Take a fresh look at your lifestyle.

۲۰ درس موفقیت از جزء ۲۰ قرآن کریم ( قسمت دوم )

قرآن کریم، کتاب آسمانی ما مسلمانان و وحی منزل از خدای رحیم و کریم به نبی اخلاق و رحمت محمد مصطفی (ص)، بیش از ۱۴ قرن است که با نور و ذات قدسی اش، رهنما و رهگشای صدها میلیون نفر از مسلمان بوده است.

امروز که اسلام و قرآن و پیامبر رحمت و ائمه معصومین (علیهم السلام) از سوی جاهلان به ظاهر مسلمان یا ناآگاهان ضد اسلام، دستخوش لوث و آلودگی شده و هر روز جنایات متعددی به نام اسلام و قرآن در زندگی بشر در حال رقم خوردن است و از دیگر سو عده ای ناآگاه، تمام اسلام را همین پنداشته اند و خاک بر آفتاب نورانی اسلام می پاشند، بهترین و بیشترین حمایت از اسلام و قرآن، معرفی صحیح و همه جانبه اسلام و بعد رحمانی و اخلاقی آن و تبلور اعجاز و تقدس قرآن است.

وظیفه ما است که بیش از پیش اسلام و قرآن را بشناسیم و آن را بشناسانیم و با اجتهاد و تدبر و تفکر در قرآن و تفاسیر جدید و به روز از این مفاهیم و تعالیم، بتوانیم بهره گیری و استفاده خویش از آنها را تعالی بخشیم.

در مقاله پیش رو و با ذهن و نگاه نه چندان گسترده و عمیق من، از جزء ۲۰ قرآن، ۲۰ آموزه و درس جالب در زمینه موفقیت و مدیریت و بهروزی، قابل استخراج به نظر رسید که بی گمان در همین جزء از قرآن، درس ها و تعالیم دیگری نیز نهفته است و ۳۰جزء قرآن کریم و دیگر تعالیم و معاریف نبی اکرم، هزاران نکته روشن و غیر روشن برای ما به میراث گذاشته است که فقط باید آنها را ببینیم و درک کنیم. با این پیش زمینه ۲۰ درس موفقیت از جزء ۲۰ قرآن کریم را با هم مرور می کنیم.

۴- اهمیت احسان به والدین

وَوَصَّینَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیهِ حُسْنا؛ و به انسان سفارش کردیم که به والدین خود نیکی کند. (عنکبوت/۸)

نیکی به پدر و مادر امری انسانی و اخلاقی است که از سوی خداوند منان در آیات متعددی بر آن تاکید شده و به ما سفارش و وصیت شده که این امر اخلاقی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم. بی گمان احسان به والدین آثار وضعی و روحی و روانی خوبی در زندگی ما خواهد داشت که در کوتاه مدت و بلند مدت در دستیابی به موفقیت، راهگشا و کارآمد خواهد بود.

۵ – نزاع و دشمنی، عملی شیطانی

وَدَخَلَ الْمَدِینَهَ عَلَى حِینِ غَفْلَهٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَینِ یقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِیعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِن شِیعَتِهِ عَلَى الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَیهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِینٌ؛ وموسى وارد شهر شد، در حالى که مردم (از ورودش) بى‏خبر بودند، پس در آنجا به دو مرد برخورد که با یکدیگر نزاع مى‏کردند، این یکى از طرفدارانش و آن (دیگرى) از دشمنانش بود. پس آن که از پیروان موسى بود، از او در برابر دشمنش یارى خواست. پس موسى (به حمایت از دوست خود) مُشتى بر او زد که کار او را ساخت (و با همان مشت کشته شد)، موسى (از این پیشامد تکانى خورد و) گفت: این از کار شیطان بود، همانا او دشمن گمراه کننده‏ آشکارى است.  (قصص/۱۵)

این آیه، اشاره به داستان حضرت موسی دارد و اینکه با فردی از بنی اسراییل نزاع می کند و او را می کشد و به صراحت، این عمل، امری شیطانی در نظر گرفته می شود که دشمنی آشکار و گمراه کننده است. و این موضوعی مهم است که جدل و نزاع با دیگران و قتل و غارت و ترور و… که در مفاهیم انسانی و اخلاقی و حقوق بشر، مذموم شمرده می شود در آیات مبین قرآن کریم نیز مذموم شمرده شده و امری شیطانی تعبیر شده است.

۶- رویگردانی از سخن بیهوده

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ؛ و هرگاه (سخن) لَغوى را بشنوند، از آن روى برگردانند و گویند: اعمال ما براى ما و کارهاى شما براى شما باشد. (قصص/۵۵)

در این آیه یکی از ویژگی های انسان های موفق و مومن برشمرده شده که رویگردانی از سخن لغو و بیهوده است. بی گمان سپری شدن وقت و زمان در مسیر باطل و در کنار افرادی که زبان به لغو و بیهوده باز می کنند، هم تلف کردن وقت است و هم دور شدن از مسیر موفقیت و تعالی. ادامه دارد…

محقق و پژوهشگر مدیریت

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.