در  این مقاله به معرفی نکات طلایی در این رابطه خواهیم پرداخت.

۱-مدیریت درست اینترنت

ایمیل و شبکه  های اجتماعی دو مورد از پرکاربردترین موارد استفاده افراد از اینترنت هستند. این امر اگرچه فوایدی دارد اما حالت معتادگونه آن بدون تردید زمان زیادی را از افراد خواهد گرفت. این امر باعث می شود افراد در پایان روز با مشکل کمبود زمان مواجه شده و نتوانند تمامی کارهایی را که برای خود برنامه  ریزی کرده بودند، به پایان برسانند.

در همین راستا لازم است در ابتدا تعداد شبکه های اجتماعی را که عضو آن هستید کاهش داده و تنها در یک شبکه اجتماعی و ارتباطی عضو باشید. در گام بعد لازم است زمانی مشخص را برای سر زدن به آنها تعیین کنید و در ساعات دیگر حتی اگر امکان قطع اینترنت برای شما میسر نیست، تنظیمات آن را به نحوی تغییر دهید که پیام  های آن برای شما به نمایش درنیاید.

امروزه بسیاری از شرکت ها در استفاده از ایمیل برای کارمندان خود محدودیت  های زمانی تعیین می کنند. علت این امر به این خاطر است که در بازار رقابتی حال حاضر ضروری است مدیریت زمان به نحوی درست و اصولی صورت گیرد و ضعف حتی یک نفر از تیم کاری در نهایت به ضرر کل مجموعه خواهد بود. در این رابطه توصیه می شود افراد ساعات پایانی کار خود را به چک کردن ایمیل  های خود اختصاص دهند. علت این امر هم به این خاطر است که این اقدام به علت آنکه سختی و فشاری به دنبال ندارد، انرژی از فرد نگرفته و به نوعی استراحت برای وی تلقی می شود.

به همین خاطر بهتر است در زمانی صورت گیرد که فرد توان اولیه خود را از دست داده باشد. با این حال فراموش نکنید که اعمال محدودیت  ها در این رابطه باید کاملا اصولی صورت گیرد، در غیر این صورت خود ممکن است باعث ایجاد استرس و نارضایتی بین افراد شود. در آخر توجه به این نکته ضروری است که زمانی که در خانه خود هستید بهتر است از اینترنت دور بمانید تا کیفیت حضورتان در کانون خانواده افزایش یابد و در صورتی که تمایل به اتصال به اینترنت دارید، آن را به زمان خواب خود موکول سازید.

۲-توانایی نه گفتن

اگرچه بسیاری از افراد علت مشکلات را اشتباهات می  دانند، با این حال واقعیت این است که ریشه بسیاری از مسائل و دردسرهای افراد در رفتارهای اشتباهی است که به علت باورهای غلط شکل گرفته است. یکی از مثال  های بارز این امر نه گفتن است. همواره مشاهده شده است که افراد نمی  توانند در برابر خواسته  های دیگران نظر واقعی خود را بیان کنند و همین امر باعث می شود در شرایطی قرار گیرند که بدون شک مطلوب آنها نیست. تحت این شرایط افراد از برنامه ریزی خود دور شده و نمی  توانند تمامی کارهای خود را به درستی انجام دهند.

به همین خاطر لازم است در این رابطه فکری کرده و توانایی نه گفتن به دیگران را در خود تقویت کنید. توجه به این نکته ضروری است که هنگامی که افراد به شما پیشنهادی می    دهند، درواقع این حق شما است تا هر پاسخی را که می  خواهید به وی دهید که شامل دو شاخه مثبت و منفی است. اگرچه در بسیاری از موارد بهتر است به سایرین کمک کنید، با این حال این امر نباید به نحوی باشد که به نوعی بیگاری کشیدن از شما تبدیل شود. در آخر فراموش نکنید که شما ابتدا نسبت به خود و خانواده خود مسئول بوده و نباید کاری را انجام دهید که به هریک از آنها لطمه  ای وارد شود.

۳-سخت تر کار کردن همواره به معنای بهتر کار کردن نیست

سخت کوشی یکی از صفات پسندیده و مورد قبول همگان است، با این حال این امر از افراد انرژی زیادی را خواهد گرفت، درحالی که می  توان با بهره  گیری بهتر از ذهن خود به نحوی عمل کرد که در مقایسه با سخت  تر کار کردن شما نتایج بهتری را به دست آورد. به همین خاطر لازم است همواره ذهن خود را خلاق نگه دارید در غیر این صورت شما با یک روبات برای شرکت تفاوت چندانی نخواهید داشت. با مطالعه زندگی افراد موفق به این نکته پی خواهید برد که علت موفقیت آنها انجام کارهای طاقت فرسا نبوده و مزیت اصلی آنها در مقایسه با سایرین انجام کارهای معمول به شیوه  ای بهتر و کارآمدتر است. به همین خاطر لازم است همواره شرایط را برای خود هموار ساخته و با مشکلات موجود در کار خود سازگار نشوید.

درواقع لازم است همواره در اندیشه پیدا کردن راه  های جدید باشید تا بتوانید پله های ترقی را با سرعت بیشتری طی کنید. در آخر توجه به این نکته ضروری است که زندگی شما از دوبخش اصلی کار و خانواده تشکیل شده است که صرف انرژی  ای فراتر از حد تحمل شما باعث خواهد شد در زندگی شخصی خود با مشکلات و کمبودهایی مواجه شوید.

۴-کار خود را در محل کار خود به اتمام برسانید

هر شرکتی و هر پستی ساعت کاری مشخصی دارد که بدون شک با توجه به نیاز آن شغل تعیین شده است. یکی از موارد اشتباه هر فرد این است که کار خود را در منزل نیز ادامه می  دهد و این امر بدون شک مورد تأیید افراد خانواده نخواهد بود. همواره در این رابطه این تصور را مدنظر داشته باشید که همان گونه که آوردن کارهای خانه در محل کار مورد قبول نیست و با جریمه همراه خواهد بود، عکس این قضیه نیز باید صادق باشد و عدم جریمه برای آن نباید باعث شود شما به این شیوه عمل کنید. به همین خاطر همواره زمان خود را به نحوی مدیریت کنید که تمامی وظایف کاری خود را در پایان روز انجام دهید. با این حال همواره ممکن است در این رابطه موفق نباشید و تحت این شرایط به جای انتقال کارها به خانه خود، فردا به ادامه آن بپردازید.

۵-ایده آل گرایی را کنار بگذارید

یکی از مواردی که باعث می شود افرد تحت فشار زیادی قرا گیرند و زمانی بیشتر از حد معمول را به انجام کارهای خود اختصاص دهند، وسواس کمال گرایی است. درواقع این دسته از افراد می  خواهند هرکاری را به بهترین نحوه ممکن انجام دهند که البته امری مورد قبول است با این حال این امر در مواردی حالت وسواسی به خود گرفته و تنها وقت فرد را هدر خواهد داد. به همین خاطر لازم است همواره سرعت را در کنار کیفیت مدنظر قرار دهید.

درواقع واقعیت این است که در تمامی موارد لازم نیست تمامی توان خود را به کار گیرید و باید بدانید که تا چه میزان کافی است تا انرژی و وقت لازم برای سایر کارها را در اختیار داشته باشید. در آخر این نکته را همواره مدنظر داشته باشید که بهتر است درک درستی از میزان انرژی خود داشته باشید تا بتوانید مدیریت درستی روی آن پیاده سازید.

ادامه دارد. . .

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.