Take a fresh look at your lifestyle.

پارادایم توسعه در مدارس عالی کسب و کار

سیستم نظام آموزش دولتی در اغلب رشته های تحصیلی، سیستمی ناکارآمد برای کسب و کار ایرانی است. کسانی که از مدارس دولتی در رشته های مختلف مدارک معتبر کسب می کنند فاقد هر گونه توانایی و مهارت شغلی هستند و تنها افتخار زندگی آنها داشتن برگه ای به عنوان مدرک تحصیلی است. از همین رو در سالیان اخیر نقش و اهمیت مراکز و موسسات خصوصی در آموزش مهارت های کسب و کار بسیار چشمگیر است.

گرچه در این میان برخی از موسسات فاقد اعتبار می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، اما واقعیت این است که در دنیای اطلاعات و ارتباطات مردم با دانش و آگاهی برای تسریع و تسهیل رشد کسب و کار خود به سراغ موسساتی می روند که دارای تجربه و اعتبار ملی و حتی بین المللی هستند که از نمونه های برجسته آن مدرسه عالی کسب و کار ماهان است که در سالیان اخیر بسیار خوش درخشید و توانست به رشد و توسعه مدیریت کسب و کار کمک کند.

بی تردید حضور اقتصاد ملی در رقابت های جهانی مستلزم همراهی با نظام های بین المللی است تا براساس اسلوب و شیوه جهانی راه و رسم  رشد و توسعه به مدیران عالی رتبه و میانی به شکل های مختلف آموخته شود. شاید به جرأت بتوان گفت که یکی از علل رکود اقتصاد ما، نابلد بودن اصول مدیریت و کسب و کار مدیران ایرانی است. بسیاری از این مدیران فاقد تجربه و دانش لازم برای مدیریت کسب و کار هستند.

سیستم نظام آموزشی دولتی نیز در آگاهی بخشی و دانش افزایی این گروه از مدیران به شکل مستقیم نقشی بسیار کمرنگ دارد. از این رو باید رشد حداقلی آگاهی مدیران ما در بخش های مختلف اقتصادی را مدیون مراکز آموزشی بخش  خصوصی دانست که با استفاده از مدیران توانمند و با تجربه و کارآمد تلاش کرده است بخشی از توانمندی تجربی نسل های گذشته را براساس اسلوب های کسب و کار بومی به مدیران کنونی منتقل کند.

مدرسه عالی کسب و کار ماهان و یکی دو مؤسسه و مرکز آموزشی دیگر در این راه باوجود سختی ها و دشواری ها ایستادند و به سهم خود در رشد و توسعه اقتصاد کسب و کار کوشیدند.

مجید سیاری، رئیس کانون کارآفرینان استان تهران که به تازگی اعلام کرده بود مدرسه عالی کسب و کار ماهان در سال ۹۶ با چهار دانشگاه بزرگ دنیا در دوره های DBA و MBA همکاری خواهد داشت، گفت: با توجه به رتبه پایین ایران در تجارت الکترونیک و روند سنتی کسب و کار کشور، حضور در عرصه رقابت اقتصادی دهکده جهانی از طریق رشد تجارت الکترونیک ضروری به نظر می رسد و این خبری نشاط بخش برای جامعه کسب و کار ماست تا با آموزش های بین المللی در مدرسه عالی کسب و کار ماهان بتوانند برخی از آموزه های کسب و کار را فراگیرند و این اصول را در کسب و کار های داخل کشور به کار برند.

بارتون کالرک معتقد است که دانشگاه های پویا دانشگاه هایی هستند که بتوانند کارآفرین باشند و بتوانند ارزش های تخصصی و مدیریتی را تلفیق کنند. در ایران این مهم بیش از آنکه بر عهده دانشگاه های دولتی باشد بیشتر با دخالت مدرسه های آموزشی بخش خصوصی به انجام می رسد.

در ایران طی سالیان اخیر مراکز آموزشی زیادی برای پرکردن خلأ آموزش های مدیریتی و اقتصادی راه اندازی شدند اما عدم کنترل قانونی و حرفه ای سبب شد که باوجود حضور متکثر این موسسات آموزشی تنها چند مؤسسه و مرکز آموزشی مانند مدرسه عالی کسب و کار ماهان طبق یک اصول استاندارد و بین المللی مقوله آموزش مدیران را برای رشد و توسعه کسب و کار جدی گرفتند و توانستند در مدت کوتاهی ضمن ارتباط با مراکز آموزش بین المللی به سطح عالی کیفیت دست یابند.

شاید این روزها بیش از هر زمان دیگری مدیران ایرانی نیاز به آموزش دارند تا بتوانند به درستی بر اقتصاد کسب و کار مدیریت کنند و زمینه ها را برای رشد و توسعه اقتصاد ملی فراهم کنند. فقر دانش و تجربه مدیران یکی از عوامل اصلی رکود اقتصادی است و طبعا تا زمانی  که بنگاه های اقتصادی دارای مدیران آگاه و دانا نشوند، نمی توان انتظار داشت کسب و کار ما رشد داشته باشد.

حتی کمک های چند هزار میلیاردی دولت به کسب و کارهای کوچک در یک سال گذشته تأثیری نداشته و نتوانسته رکود را از بازار خارج کند زیرا تزریق پول به بنگاه های اقتصادی نمی تواند جایگزین دانش و آگاهی آنها شود. تا زمانی  که یک مدیر ایرانی نتواند برای محصول خود براساس یک برنامه مدون علمی بازار تقاضا ایجاد کند طبعا نباید انتظار داشت که کسب و کار ما از رکود خارج شود.

دولت اگر نمی تواند در کوتاه مدت سیستم نظام آموزشی را در مقاطع مختلف تحصیلی تغییر دهد، حداقل می تواند با حمایت از موسسات معتبر آموزشی در بخش خصوصی مثل مدرسه کسب و کار ماهان نقش بیشتری در خروج از رکود داشته باشد چرا که اولا اعتماد مردم و مدیران به سیستم نظام های آموزشی بیش از موسسات آموزشی دولتی است و دیگر اینکه این موسسات براساس استانداردهای بین المللی مدیریت می شوند و ثالثا تجربه آموزشی کوتاه مدت نشان می دهد که ظرف سالیان اخیر کسانی که از این موسسات آموزشی خصوصی بیرون آمدند توانسته اند در ارتقای فضای کسب و کار نقش موثرتری داشته باشد.

خلاقیت، نوآوری, مدیریت، سیستم های نوین و کارآمد آموزشی؛ مدرسان توانا و آگاه و صاحب تجربه از جمله مزیت های مراکز آموزشی بخش خصوصی مانند مدرسه عالی کسب و کار ماهان، بهار و گفت وگو است و بی تردید با حمایت دولت از این مراکز آموزشی با توجه به توانایی آنها در مدیریت آموزش می توان انتظار نتایج بهتری هم داشت.

کارشناس مدیریت کسب‌ و‌ کار

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.