نقش بازاریابی چشمگیر در دنیای امروزی
بررسی نقش بازاریابی چشم گیر در دنیای امروزی از دیدگاه ست گادین
پیشینیان ما را به همرنگی و تشابه توصیه کردهاند و از کودکی در گوشمان زمزمه کردهاند که خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو! بازاریابی چشم گیر
نجوای همرنگی با جمع به ما میآموزد که: باید خود را به رنگ دیگران درآوری تا شاخص نباشی. باید گام در راههای پیموده بنهی تا گمراه نشوی. و باید دنبالهرو باشی تا مورد انتقاد قرار نگیری. و همهی اینها بدین معناست که خواهی نشوی رسوا مقلد باش و نه مبتکر.
طرز تفکر یاد شده ریشه در هراس از انتقاد دارد و مورد انتقاد قرار گرفتن را مترادف با رسوایی قلمداد میکند. ست گادین نویسنده کتاب گاو بنفش در کتابش مخاطبان را نه به همرنگی بلکه به تکرنگی و تمایز در کسبوکار فرا میخواند. در این مطلب خلاصهای از کتاب گاو بنفش را میخوانید.
Pهای ناکافی
بازاریابها سالها در مورد ۵p بازاریابی سخن گفتند. برخی از آنها شامل موراد زیر هستند:
- محصول (Product)
- قیمت(Pricing)
- ترویج (Promotion)
- جایگاهیابی (positioning)
- روابط عمومی (Public Relation)
- بستهبندی ( Packaging)
- پیشی گرفتن (Pass-along)
اینها چکلیستهای بازاریابی هستند.
روشی سریع جهت اطمینان از اینکه شما کار خود را انجام دادهاید.
راهی برای تشریح اینکه چگونه شما در تلاشید تا مردم را متمایز نمایید.
که تنها از محصولاتی که شما ساختهاید، بخرند.
اگر این عوامل با هم در تضاد باشند، (مثلا غذایی پورهای که آن را برای بزرگسالان تدارک دیدهاید، اما طعم غذای کودک داشته باشد.) در آنصورت فعالیتهای بازاریابی کمرنگ و کاملا بیاثر خواهند شد.
تضمینی برای موثر بودن فعالیتهای بازاریابی وجود ندارد.
اما روش انجام کار، اینکه شما همهی Pها را به درستی به کار گیرید، احتمال موفقیت شما را بیشتر میکند.
اما Pها دیگر کافی نیستند.
در این مطلب در مورد P جدیدی صحبت خواهیم کرد که ناگهان فوقالعاده اهمیت پیدا کرده است.
P جدید که توسط ست گادین “گاو بنفش” نامگذاری شده است.
او گاو بنفش را در کتاب گاو بنفش اینگونه توصیف میکند: وقتی چند سال قبل به همراه خانوادهام در فرانسه مشغول رانندگی بودم، مجذوب صدها گاوی شدم که در مرتع زیبایی در کنار جاده میچریدند. از شیشه اتومبیل به این منظره چشم دوخته بودیم و از اینکه چقدر همه چیز میتواند زیبا باشد، شگفتزده بودیم.
پس از بیست دقیقه توجهمان را کم کم از آن گاوها برگرداندیم.
گاوهای جدید به طور کامل شبیه به گاوهای قبلی بودند.
و چیزی که تا پیش از این سرگرمکننده بود، حال دیگر عادی شده بود.
بدتر از عادی، کسالتآور شده بود.
گاوها پس از اینکه مدتی آنها را میبینید، خستهکننده میشوند.
ممکن است گاوهای بسیار خوب و جذابی باشند، گاوهای خوشاخلاق و یا زیر تابش نورافکنهای رنگارنگ، اما باز هم کسالتآورند.
ولی یک گاو بنفش میتواند جالب باشد (برای مدتی). ویژگی خاص گاو بنفش اینست که باید چشمگیر باشد.
یک موضوع چشمگیر چیزی است که ارزش دارد در مورد آن حرف زده شود.
شایستهی توجه است، چیزی است استثنایی، جدید و جالب.
کالاهای کسالتآور به چشم نمیآیند و گاوهایی هستند قهوهای.
بازاریابی چشم گیر ، هنری است که از طریق آن بتوانیم چیزهایی را در ارتباط با محصولات و خدمات شایستهی توجه سازیم.
این عبارت به این معنا نیست که به بازاریابی به عنوان گزینهی آخر توجه کنیم; یعنی درک ایننکته که اگر محصول و خدمت شما چشمگیر نباشد، به چشم نمیآید.
مصرفکنندهی پسامصرف خارج از فرآیند خرید است.
ما چیزهایی را که لازم داریم، در اختیار داریم.
نیازهای محدودی داریم و بسیار مشغولتر از آن هستیم که زمان زیادی را صرف جستجوی آنچه شما برای تولید آن به سختی تلاش نمودهایم، نماییم.
این روش دیگر کارایی ندارد.
من معتقدم که ما به جایی رسیدهایم که دیگر نمیتوانیم به صورت مستقیم با انبوه طرف شویم.
ما دنیایی خلق کردهایم که اکثر محصولات دیده نمیشوند.
در طول دو هفته قبل نویسندگان تیزهوش کسبوکار خاطر نشان کردند که بازاریابی در حال تغییر است. بازاریابها در مورد اندیشههای مطرح شده، مطالعهها و بحثها کرده و حتی برخی از آنها را مورد استفاده قرار دادهاند.
اما جوهرهی استراتژیهای گذشتهی بازاریابی را رها ننمودهاند. روشهای سنتی دیگر منسوخ شدهاند. صدها سال اندیشههای بازاریابی ارزش خود را از دست دادهاند.
راههای پیشنهاد شده کارساز نیستند، همهی آنها را باید به فراموشی سپرد.
بنابراین تبلیغات را متوقف کنید و دست به کاری ابتکاری بزنید.
چرا به گاو بنفش نیاز دارید؟
در کتاب گاو بنفش آورده شده است: سالها قبل یک پیتزافروش در بین هزاران پیتزا فروش دیگر تصمیم گرفت پیتزاهایی یخ زده به مشتریان ارائه دهد. این ابتکار به موفقیت رسید و در زمان کوتاهی در فروشگاههای بسیاری عرضه شد. این داستان حاکی از موفقیت بزرگی است: محصول جدیدی را ابداع کردند، به صورت انبوده تبلیغات انجام دادند و پول زیادی را به دست آوردند.
این استراتژی فقط برای پیتزا موثر نیست. بلکه تقریبا برای هر چیزی که در خانه است، کارایی دارد.
به طور خلاصه؛ در بازارهای کنونی گزینهها و انتخابهای بسیار زیادی وجود دارد.
و در عوض، فرصت و زمان مشتریان برای انتخاب از میان گزینهها کم و رو به کاهش است.
بنابراین محصولات فرصت اندکی دارند تا به چشم بیایند و چنانچه چشمگیر نباشند در خیل گزینهها گم شده و نادیده گرفته میشوند.
به یاد داشته باشید در یک بازار شلوغ شبیه دیگران بودن به معنی شکست است.
برچسب ها: بازاریابی, بازاریابی چشمگیر, ست گادین, چشمگیر بودن, گاو بنفش
نظرات بسته شده است.