Take a fresh look at your lifestyle.

۴ روش پیشنهادی به استارتاپ ها برای رقابت با شرکت های بزرگ در جذب نیرو

به تازگی دو کمپانی بزرگ از تغییراتی گسترده در سیاست های خود در قبال والدینی که به خاطر مراقبت از فرزندان شان مرخصی طولانی مدت می گیرند، خبر دادند. ویرجین اعلام کرده است که به این والدین یک سال مرخصی با حقوق خواهد داد و نسله هم خبر داد که کارمندانش می توانند مدت ۱۴ هفته همراه با حقوق مرخصی برای فرزندان شان بگیرند.

اینها مزایای خوبی هستند که توسط کمپانی های بزرگ در اختیار کارمندان قرار می گیرند، اما ما به عنوان یک کسب و کار کوچک چه مزایایی را می توانیم به کارکنان مان ارائه دهیم تا آنها را به کار کردن در شرکت خود ترغیب کنیم و حتی استعدادهای درخشان را جذب کنیم.

۱- سهم

البته در این قسمت صرفا منظورمان تقسیم سود نیست، هرچند این کار نیز ایده ای بسیار خوب برای جذب افراد با استعداد محسوب می شود. بهتر این است تمرکز کمتری روی مزایای مادی برای کارشناسان، تحلیلگران یا طراحان خود داشته باشیم و در عوض آنها را به بخشی کلیدی از کسب و کار خودمان بدل کنیم.

افرادی که سالانه درآمد بالایی دارند، اما همواره این حس در آنها وجود دارد که ممکن است افراد دیگری جای شان را بگیرند، پس هیچ گاه احساس رضایت شغلی نخواهد کرد.

اما افرادی که دو سوم این میزان درآمد دارند و مطمئن هستند که با رشد شرکت شان درآمدشان هم بیشتر می شود، به مراتب بیشتر از افراد قبلی رضایت خواهند داشت و برای پیشبرد اهداف شرکت تلاش می کنند.

۲-  امکانات

کمپانی ها یا شرکت های بزرگی مانند گوگل برای خود یک کافه تریا تهیه کرده اند که کارکنان شان در آن جمع می شوند و از نوشیدنی و خوراکی های خوشمزه ای که برای شان تهیه شده به صورت رایگان استفاده می کنند.

همه این امکانات واقعا خوب هستند اما شرکت ما برای جذب استعدادها نیازی به گردآوری این امکانات ندارد. در عوض می توانیم یخچالی را در اتاق استراحت در نظر گرفته و خوراکی ها و نوشیدنی های سالم را برای استفاده کارمندان خود در آن در نظر بگیریم یا حتی کارت عضویت باشگاه را برای شان تهیه کنیم.

می شود با اهدای کارت هدیه برای تقدیر از عملکرد خوب کارکنان مان انگیزه شان را بالا ببریم و احساس ارزشمند بودن را در آنها ایجاد کنیم. به جای وعده سهام هم بهتر است هر سه ماه یک بار یا حتی در پایان سال مبلغی را به عنوان پاداش به آنها بپردازیم و کاری کنیم که احساس امنیت شغلی داشته باشند.

۳- انعطاف پذیری در ساعات کاری

شاید شرکت ما نتواند به خاطر پدر شدن یا مادر شدن به کارمندانش معادل یک سال یا ۱۴ هفته مرخصی همراه با حقوق بدهد، اما می توانیم برنامه کاری آنها را کمی منعطف تر کنیم. به کارکنان خود اجازه دهیم که هر هفته مدت زمانی را در منزل کار کنند.

کسب و کارهای کوچک همچنین این امکان را دارند که زمان فعالیت کارکنان را منعطف تر کنند، چراکه ممکن است فعالیت شان به صورت فصلی باشد، لذا می توانیم در طول دورانی که شرکت فعالیتی ندارد دو هفته مرخصی همراه با حقوق به آنها بدهیم و در مورد مرخصی های روزانه کارکنان مان نیز سخاوت بیشتری داشته باشیم.

اگر برای مان مقدور باشد به کارمندان خود اجازه دهیم از شهر یا موقعیت جغرافیایی دیگری با ما همکاری داشته باشند، چراکه خوشبختانه به لطف تکنولوژی از هر نقطه ای در دنیا می توان یک دفتر مجازی را برپا کرد. به این ترتیب اگر استعداد مورد نیاز ما در شهر یا منطقه دیگری باشد او را از دست نخواهیم داد.

۴- دستمزدهای رقابتی و بیمه سلامت

همانطور که قبلا گفته شد ممکن است بتوانیم در ازای پرداخت حقوقی اندک کمتر، کارکنان ارزشمند خود را بیشتر مورد احترام و تکریم قرار دهیم اما دقت داشته باشیم که حقوق شان را بیش از اندازه هم کم نکنیم و همچنان سعی کنیم که با پرداخت یک حقوق خوب با شرکت های دیگر برای جذب کارکنان رقابت داشته باشیم.

نکته دیگر اینکه باید بیمه تکمیلی سلامت را هم برای کارکنان خود فراهم کنیم و در این حوزه به هیچ وجه خساست به خرج ندهیم. باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از افراد صرفا به خاطر نبود این نوع بیمه از همکاری با شرکت ها خودداری می کنند.

برای این کار می توانیم با شرکت های بیمه ای کوچک و نوپا همکاری کنیم تا هم از طرفی هزینه های خود را پایین بیاوریم هم اینکه کارمندان مان را از بیمه بهره مند کنیم.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.