Take a fresh look at your lifestyle.

مقاوم مثل ولوو

شرکت تولید خودروسازی ولوو یکی از شناخته شده ترین برندهای موجود در بازار دنیاست. دفتر مرکزی این شرکت در شهر گوتنبرگ سوئد قرار دارد. اگرچه این برند در زمینه اتومبیل فعالیت دارد، با این حال عمده شهرت خود را در زمینه خودروهای سنگین از قبیل کامیون، اتوبوس و ماشین های سنگین ساخت وساز کسب کرده است.

همچنین به منظور تنوع در بازار کسب وکار این غول سوئدی به ارائه خدمات اقتصادی نیز می پردازد.بخش تولید خودروهای لوکس این شرکت در سال ۱۹۹۹ به هلدینگ چینی ژجیانگ جیلی فروخته شد. با این حال مجموعه چینی همچنان تحت نام و لوگوی ولوو به تولید این دسته از ماشین های لوکس می پردازد. همچنین همکاری های وسیعی نیز بین دو مجموعه وجود دارد که به نوعی نفوذ چینی ها در قاره سبز را نشان می دهد.

یکی از رمزهای موفقیت ولوو حضور در یک عرصه تخصصی و تلاش برای بهینه سازی کیفیت محصولاتش است. به عبارت دقیق تر، ورود به بازار مدل های مختلفی از قبیل سدان، اسپورت، شهری و سنگین برای یک مجموعه تازه کار چندان آسان نیست. بر همین اساس اسار گابریلسن و شریکش گوستاف لارسون تصمیم گرفتند تمرکز و سرمایه شان را معطوف به یک گروه خاص کنند.

آنچه تخصص گرایی در کسب وکار مدرن نامیده می شود در استارتاپ ولوو به خوبی نمایان است. علاوه بر این ایده یکی دیگر از طرح های دیگر نیز موجب تسخیر بازارهای اروپا شد. برای فهم اهمیت ایده ولوو ابتدا باید به تفاوت میان اتوبوس های شهری، توریستی و بین شهری اشاره کرد. اتوبوس های شهری و توریستی در قالبی تقریباً یکسان و به منظور جابه جایی مسافران در داخل شهر طراحی می شوند.

این در حالی است که اتوبوس های بین شهری از بدنه و موتور متفاوتی بهره  خواهند برد. در این میان طرح این غول صنعت خودرو، ایده اتوبوس های شهری و بین شهری را در هم آمیخت. به این ترتیب مدل هایی با قالب و توان موتور نسبتا قوی ابتدا برای بازار سوئد و سپس اروپا طرحی شد. چنین ایده پردازی نوینی در آن زمان به سود هنگفتی منتهی شد.

بررسی شیوه های موفقیت آمیز ولوو بدون اشاره به نقش برند تولیدی SKF ممکن نیست. در سال ۱۹۲۷ مدیر ارشد مالی این شرکت تولیدی برند ولوو را بنیان گذاری کرد. در این راستا گابریلسن و لارسون موظف به پیگیری اهداف شرکت مبنی بر تولید خودروهای مقاوم در برابر سرما و شرایط آب وهوایی این کشور بودند. همچنین ایده صادرات محصولات به کشورهایی از قبیل فرانسه نیز از همان ابتدا در دستورکار ولوو قرار گرفت. تجربه تولید خودروهای مخصوص شرایط آب وهوایی سخت باعث شد این گروه ایده تولید ماشین های سنگین را به صورت جدی دنبال کند.

نخستین محصول برند ولوو مدل OV 4 بود که نقش قابل توجهی بر مدل مشهور و پرفروش PV 444  داشت. مورد اخیر با طراحی منحصر به فرد و تحلیل دقیق شرایط دشوار مناطق سردسیر توانست موفقیت مناسبی را در بازار سوئد و سایر کشورهای اروپایی کسب کند. پس از موفقیت این خودرو در بازارهای اروپا نوبت به تسخیر بازار آمریکا رسید.

در این راستا نخستین حرکت ولوو آزمایش مدل موفق PV 444  در بازار آمریکا بود. ورود این برند به بازار آمریکا موجب شد یکی از بزرگ ترین خط تولیدهای اروپا در سال ۱۹۵۵ تأسیس شود. در اوایل دهه ۶۰ میلادی ولوو در چند بازار عمده حضور داشت که اروپا و آمریکا مهم ترین شان بودند. دشواری حفظ چنین بازارهایی را هنگامی که با رقابت شدید این برند با خودروساز های فرانسوی جمع کنیم، معجونی از تلاش، ایده پردازی و مقاومت در برابر رقیبان را شکل خواهد داد. انجام چنین کاری بدون شک از عهده هر شرکتی بر نخواهد آمد.

با این حال ولوو در این زمینه نیز هوشمندانه عمل کرد. ایجاد یک تیم پشتیبانی و رسیدگی به شکایات مشتریان ایده ای بود که موقعیت ولوو را در بازار متغیر آن زمان نجات داد. یکی از اقدام هایی که ذهن مشتریان اروپایی و آمریکایی را به خود جذب کرد، اجرای طرح ارجاع خودروهای این شرکت بود. بر این اساس تا مدت شش ماه در صورت بروز مشکل مشتری حق بازپس گیری بهای پرداختی را داشت.

مقوله جلب اعتماد مشتریان در عصر حاضر یکی از مهم ترین نیازهای هر شرکتی است. نمونه فعالیت ولوو در زمینه برقراری ارتباط پایدار با مشتریان الگوی مناسبی برای دستیابی به هدف هایی مشابه این غول سوئدی است.

پرسش هایی برای پیشرفت

در زمینه تحلیل فعالیت برند ولوو با دو مقوله مهم مواجه شدیم؛ نخست بحث تخصص گرایی و سپس آنچه جلب اعتماد مشتری نامیده می شود. در ادامه به دو پرسش اساسی در زمینه برنامه و استراتژی شما در زمینه دستیابی به دو هدف فوق اشاره خواهیم کرد.

– تمرکز ولوو روی ساخت خودروهای مقاوم و کسب موفقیت در زمینه خودروهای سنگین به خوبی نشان دهنده اهمیت کسب تخصص در یک زمینه خاص است. چنین امری در مورد تمام کسب وکارها صادق است. بر این اساس به جای یک پرسش به شما توصیه می کنم به فکر کسب تخصص و مزیت رقابتی در یک زمینه خاص باشید.

– بسیاری از شرکت ها در زمینه تعامل با مشتریان و بحث روابط عمومی در سردرگمی به سر می برند. پیش از تأسیس یک شرکت لازم است به این پرسش پاسخ دهید: مخاطب هدف شما چه ویژگی هایی دارند و نحوه تعامل مناسب با این افراد چیست؟

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.