Take a fresh look at your lifestyle.

۲۰ درس موفقیت از جزء ۲۰ قرآن کریم (قسمت چهارم) / تعهد و تخصص، قوت و امانت

قرآن کریم، کتاب آسمانی ما مسلمانان و وحی منزل از خدای رحیم و کریم به نبی اخلاق و رحمت محمد مصطفی(ص)، بیش از ۱۴ قرن است که با نور و ذات قدسی اش، رهنما و رهگشای صدها میلیون نفر مسلمان بوده است. امروز که اسلام و قرآن و پیامبر رحمت و ائمه معصومین(علیهم السلام) از سوی جاهلان به ظاهر مسلمان یا ناآگاهان ضداسلام، دستخوش لوث و آلودگی شده و هر روز جنایات متعددی به نام اسلام و قرآن در زندگی بشر در حال رقم خوردن است و از دیگرسو عده ای ناآگاه، تمام اسلام را همین پنداشته اند و خاک بر آفتاب نورانی اسلام می پاشند، بهترین و بیشترین حمایت از اسلام و قرآن، معرفی صحیح و همه جانبه اسلام و بعد رحمانی و اخلاقی آن و تبلور اعجاز و تقدس قرآن است.

وظیفه ماست که بیش از پیش اسلام و قرآن را بشناسیم و آن را بشناسانیم و با اجتهاد و تدبر و تفکر در قرآن و تفاسیر جدید و به روز از این مفاهیم و تعالیم، باید بتوانیم بهره گیری و استفاده خویش از آنها را تعالی بخشیم.

در مقال پیش رو و با ذهن و نگاه نه چندان گسترده و عمیق من، از جزء ۲۰ قرآن، ۲۰ آموزه و درس جالب در زمینه موفقیت و مدیریت و بهروزی، قابل استخراج به نظر رسید که بی گمان در همین جزء از قرآن، درس ها و تعالیم دیگری نیز نهفته است و ۳۰جزء قرآن عظیم و دیگر تعالیم و معاریف نبی اکرم، هزاران نکته روشن و غیر روشن برای ما به میراث گذاشته است که فقط باید آنها را ببینیم و درک کنیم. با این پیش زمینه ۲۰ درس موفقیت از جزء ۲۰ قرآن کریم را با هم مرور می کنیم:

۱۰ – کارکرد نماز

وَأَقِمِ الصَّلَاهَ إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ؛ و نماز را به پا دارید که همانا نماز انسان را از فحشا و منکر باز می دارد. (عنکبوت / ۴۵)

یکی از دستورات دین مبین اسلام و از مناسک اصلی آن، به پاداشتن نماز است و همراه با مقدمات و موخراتش می تواند آثار و کارکردهای فراوانی بر انسان داشته باشد. نماز اگر با مناسک و شرایط آن خوانده شود و همراه با یاد خدا باشد، بی گمان با توجه به تکرار آن در طول شبانه روز و در طول عمر آدمی، می تواند به خوبی انسان را از فحشا و منکر باز دارد.

شست وشوی بخش هایی از بدن قبل از نماز به عنوان وضو، یاد خدا و تسبیح و حمد الهی بارها و بارها در طول روز، لزوم پاک بودن لباس و بدن انسان، لزوم غصبی نبودن لباس و مکان نماز، لزوم هوشیار بودن و دوری از مسکرات و… همه و همه، شرایطی را برای یک مسلمان رقم می زند که اگر بخواهد نماز واقعی بخواند و یاد خدا کند، باید از فحشا و منکرات دوری گزیند و این امری روشن و مبین است که دوری گزینی از فحشا و منکرات و لباس و مکان غصبی و تمیز بودن انسان و… همگی، مقدماتی برای موفقیت بیشتر و سعادت ما آدمیان است و چه زیبا خداوند منان این مناسک و شرایط را برای تعالی و بهره مندی ما فراهم آورده و ما از آن غافلیم!

۱۱- تعهد و تخصص، قوت و امانت

قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ؛ یکى از آن دو (دختر شعیب)، خطاب به پدر گفت: اى پدر! او (موسی) را استخدام کن، زیرا بهترین کسى که (مى‏توانى) استخدام کنى، شخصِ توانا و امین است. (قصص / ۲۶)

دو شرط مهم در استخدام و به کارگیری افراد در این آیه متصور شده که در رابطه با حضرت موسی مطرح شده است یکی تخصص و قوت و قدرت و دیگری امانتداری و تعهد است که هر کس دارای این اوصاف نیکو باشد می توان به او اطمینان کرد و کاری به وی سپرد.

۱۲ – نیکی در دنیا

مَن جَاء بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ خَیرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاء بِالسَّیئَهِ فَلَا یجْزَى الَّذِینَ عَمِلُوا السَّیئَاتِ إِلَّا مَا کَانُوا یعْمَلُونَ؛ هرکس نیکى آورد، براى او (پاداشى) بهتر از آن خواهد بود، و هر کس بدى آورد، پس کسانى که کارهاى ناروا انجام دهند، جز (به اندازه) آنچه کرده‏اند، مجازات نمى‏شوند.  (قصص / ۸۴)

آیات قرآن کریم بر نیکی کردن در دنیا تأکید فراوانی دارند و انسان موفق کسی است که از هر فرصتی برای انجام عمل صالح و نیکی کردن به اطرافیان و جامعه خود استفاده کند و دیگران را از لطف خود سرشار کند. نکته اینجاست که کار نیک، مطلوب و پسندیده است، از هر کس و به هر مقدار که باشد، اما باید توجه کرد که نیکی را به واسطه گناه، منت گذاشتن، عُجب یا تحقیر دیگران، از بین نبریم. و البته باید امیدواریم باشیم به رحمت الهی چرا که خداوند پاداش نیکى‏ها را با فضل خود مى‏دهد، ولى در کیفر بدکاران با عدل خویش رفتار مى‏کند.

محقق و پژوهشگر مدیریت

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.