Take a fresh look at your lifestyle.

روابط عمومی چیست و چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟ (بخش سوم)

در دو شماره قبل گفتیم که روابط عمومی چیست و چه هدفی را دنبال می کند و همچنین درباره ابزارهای روابط عمومی صحبت کردیم. علاوه بر این به تفاوت تبلیغات و روابط عمومی اشاره کردیم و توضیحاتی راجع به نحوه کار روابط عمومی دادیم. در این شماره به نقل از سایت chetor نکاتی دیگر در خصوص شیوه کار روابط عمومی ارائه خواهد شد.

بر موج سوار شوید

حواس تان به در باشد؛ شانس خیلی ناگهانی ظاهر می شود و در می زند. به موج ها و جریان های روز همچون رسوایی های سیاسی، تأثیرات اقتصادی خشکسالی یا توفان و… (مثلا پلاسکو) توجه کنید. بسته به اینکه فعالیت های سازمان و کسب و کار شما چیست، می توانید خود را وارد بحث کنید. به هیچ وجه این فرصت را غیراخلاقی تلقی نکنید. فرصت طلبی، هوشمندی لازم برای موفقیت در هر زمینه ای است.

در روابط عمومی هم دقیقا به این هوشمندی نیاز دارید. وقتی هر یک از نمونه های مذکور از جریانات و اصطلاحا موج های همه گیر رخ می دهند، مطبوعات و اخبار و… نیاز به مصاحبه با خبرگان و متخصصان دارند. فرصت مصاحبه تلفنی، ویدئوکنفرانس، مصاحبه زنده حضوری یا حتی شبکه های مجازی و اجتماعی نظیر توییتر را از دست ندهید.

ارتباط برقرار کردن با گزارشگران و خبرنگاران و پاسخگویی درست و تحلیل های شما، اعتماد آنها را جلب می کند و شما با کمی دقت و هوشمندی وارد حلقه توجه رسانه ها می شوید. گاهی اوقات جریان و موج ایجاد شده، شبیه خبرهای ناگهانی و فوری نیست و این به معنای فرصت بیشتر شما برای تحلیل بهتر شرایط و سوار شدن آگاهانه بر موج است. مثلا با امضای قرار داد با یک کارفرمای جدید یا شروع یک پروژه مناسب، در بطن جریان قرار می گیرید.

شبکه های مجازی یا رسانه های سنتی؟

آیا شبکه های مجازی قادرند جایگزین رسانه های سنتی شوند؟ خیر. توییت ها و پست ها و حتی ارتباطات و محتوای موجود در لینکدین و… هرگز جای مقالات نیویورک تایمز را نخواهند گرفت، حتی اگر بارها دیده شده و به اشتراک گذاشته شده باشند. این رسانه های جوان و معروف می توانند نقش بلندگو را ایفا کنند اما قدرت و ظرفیت یک رسانه تمام عیار را ندارند. گرگ گلنت، مدیر اجرایی وب سایت ماک رک است.

«ماک رک»، پل ارتباطی میان فعالیت های روابط عمومی و روزنامه نگاران است. گرگ معتقد است شبکه های مجازی ظرفیت خلق کردن کامل محتوا را ندارند و بنا به ویژگی های هر کدام، باید تنها برای اطلاع رسانی و ارجاع دادن استفاده شوند. مثلا با جملاتی گیرا در توییتر، ویدئویی چند دقیقه ای و خلاصه در رسانه های تصویری و ارائه خلاصه ای از مطلب بلند و بسیط خود در فیس بوک و… توجه مخاطب را جلب کنید. پس از این رسانه ها برای ارجاع به بستر اصلی استفاده کنید.

متخصصان بر این باور هستند که شبکه های مجازی راه مناسبی برای رصد کردن مخاطبان و برقراری ارتباط با قشرهای مختلف است. در این راه قوانین سئو، تولید محتوای مناسب و… به کمک شما می آیند. تأثیرگذاری رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی و سرعت آنها بسیار آنی و سریع است و دقیقا به همین علت باید در به کارگیری آنها دقت، تخصص و دانش فراوانی را به کار برد. در این رسانه ها ارتباط با مخاطب بی واسطه است. از این رو امکان ارزیابی و تحقیقات بازار واقعی وجود دارد.

آیا میزان ثمربخشی روابط عمومی قابل اندازه گیری است؟

در پاسخ به این پرسش جواب قاطعی وجود ندارد. مدل ها، جداول و برآوردهای فراوانی صورت گرفته است که البته هیچ کدام از آنها قطعی نیستند. بعضی از این روش ها پاسخگویی بهتری داشته اند اما دلیل عملکرد مثبت شان، صرفا ریشه در تأثیرگذاری احساسی و شهودی آنها دارد. تعدادی از متخصصان حرفه ای، قوانینی جامع برای اندازه گیری میزان ثمربخشی فعالیت های روابط عمومی پیشنهاد کرده اند که این قوانین در نشستی در بارسلونا در سال ۲۰۱۰ و با حضور ۳۳ متخصص حرفه ای از سراسر جهان تدوین و در سال ۲۰۱۵ ویرایش و بازبینی شد.

این قوانین کمی هزینه بر و وقت گیر هستند اما اهمیت بالایی دارند و امید به تکامل و توسعه آنها زیاد است. فعالیت های روابط عمومی بسیار گسترده هستند و طیف عظیمی از عناصر و ذی نفعان همچون بازار آزاد، مشتری و تجاربش، شرکت های کسب و کار مختلف و… به آن وابسته اند.

اما با وجود این گستردگی، نمود بیرونی جزییات امور و فرآیندهای کاری بسیار مبهم است. پس برنامه ها و حتی تبلیغات و ظاهر کردن این فعالیت های بعضا نامرئی کمک شایانی به پیشرفت روابط عمومی و فعالیت های مرتبط با آن می کند. هر اقدامی در جهت شناسایی و شناساندن روابط عمومی و سایر فعالیت های حیطه کسب وکار مفید و قابل توجه است. با روابط عمومی پلی ساخته می شود که تعامل و گفت وگو با مخاطب را میسر می کند و امکان ارتباطی بلندمدت و دوسویه با مخاطب را فراهم می سازد.

حال می توانیم به سوال روابط عمومی چیست پاسخ بدهیم. بله، روابط عمومی پلی است که تعامل و گفت وگو با مخاطب را میسر می کند و امکان ارتباطی بلندمدت و دوسویه با مخاطب را فراهم می سازد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.