Take a fresh look at your lifestyle.

راهکارهایی برای حفظ موقعیت شغلی

فرصت امروز: داشتن شغل مناسب و داشتن روابط کاری خوب، آرزوی هر فردی است اما گاهی به دست آوردن این شغل به اندازه راضی نگه داشتن کارفرما مشکل نیست. در واقع ورود و باقی ماندن در یک مؤسسه، کارخانه، شرکت و هر محیط کاری دیگری، علاوه بر اینکه به توانایی های خاص و متناسب با آن نیاز دارد، بلکه نیازمند هوش، سیاست کاری صحیح و نشان دادن توانایی های فردی است. گاهی تصور می کنیم همین که کار خود را بدون مشکل انجام می دهیم کافی است اما در دنیایی که تناسبی بین نیروی متخصص و کار مناسب وجود ندارد، رعایت نکات زیر می تواند در حفاظت از موقعیت شغلی بسیار مفید واقع شود.

۱-خواسته های رئیس خود را اولویت خود بدانید

خود را با اهداف و ارزش های کارفرما و مؤسسه تطبیق دهید و آنها را در تمام کارهای خود مدنظر داشته باشید. بدون شک در هر شرکتی مدیران خواسته هایی از کارمندان خود دارند که رعایت آنها از الزامات کار شما محسوب می شود. فراموش نکنید که ترقی یا حتی ماندن در موقعیت شغلی حال حاضر شما تا حد زیادی به رضایت مدیران شرکتی که در آن مشغول فعالیت هستید بستگی دارد.

۲- قابل اطمینان باشید

آنچه را که گفته اید، انجام دهید. حتی به نحوی بهتر از آن! اگر کمتر قول بدهید و بیشتر عمل کنید خیلی بهتر است تا اینکه قول های زیادی بدهید اما به آنها عمل نکنید. فراموش نکنید که اعتماد کردن مسئولیت دیگران نیست بلکه لیاقت ما است.

۳- پر از انرژی مثبت باشید

شما نباید شخص گله مند شرکت بوده و راهکارهای رئیس یا مؤسسه را زیر سوال ببرید. شما باید تشویق کننده و الهام بخش باشید؛ کسی که همه مایلند در کنار وی کار کنند. بگذارید همه با دیدن شما انرژی مثبت بگیرند. این یک واقعیت است که هر فردی ظرفیت تحمل محدودی دارد و ممکن است شکایت های پی در پی شما در نهایت منجر به اخراج شما شود.

۴- صراحتا اشتباه خود را بپذیرید

هنگام بروز اشتباه و توضیح دادن درباره آن به جای پرداختن به آنچه غلط انجام داده اید، بر آنچه آموخته اید تمرکز کرده و مسئولیت خطای خود را بپذیرید. برای مثال به جای گفتن اینکه «نباید نسبت به نظرات کاربران بی توجه می ماندم» به رئیس خود بگویید: «به نظرم اگر مستقیما با کاربران صحبت می کردم بهتر بود.» با انجام این کار احتمال اخراج شما در هنگام بروز اشتباه به میزان بالایی کاهش خواهد یافت.

۵- وقت شناس باشید

حضور به موقع و حتی زودتر بر سر کار یا در جلسات، نشان علاقه مندی، قابل اطمینان بودن و توانایی شما در اداره مؤثر زندگی تان است و تأثیر فوق العاده ای بر جذب در سمت های بالاتر دارد.

۶- از اخبار حرفه خود مطلع باشید

با مطالعه مجلات و نشریات مربوط به حرفه خود و شرکت در جلسات، سمینارها و نمایشگاه های مربوطه، همواره از آخرین رویدادهای حرفه خود مطلع باشید. این امر به افزایش مهارت شما کمک شایانی خواهد کرد.

۷- مؤدب باشید

احترام و صداقت خود را به کارفرمای خود نشان دهید و از او در مقابل دیگران نیز با احترام یاد کرده یا لااقل پشت سر او بدگویی نکنید. اغلب ما ساعت های زیادی را در محیط اداری با همکاران می گذرانیم و در واقع کار کردن در سازمان به منزله کار کردن با دیگران است. در دنیایی که ارتباط با دیگران، با توجه به روحیات منحصربه فرد هر کس، با فراز و نشیب های زیادی همراه است، شیوه برقراری ارتباط اهمیت زیادی دارد، شاید به همین دلیل نیز گفته اند «انسان موفق نیمی کارمند است و نیمی سیاستمدار.» با دیگران رفتاری دوستانه و از روی ادب داشته باشید و در عین حال نشان دهید که به آنها سخاوتمندانه توجه می کنید.

این کار باعث می شود تعاملات اجتماعی در محیط کار به درستی پیش برود و از بروز تناقض جلوگیری و همچنین احترام دیگران جلب شود. احترام، حس مثبت اعتبار و تمایزی است که نسبت به یک شخص یا سازمان ایجاد می شود؛ امری که در طول زمان محقق می شود درحالی که اقدامی کوته فکرانه و از روی بی توجهی می تواند در دم آن را از بین ببرد.

برای حفظ احترام و اعتباری که شکل گرفته است باید پیوسته محترمانه و مؤدبانه رفتار کنید.  این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا هیچ مدیری دوست ندارد کارمند با اخلاق خود را حتی اگر اشتباه بزرگی نیز مرتکب شده است، اخراج کند.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

-یکی از توصیه های مهم این است که الگوی خوبی باشید. به کارگیری این اصول، سطح اخلاق حرفه ای شما را در سازمان ارتقا می دهد، اما تا زمانی که دانش خود را به اطرافیان و زیردستان منتقل نکنید، کار شما ناتمام است. شما باید الگوی خوبی از خود ارائه دهید و به واسطه آن بتوانید دیگران را هدایت کنید. حرفه ای بودن یعنی در زندگی خود، چه درون سازمان و چه بیرون آن، سرمشق دیگران باشید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.