گزارش بازار بازیهای رایانهای و تجهیزات بازی در ایران
طبق آمار گلوبال گیم مارکت از نفوذ گیم در بین ایرانیان، میانگین سن بازیهای مجازی ۲۱ سال است و از طرفی ۲۳ میلیون گیمر روزانه حداقل یک ساعت گیم بازی میکنند.
طبق آمار جهانی ۴۲ درصد از گیمرها، از طریق موبایل و تبلت و ۳۱ درصد از طریق کنسولهای کنترلی گیم بازی میکنند یعنی تنها ۳۱ درصد از طریق PC بازی رایانهای انجام میدهند.
طبق آمار جهانی در سال ۲۰۱۵، سهم گردش مالی بازیهای رایانهای در ایران ۲۷۰ میلیون دلار برآورد شده بود که ۲۰ درصد آن مربوط به بازیهای موبایلی بوده است!
عموماً بازیهای اورجینال از طریق فروشگاههای اینترنتی در ایران عرضه میشود که ۲۸ درصد از فروش را به خود نسبت دادهاند.
لذا باتوجه به آمارهای موجود با کمک نرمافزار تحقیقات بازار نظربازار برآن شدیم تا آماری واقعیتر از رویکرد بازیهای رایانهای در ایران بدست آوریم.
نظرسنجی نفوذ بازیهای رایانهای در بین ایرانیان از ۱۰۳۲ نفر زن و مرد در استانهای مختلف و در رنجی سن کامل انجام شد. از میان ۵۴۷ نفری که گیم بازی میکردند ۴۴ درصد پاسخدهندگان را افراد ۱۸ تا ۲۵ سال و ۳۲ درصد آنان را افراد ۲۶ تا ۳۵ سال تشکیل دادند که با احتساب سهم ۱۳ درصد افراد زیر ۱۸ سال میتوان ۹۰ درصد کسانی که گیم بازی میکنند را زیر ۳۵ سال در نظر گرفت.
طبق آمار نظربازار ۳۸ درصد افراد از طریق کامپیوتر بازی انجام میدهند و ۴۹ درصد از طریق موبایل و تبلت و تنها ۹ درصد از ایرانیان از طریق کنسول کنترلی گیم بازی میکنند. این آمار نشان میدهد که اختلاف ایرانیان با ترندهای جهانی در ترجیح استفاده از کامپیوتر به جای کنسول بازی است.
اما همین سهم ۴۷ درصدی غیرموبایلی نیز در بین مدلهای زیادی از کنسولها تقسیم میشود. ۲۶ درصد از آنان کنسولهای مایکروسافت را ترجیح میدهند که ۱۷% درصد از آنها XBOX360 را انتخاب کردهاند ولی از طرفی ۳۱ درصد کنسولهای سونی را انتخاب کردهاند که مدلهای PS2 و PS4 با ترجیح مساوی ۱۰ درصدی سهم برابر دارند.
سلیقه ایرانیان در انتخاب بازیهای گروهی و انفرادی تقریباً یکسان است ولی در انتخاب ژانر بازی، گیمهای چندنفره آنلاین MMORPG و اکشن و مسابقات ورزشی با نسبتهای مساوی بیشترین طرفدار را دارند و بازی استراتژی ۱۱ درصد و مبارزهایی ۷ درصد علایق را به خود نسبت دادهاند.
۶۱ درصد گیمرهای ایرانی حداقل روزی یکبار بازی میکنند و ۴۳ درصد آنان روزی یکساعت را به این مقوله میپردازند.
جالب است که ۴۵ درصد آنان ۲ تا ۴ ساعت از روز را به بازی مشغول هستند.
اما در آخرین قسمت میپردازیم به تجهیزاتی که گیمرها از آنها استفاده میکنند.
گیمرهای ایرانی ۷۱ درصد از نیاز تجهیزات بازی مانند کیبورد، موس و هدفون را طریق فروشگاههای کامپیوتری خریداری میکنند و ۵۹ درصد از آنان کمتر از ۲۵۰ هزار تومان در این خصوص هزینه میکنند و ۲۱ درصد تا ۵۰۰هزار تومان برای خرید تجهیزات هزینه میکنند.
۳۷ درصد از گیمرهای ایرانی برای تجهیزات حرفهایی هزینه نمیکنند از طرفی نیز ۲۳ درصد بیشترین هزینه را برای خرید گیم پد (GamePad) انجام میدهند و هدفون، موس مخصوص بازی و کیبورد مخصوص بازی هر کدام با ۱۲ درصد نسبت مساوی از هزینههای آنان را به خود نسبت میدهد و تنها ۳ درصد جهت خرید گیم ویل هزینه میکنند.
جالب است بدانید ۳۶ درصد از خریداران گیم پد که بیشترین هزینه را به خود نسبت داده است در زمان خرید اطلاعی از آنچه میخواهند ندارند و ۲۳ درصد نور LED و ۱۵ درصد ظاهر دسته بازی برایشان مهم است و تنها ۱۰ درصد تعداد دکمهها و ۱۶ درصد محل قرارگیری جوی استیک دسته بازی برایشان اهمیت دارد. (درصورتی که محل قرارگیری جوی استیک در دسته بازیهای Xbox و PlayStation با هم فرق دارد)
در آخر نیز میرسیم به مهمترین بخش از تجهیزات بازی که مربوط میشود به تهیه بازی اورجینال و یا کپی !
طبق این آمار ۱۵ درصد از ایرانیان فقط بازیهای کپی تهیه میکنند ۱۹ درصد از آنان از هر ۱۰ بازی حداقل ۷ بازی را کپی خریداری میکنند.
اما نکته امیدوار کننده در خصوص آمار ۴۰ درصدی افرادی است که ۷۰ درصد بازیها اورجینال تهیه میکنند که این موضوع میتواند به رشد بازیهای موبایل مرتبط داشته باشد.
نظرات بسته شده است.