Take a fresh look at your lifestyle.

بدون نیاز به سرمایه گذاران، جذب سرمایه کنید (مطلب ویژه)

یکی از برداشت های نادرست و متداول کارآفرینان این است که تصور می کنند باید سرمایه اولیه کلانی جذب کنند تا موفق شوند.

به گزارش البرز فاوا نیوز، این تصور صحیح نیست و اگر تمایل ندارید سهام شرکت را تا مجبور نشده اید بفروشید، این پنج توصیه را به کار بگیرید تا از یک ایده فوق العاده وارد مرحله تولید نمونه اولیه شوید، بدون آنکه نیاز به سرمایه گذاری زیادی داشته باشید.

۱- ابتدا کیف پول تان را باز کنید

پس اندازها، ارزش املاک یا حساب های بازنشستگی خود را در نظر بگیرید. کار پر ریسکی است، اما اگر خودتان از پول خودتان سرمایه گذاری نکنید، انتظار نداشته باشید دیگران این کار را انجام دهند. سرمایه گذاران حرفه ای می خواهند ببینند که مالکان کسب وکار به کارشان اعتماد دارند و خودشان هم سرمایه گذاری می کنند یا خیر. آنها بیشتر به کارآفرینانی توجه می کنند که علاوه بر  «سخت کوشی و تلاش»، سرمایه دیگری هم دارند.

۲- از همان ابتدا شرکای استراتژیک خود را پیدا کنید

هیچ چیز شیرین تر از یافتن یک تأمین کننده، توزیع کننده و به خصوص مشتری ای نیست که آنقدر به ایده و محصول شما علاقه دارد که حاضر است برای شما سرمایه گذاری کند. این پاداش برنامه ریزی برای موفقیت است.

کیفیت و قابلیت اطمینان منابعی که تأمین می کنید، اعم از مواد اولیه یا نرم افزارها، کلید موفقیت شماست. بهتر است زمانی که شرکت شما کوچک است روابط را آغاز کنید و موانع را از میان بردارید، نه آنکه وقتی آماده رشد هستید متوجه شوید که چه مشکلاتی وجود دارد.

اگر ایده شما می تواند مشکل یک کسب وکار B۲B  را که بازار در تلاش برای رفع آن است، برطرف کند، این احتمال وجود دارد که مشتریان راغب اولیه ای که فکر می کنند شما می توانید مشکل آنها را حل کنید، روی ایده شما سرمایه گذاری کنند.

مشتریان راغب اولیه دیدگاه های کاربردی منحصربه فرد و ارزشمندی را درباره اینکه چه کارهایی درست انجام شده و چه مواردی نیاز به تغییر دارند، ارائه می کنند. با استفاده از این دیدگاه ها می توانید ارزش پیشنهادی محصول خود را در بازاری که موردنظرتان است، بهبود ببخشید. این شرکت ها کمتر روی بازده نهایی تمرکز می کنند و بیشتر به رسیدن نمونه اولیه محصول شما به مرحله بتا علاقه مند هستند.

تمامی استارتاپ ها ناچارند محصولات شان را بفروشند. استخدام نیرو برای تیم های فروش داخلی چالش بزرگی است. چالش دیگر، مدیریت آنهاست. قبل از آنکه تیم فروش مستقیمی را در طرح کسب وکار خود در نظر بگیرید، گزینه های دیگر را بررسی کنید، مانند شرکت ها یا نمایندگی های کارخانه هایی که در صنعت شما فعالیت و محصولاتی را عرضه می کنند که محصولات شما می توانند به ارتقای آنها کمک کنند.

۳- خود راه انداز باشید

مقرون به صرفه ترین راه برای حفظ منابع شرکت، اعم از منابع مالی و دیگر منابع، این است که قدم به قدم هزینه کرده و همزمان درآمد خود را از طریق مشتریان راغب اولیه تأمین و به هر سنت به چشم یک دلار نگاه کنید.

وقتی تازه کار هستید، هیچ چیز به اندازه نقدینگی کمیاب نیست (البته شاید بتوان گفت خواب هم کمیاب می شود). هر چه بیشتر بتوانید از سرمایه شخصی استفاده و در بازار اعتبار خوبی کسب کنید، مسیر جذب سرمایه را راحت تر پیدا خواهید کرد.

نکاتی برای خود راه اندازی

الف) هزینه های ثابت را در سطح حداقل نگه دارید:

– تجهیزات و خدمات اداری را به طور مشترک استفاده کنید

– با شرکت دیگری، از مکان مشترکی استفاده کنید یا در یک مرکز رشد مستقر شوید

– از کامپیوترها و سرورهایی که دارید استفاده کنید

– خریدهای سرمایه ای را به تعویق بیندازید

– به جای خرید کردن، صرف نظر کنید

– با تمامی تأمین کنندگان و خدمات دهندگان بر سر شرایط و مبالغ مذاکره کنید

ب) با هزینه های متغیر طوری رفتار کنید که انگار پول شخصی خود را خرج می کنید و درواقع نیز همین طور است:

– درباره شرایط خرید اعتباری از تأمین کنندگان بالقوه پرس وجو کنید

– با استفاده از زمانبندی هوشمندانه یا تله کنفرانس، در هزینه سفرهای تان صرفه جویی کنید

– کارآموزانی از دانشکده های محلی کسب وکار یا طراحی استخدام کنید

۴- از سرمایه های رقیق نشده (یعنی سرمایه هایی که نیاز به فروش سهام شرکت ندارند مثل وام یا کمک دوستان و خانواده) استفاده کنید

کمک هزینه ها، همیاری و درخواست برای پروپوزال  (RFP) ممکن است برای هر شرکتی مناسب نباشند. اما ابتدا مطمئن شوید که این روش ها برای شما مناسب هستند یا نه و بعد تصمیم بگیرید.

فراموش نکنید اطراف خود را نیز در نظر داشته باشید. شهرها، مناطق و ایالات، به طور فزاینده ای برنامه های همیاری و اعطای وام کم بهره را برای کسب وکارهایی که رشد بالایی دارند اجرا می کنند.

۵- سرمایه را با اهداف مرحله به مرحله خود مطابقت دهید

سرمایه زیاد به اندازه سرمایه کم مضر است. متناسب بودن سرمایه با اهداف قابل دستیابی باعث می شود شرکت مجبور نشود قبل از زمان لازم، سهام خود را عرضه کند.

۶- برای خود حساب اعتباری ایجاد کنید

حتی اگر از کارت اعتباری خود استفاده نکنید، بازهم بانک ها به محض آنکه یکی از رقبای شان به سراغ شما بیاید با شما تماس خواهند گرفت.

وقتی صحبت از تأمین سرمایه اولیه می شود، راه حل ساده و بدون زحمتی وجود ندارد. اما اگر استراتژی سرمایه ای شما مناسب باشد و تأکید متمرکزی بر خود راه اندازی داشته باشید، می توانید از ضربه زدن به خودتان خودداری کنید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.