Take a fresh look at your lifestyle.

از قضاوت های بیهوده جلوگیری کنید

فرصت امروز: برای مدیران قضاوت درباره سایرین بسیار آسان تر از سایر افراد حاضر در شرکت است. علت این امر هم به این خاطر است که آنان از جایگاه مناسبی برخوردار بوده به نحوی که سایرین نمی توانند اعتراضی از خود نشان دهند. با این حال آیا این امر بدین معنا است که مدیران باید به این شیوه عمل کنند؟

بدون شک پاسخ این سوال خیر است. علت این امر هم به این خاطر است که مدیران برای موفقیت نیاز به تیمی یک دل و گسترش روابط خود با آنان دارند. بدون شک قضاوت های بیهوده نه تنها به آنان کمکی نخواهد کرد بلکه موجبات نارضایتی آنان را فراهم خواهد ساخت. به همین خاطر هر مدیری قبل از انجام این کار باید به این سوال پاسخی قانع کننده بدهد که ضرورت انجام این کار چیست. مردم دوست ندارند هرچند غیرمستقیم، مورد انتقاد قرار بگیرند. به همین دلیل است که قضاوت کردن درمورد دیگران یکی از بدترین راه هایی است که موجب طردکردن آنها و موفقیت مان می شود. تنها نتیجه ای که می توان از قضاوت درباره تلاش و کمک دیگران انتظار داشت این  است که آنها دیگر به ما کمک نخواهند کرد.

ایده

به باور مارشال گلداسمیت نویسنده کتاب  «محرک ها: ایجاد تغییرات رفتاری دائمی»، واکنش ها خود به خود اتفاق نمی افتند. آنها نتیجه محرک هایی هستند که پیرامون ما رخ می دهند و گاهی ما را وادار می کنند با همکاران، والدین یا دوستان خود بدرفتاری کنیم. این محرک ها همیشه و در همه جا حضور دارند.

شاید شما همیشه نتوانید وقایع پیرامون خود را تحت کنترل داشته باشید، اما همیشه می توانید واکنش خود نسبت به این محرک ها را کنترل کنید. اگرچه باور اکثر مدیران این است که این عمل آنها هشداری برای آنها است و منجر می شود عملکرد خود را بهبود بخشند. با این حال فراموش نکنید که این اقدام شما اگر به صورت تکرار شود، باعث کاهش چشمگیر سطح اعتماد به نفس وی خواهد شد که بدون شک امری مضر خواهد بود.

یکی از روش های توصیه شده در این رابطه، انجام آزمایش های هفتگی است. به این ترتیب که فردی بی طرف را برای یک روز در کنار خود بگذارید تا وی نظر دهد که چه میزان رفتارهای سایرین را مورد قضاوت قرار می دهید. با این اقدام شما می توانید به بررسی این امر بپردازید که قضاوت های شما تا چه میزان سودمند است و کجاها رنگ دخالت بی جا به خود می گیرد. یکی دیگر از اقدامات این است که یک روز از هفته را بدون هیچ گونه قضاوتی سپری کنید تا ببینید که این اقدام شما چه تأثیری روی سایرین خواهد داشت.

اگر عملکرد سایرین بهتر شد، بدون شک باید راجع به این اخلاق خود تجدیدنظر کنید. با این حال همواره این امکان وجود دارد که مدیران برای بررسی اوضاع مجبور به قضاوت باشند. در این گونهئ شرایط بهتر است نظر و خواسته خود را با جملات دوستانه و نه به صورت امری و نکوهشی مطرح سازید. برای مثال تحت شرایطی که از گزارش هفتگی کارمند خود رضایت ندارید بهتر است به جای سرزنش وی، نکاتی را که باید رعایت شود گوشزد کنید. در آخر نیز حتی می توانید از وی تشکر کنید تا انگیزه برای بهتر شدن در وی ایجاد شود. در غیر این صورت ممکن است شخصیت شما در ذهن کارکنان وجهه بدی به خود بگیرد.

ضرب المثل معروفی است که می گوید دو گروه از افراد اشتباه نمی کنند؛ «مردگان در گور و کودکان خوابیده در گهواره.» برخی نیز بر این باورند که «مشق نانوشته غلط ندارد!» چنانچه بپذیریم این ضرب المثل ها در باور و تجارب انسان ها ریشه دارند این پرسش ممکن است در ذهن شما نیز مطرح شود که اگر در مقام یک مدیر در کاری مرتکب اشتباه شوید آیا به آن اعتراف می کنید؟ آیا پذیرش این واقعیت که اشتباه کرده اید دشوار است؟ یقینا پذیرش اشتباه حتی به عنوان یک مدیر چندان دشوار نیست.

مطمئن باشید هیچ یک از کارمندانی که با شما کار می کنند صرفا به این علت که مدیر هستید شما را مصون از خطا نمی دانند زیرا تمام انسان ها به طور طبیعی ممکن است در فعالیت های روزانه خود دچار اشتباه شوند. درواقع اگر رفتار خوبی با کارمندان خود داشته باشید، بدون شک آنان نیز حتی در شرایط سخت، حامی شما خواهند بود که این یک مزیت بزرگ برای هر شرکتی محسوب می شود.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– بدترین نوع قضاوت ، آنهایی است که بدون فکر و لحظه ای صورت می گیرد. این امردر حالی است که یک قضاوت سنجیده می تواند بسیار مفید باشد، به شرط آنکه به خوبی مطرح شود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.