Take a fresh look at your lifestyle.

آیا هنوز سمپلینگ در ایران کاربرد دارد؟

در سال های اخیر سمپلینگ یا میز تست در ایران به جزئی از موثرترین ابزار تبلیغاتی تبدیل شده و حال سوال اینجاست که آیا هم اکنون سمپلینگ در ایران کاربرد روزهای نخست را دارد یا خیر؟

به گزارش پارک بازاریابی ایران، بازاریابی به کمک سمپلینگ نه تنها در ایران، بلکه در یک دهه گذشته در اکثر کشورهای توسعه یافته، یکی از کارامدترین ابزار ارائه محصول و خدمت بوده است. سمپلینگ به عنوان یک ابزار بازاریابی بسیار پویا بوده و هم اکنون یک پیش نیاز جهت ارتباط میان تولیدکننده و مصرف کننده است.

این فعالیت بازاریابی از یک تیم کاری سمپلینگ که متشکل از نیروهای جوان و آموزش دیده است، سعی در برقراری ارتباط با مصرف کنندگان و مشتریان بالقوه در بازار هدف دارد. از سوی دیگر علاوه بر ارائه محصولات رایگان، توضیحات ارائه شده توسط نیروهای کانتر یا میز تست، نقش به سزایی در شفاف کردن نوع خدمات یا محصول ایفا می کند. این شرایط به خصوص در مورد محصول یا خدمت با خلاقیت زیاد بسیار موثر خواهد بود.

با توجه به تجربه و تحقیقات کارشناسان، سمپلینگ درست و صحیح باید یک فرآیند شش مرحله ای را طی کند که این مراحل به صورت مختصر عبارتند از:

مرحله ۱: فاز شناخت و آموزش پرسنل و اعضای تیم سمپلینگ

یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد، آموزش پرسنل کانتر و سمپلینگ در خصوص ویژگی های محصول و نکات رفتاری و عملکردی است. موضوع بعدی که بسیار تأثیرگذار است و باید در همین مرحله به صورت همزمان صورت پذیرد، شناخت رقبا و دیگر شرکت های موجود در بازار و تفاوت نوع خدمات و همچنین وجه تمایز شرکت ما با رقبا است. سومین فعالیت در این مرحله شناخت امکانات مورد نیاز برای اجرای صحیح سمپلینگ است که باید توسط کارفرما برای تیم فراهم شود و در نهایت جمع آوری اعضای تیم و برگزاری کلاس آموزشی و انتقال انرژی مثبت و منطقی به افراد است.

مرحله ۲: تدوین استراتژی و برنامه ریزی

پس از آموزش نیروی انسانی، دومین مرحله تشکیل تیم های کاری سمپلینگ است. در مرحله دوم فعالیت های زیر صورت می پذیرد:

– تدوین فرم های گزارش دهی و آموزش پرسنل به منظور نحوه تکمیل فرم ها

– تهیه ملزومات مورد نیاز جهت میز تست یا کانتر

– تعیین محل های استقرار با توجه به تحقیقات بازار و بازاریابی.

مرحله ۳: اجرای برنامه ها

هماهنگی با مالکان محل هایی که کانترها در آن استقرار می یابد و اخذ مجوزها در این مرحله صورت می پذیرد. پیشنهاد می شود برای انجام این کار مجوزهای لازم اخذ شود، زیرا وجود مجوز انجام این نوع فعالیت ها را سهل می کند و نبود آنها مشکلات متعددی را برای نیروهای کانتر و بازاریابان در برخواهد داشت.

تعیین بازرس برای هر منطقه پس از دریافت مجوز الزامی است. علت به کارگیری بازرس این است که سمپلینگ به دلیل بروز مشکلات متعدد و غیرقابل پیش بینی نباید تحت الشعاع قرار گیرد و به همین دلیل مشاوران پارک بازاریابی ایران در زمان اجرای سمپلینگ از بازرسان یا سرپرست ها به منظور دریافت مشکلات تیم ها و مدیریت صحیح بهره می گیرند.

مرحله ۴: ارزیابی عملکرد

پس از جمع آوری گزارش ها و تجزیه و تحلیل فرآیندهای سمپلینگ اقدام بعدی، تهیه نمودارهای متعدد از علکرد تیم های سمپلینگ است. تهیه یک نتیجه از فعالیت سمپلینگ و شناسایی نقاط قوت و ضعف مورد در فرآیند و در نهایت شناسایی تیم های برتر سمپلینگ در این مرحله صورت می پذیرد.

 مرحله ۵: بازخوردها

انتقال نتایج به واحد سفارش دهنده طرح و ثبت و ضبط تمامی مراحل سمپلینگ به منظور کسب موفقیت های بیشتر در برنامه های سمپلینگ آینده الزامی است.

مرحله ۶: اخذ رضایت نامه از کارفرما یا واحد متقاضی سمپلینگ

کسب رضایت نامه موجب اخذ پروژه های بازاریابی و سمپلینگ در آینده بوده و در بازاریابی بسیار موثر خواهد بود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.