Take a fresh look at your lifestyle.

مدیریت عکس ها یا عکس های مدیریتی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) با ورود عکس به عرصه خبر و پدید آمدن فتوژورنالیسم یا عکاسی خبری اتفاقات جذاب ، متفاوت و گاها شگفت انگیزی بروز پیدا کرد که گاها فارغ از هدف اصلی عکاسی خبری که همان خبر رسانی است، می باشند.


فتوژورنالیسم ما را به عکس هایی ارجاع می دهد که یک داستان را بیان می کنند و تاکید بر این نکته ضروری است که عکس ذاتا صداقت دارد.


با توضیحات بسیار مختصر ارائه شده قصد بر آن است که توجه و تمرکز مخاطبان را به پدیده ای جدید در انعکاس تصاویر منتشر شده در کانال های خبری برخی نهادها و ادارات و موسسات به ویژه در سطح شهرستان ها منعطف نمایم که گویا به نظر می رسد نقش حیاتی روابط عمومی به عنوان تشکیل دهنده و سوق دهنده اخبار و افکار عمومی از اهمیت افتاده و عکس های یادگاری جایگزین آن شده اند، عکس هایی که حکایت از سفر زیارتی ، سیاحتی یا کاری مدیر یک دستگاه را دارد و کمتر در آن تصویر به انتفاع عمومی پرداخته شده است فریمی که با تاکید به صداقت در عکس حاکی از فراغ بال و تفریح شخصی است که تصویر از آن دیده می شود.


از سویی نبود آگاهی و تسلط بر زبان بدن دست کم در عکس هایی که منتشر می شود بیانی دیگر از نشستن به سبک آمریکایی بر روی مبل های طرح اروپایی و تمرکز بر تلفن همراه در عکس و نحوه پوشش و لباس در مراودات تا خنده های بدون دغدغه را در کانال های خبری ادارات به همراه دارد که همه بیان از پروپاگاندای سیاسی و انحصاری دارد که مدیریت مجموعه بدون توجه به کیفیت کار برای خود دست و پا کرده است که به گونه ای انتشار عکس های مدیریتی است.


با کمی توجه، خواهیم یافت حتی گاها بالاترین مقام ها نیز در انتشار عکس های شخصی خود در کانال های ادارت دریغ نداشته و غافل از آنکه نام آنها در گوشه سمت راست تصاویر برای همگان قابل مشاهده و قضاوت بوده که بیانگر مدیریت عکس هاست.


درست است که دنیای امروز مبتنی بر تکنولوژی را دنیای رقابت تصویری نیز نامیده اند که در آن عکس گویاترین وسیله ی پیام‌رسانی در عرصه رسانه ای است، اما نه هر عکسی.


با تاکید بر اینکه هر رویدادی را نمی توان به خبر تبدیل کرد مگر آنکه ارزش های خبری در آن لحاظ شود ، اگر عکس هایی که در کانال های تلگرامی ادارات منتشر می شود دارای ارزش های خبری باشد دارای اعتبار بوده و خبر محسوب می شود در غیر اینصورت خبر تلقی نخواهند شد.


با توجه به نکات مطرح شده و کمی دقت از این پس، و مروری بر عکس های خبری گذشته در کانال های استانی و به ویژه اغلب کانال های ادارات شهرستان ها در خواهید یافت که تصاویر عموما خبری نبوده و بیشتر جنبه یادگاری و تشریفاتی دارند و چنانچه جلسه ای هم برگزار می شود فقط مدیران مربوطه خیره در لنز دوربین شده و در انتشار عکس ها نیز، از طرح مطالب مهم و تصمیمات، مخاطبین را بی نصیب گذاشته و صرفا به همان عکس بسنده می شود که صداقت و شفافیت در خبر و اطلاع رسانی دقیق به مخاطبان‌را به دنبال نخواهد داشت.


و همچنان امید بر آن داریم که اعتقاد صرف به فضای مجازی صرفا تصویری نبوده و کمی نیز رویکرد محتوایی به خود بگیرد تا کمی از دغدغه ی شفافیت در خبرهای این چنین بکاهد چرا که محتوا به مراتب رجحان بیشتری نسبت به عکس در اخبار دارد و در این بین میطلبد روابط عمومی ها قاطعانه با نگاه تخصصی در راه اصلاح این روند حرکت و به سمت حرفه ای گرایی گام بردارند.

 

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.