Take a fresh look at your lifestyle.

آشنایی با بازاریابی مناسبتی ونحوه بهره گیری از آن

آشنایی با بازاریابی مناسبتی ونحوه بهره گیری از آن

 

یکی از اشتباهات رایج در بازاریابی این است که ما همواره احساس می‌کنیم رفتارهای خرید ثابت هستند و هیچ تغییری در رفتارهای یک فرد طی شرایط متفاوت رخ نمی‌دهد. با این‌حال، اگر به رفتارهای خرید خود اندکی فکر کنید متوجه می‌شوید که نمی‌توان بر این اصل تکیه کرد. بازاریابی مناسبتی برای رفع همین اشتباه توسعه یافته است.

به این مثال توجه کنید:

فردی را تصور کنید که همسرش در مسافرت است و عصر دیر وقت به خانه‌اش برمی‌گردد.

او به سوپرمارکت می‌رود و با عجله موادی را انتخاب می‌کند تا برای فرزندانش شام آماده کند.

در عین حال، صبح روز بعد او برای خرید هدیه‌ی تولد همسرش کل سایت اپل را زیرورو می‌کند.

در مرحله‌ی اول هیچ توجهی به برندینگ ندارد، اما در خرید دوم تنها برند محصول برای او مهم است.

پس شرایط نقش بسیار مهمی در انتخاب‌های ما دارند.

بازاریابی مناسبتی چیست ؟

در بازاریابی سنتی بیشتر به بازاریابی از طریق اطلاعات دموگرافیکی هم‌چون سن، موقعیت اجتماعی، موقعیت جغرافیایی و مواردی مشابه توجه می‌شد.

اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید عادت‌های خرید مشتریان در هر ساعتی از روز متفاوت است.

و این بیشتر به مناسبت‌ها و ارتباطات افراد با دیگران بستگی دارد.

در دنیای امروزی و عصر دیجیتال ما با سیلی از اطلاعات مواجه هستیم.

این اطلاعات می‌تواند در درک عمیق زندگی مشتری نقش اساسی داشته باشد.

بازاریابی مناسبتی به معنای هدف قرار دادن افراد براساس مناسبت‌های شخصی زندگی‌ آن‌ها است، یعنی زمانی‌که آن‌ها تمایل بسیار بالایی برای خرید دارند.

مشتری را در مرکز توجه خویش قرار دهید

توانایی ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به مشتری، دقیقا زمانی که به آن نیاز دارد، می‌تواند در:

  • وفاداری
  • فروش
  • و بازگشت سرمایه

بسیار تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال یک بانک زمانی که متوجه شود، یکی از مشتریانش به وامی که هم‌اکنون در حال ارائه است، نیاز دارد و آن وام را به او پیشنهاد دهد، برای آن خانواده بسیار ارزشمند خواهد بود.

یا زمانی که یک خرده فروش اینترنتی متوجه شود که فردی سال پیش دیر اقدام به خرید هدیه‌های نوروزی کرده، می‌تواند از او دعوت کند تا اشتباه سال پیشش را تکرار نکند.

پیش‌بینی خواسته‌های دقیق مشتری نه تنها فروش شما را افزایش خواهد داد،

بلکه اگر واقعا بتوانید تجربه‌ی خوبی برای او بسازید، برای همیشه مشتری شما خواهد ماند.

با در مرکز قرار دادن مشتری و توجه به مناسبت‌هایی که قرار است در زندگی وی رخ دهد، می‌توان تا اندازه‌ی زیادی کسب‌وکارتان را توسعه بخشید.

برای حرکت به سمت بازاریابی مناسبتی آماده شوید

در دنیای امروزی که پر از داده‌ها و اطلاعات است، دیگر تکنیک‌های بازاریابی سنتی مثل توجه به سن مخاطب، توجه به موقعیت جغرافیایی مخاطب و مواردی مشابه کاربرد ندارد. در ادامه چهار کاری که برای حرکت به سمت مناسبتی باید انجام دهید را با هم مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار می‌دهیم.

بازاریابی

۱) شروع به جمع‌آوری داده‌ها از مشتریان خود بکنید

قدم اول برای استفاده از بازاریابی مناسبتی شروع به جمع داده‌ها راجع به مشتری است. مطمئنا بدون داده‌ها نمی‌توان مشتری را به درستی شناخت، فرصت‌ها را به درستی تشخیص داد و اقدام به اجرای پیشنهادهای مناسبتی کرد.

داده‌هایی هم‌چون این داده‌ها که

  • مشتری با چه کلمه‌ی کلیدی وارد وب‌سایت شما شده است،
  • چه محصولی را وارد سبد خرید خود کرده، اما بعدا منصرف شده است،
  • چه رفتاری داخل وب‌سایت از خود نشان داده (این اطلاعات را می‌توانید از طریق گوگل آنالیتیکس به دست آورید)،
  • اگر محصولی را خریده نسبت به آن چه نظری داشته است،
  • اگر آن محصول را برای فرد دیگری خریداری کرده، مناسبتش چه بوده و با آن فرد ارتباطی دارد،
  • اطلاعات شخصی فرد هم‌چون تاریخ تولد، تحصیلات، اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی‌اش چه بوده است و … .

۲) مشتری را به طور کامل شناسایی کنید

بعد از این‌که داده‌های مشتری را جمع‌آوری کردید، باید بتوانید آن را تجزیه و تحلیل کنید.

داده‌ها بدون تجزیه و تحلیل و دستیابی به یک نتیجه‌گیری ارزشمند هیچ نتیجه‌ای ندارند.

۳)‌ مناسبت‌های زمانی را نیز در فعالیت‌های خود دخیل کنید

بازاریابی مناسبتی نه تنها به مناسبت‌های شخصی افراد بلکه به مناسبت‌های زمانی و فرهنگی نیز دخالت دارد. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی هدیه داشته باشید، مسلما در زمان نزدیک به عید و یا ولنتاین بهترین فرصت برای افزایش است. یا زمانی‌که یک خبر تازه مرتبط با کسب‌وکار شما و صنعت‌تان در حال رشد است، بهترین زمان برای کسب‌وکار شما است تا به ترویج برند خود و افزایش فروش محصولات خود بپردازید.

۴)‌ نتایج را اندازه‌گیری کنید و به بهبود استراتژی خود اقدام کنید

یکی از مهم‌ترین گام‌ها در بازاریابی مناسبتی اندازه‌گیری نتایج و اقدام برای بهبود آن‌هاست. شما داده‌ها را راجع به مشتریان جمع‌آوری می‌کنید، آن‌ها را تجزیه تحلیل می‌کنید و از استراتژی‌های مختلف برای جلب توجه مشتری استفاده می‌کنید.

برای این‌که بدانید آیا استراتژی‌های شما درست و به جا بوده است یا نه؟

مجبور هستید که نتایج به دست آمده را اندازه‌گیری کنید و برای بهبود نتایج در کمپین‌های بعدی اقدام کنید.

همان‌طور که مشاهده کردید، بازاریابی مناسبتی یک نوع از بازاریابی در عصر حاضر است که بیش از اندازه به داده‌ها و اطلاعات وابسته است. آیا موافق هستید که داده‌ها آینده‌ی بازاریابی را شکل خواهند داد؟

 

منبع: بازاریابی

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.