Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی جهانی وضعیت شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۷ + آمار ایران

شبکه‌های اجتماعی Social Networks به قدری در دنیا فراگیر شده‌اند که اکنون یکی از اجزای ثابت زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهند. در این مطلب مشاهده خواهید کرد که محبوبیت و میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشورها و جمعیت‌های مختلف، متفاوت است. درنتیجه، وقتی جامعه هدف خاصی را مدنظر داشته باشید، درک تفاوت‌ها و محبوبیت‌های هر یک از شبکه‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

برای مقایسه شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر، نباید تنها به تعداد کاربرانی که در آن عضو هستند اکتفا کنیم، بلکه باید اکانت‌های فعال را در نظر بگیریم تا نتایج واقعی‌تری داشته‌باشیم. در ادامه با مقایسه‌ی شبکه‌های اجتماعی، به سوال بازاریابان مبنی بر اینکه روی کدام شبکه سرمایه گذاری کنند، پاسخ می‌دهیم.

بر اساس آماری که وبسایت Statista ارائه داده‌است، فیس بوک Facebook با اختلاف زیادی نسبت به رقیبان خود در صدر رده بندی تعداد کاربران فعال قرار گرفت، به طوری‌که ۱۸% از سهم این بازار را به خود اختصاص داده‌است. این مقدار، ۷% بیشتر از شبکه اجتماعی بعدی یعنی واتس اپ Whatsapp است که آن نیز متعلق به خود فیس بوک است.
Top-Social-Network-sites-by-number-of-active-users-2017
بر اساس این آمار، تعداد کاربران فعال در فیس بوک ۱۸۷۱ میلیون نفر، و در واتس اپ و فیس بوک مسنجر ۱۰۰۰ میلیون نفر هستند که رتبه اول تا سوم این جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان کاربران اینترنتی آمریکایی، باز هم فیسبوک با نفوذ در ۸۹% از کاربران، رتبه اول را کسب کرده‌است. اینستاگرام ( که متعلق به فیس بوک است ) با ۳۲% نفوذ و با اختلاف زیاد نسبت به رده اول، در جایگاه دوم قرار گرفته‌است.
در جدولی که در ادامه مشاهده می‌کنید، سرعت رشد فیس بوک، توییتر، واتس اپ، اینستاگرام و وی چت را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ مشاهده می‌کنید که باز هم فیس بوک، از سایر شبکه‌های اجتماعی پیشی گرفته است:
chartoftheday_5358_twitters_user_growth_in_perspective_n-550x392
زمانی که هر فرد در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کند، یکی از عوامل بسیار مهمی است که بازاریابان باید در نظر بگیرند. بنابراین آماری مبنی بر زمانی که تعداد کاربران بین ۱۸ تا ۳۴ سال ماهانه به طور متوسط در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، تهیه شد که این بار نیز فیس بوک با اختلاف بسیار زیاد در رتبه اول قرار گرفت:

در جدول دیگری، از آمار کاربرانی که به صورت روزانه به شبکه‌های اجتماعی سر می‌‍‌‌زنند، استفاده شد تا پربازدیدترین شبکه مشخص شود. همان طور که در این جدول مشاهده می‌کنید، این بار نیز فیس بوک با میزان بازدید روزانه ۷۶ درصد از کاربران خود، از سایر شبکه‌ها پیشی گرفت. در رتبه دوم، اینستاگرام که خود متعلق به فیسبوک است با میزان بازدید ۵۱ درصد و در رتبه بعدی نیز توییتر با میزان بازدید ۴۲ درصد قرار گرفتند:
Percent-of-social-media-users-checking-site-daily
بحث مشارکت در شبکه‌های اجتماعی، یکی از مهم ترین سازوکارها برای افزایش علاقه مندی کاربران به شبکه‌های اجتماعی است. TrackMaven، کمپانی نرم افزار تجزیه و تحلیل در حوزه بازاریابی، با آنالیز ۵۱ میلیون پست در ۴۰ هزار کمپانی مختلف با بیش از ۱۳۰ صنعت متفاوت، به اطلاعات مهمی در زمینه مشارکت کاربران در شبکه‌های اجتماعی دست یافتند. نتایج نشان می‌دهد که اینستاگرام به عنوان فاتح بی چون و چرای این رقابت، با چنان اختلاف زیادی نسبت به رقیبان خود قرار گرفته است که برای نشان دادن میزان مشارکت در شبکه‌های اجتماعی دیگر، ناچار به رسم جدول جداگانه‌ای شدیم!
instagram statistics
Facebook-Twitter-LinkedIn-Engagement-همان طور که مشاهده کردید، اینستاگرام در رتبه اول قرار دارد، اما در بین سایر شبکه‌ها، فیس بوک نسبت به توییتر و لینکدین، برتری قابل توجهی دارد.


علاوه بر آمارهای مختص به شبکه‌های اجتماعی مختلف، خوب است میزان استفاده افراد از اینترنت و تلفن همراه در کل دنیا و همینطور فعالیت آنان در کل شبکه‌های اجتماعی را با هم بررسی‌کنیم.

GWI به عنوان یکی از مورد اعتمادترین منابع تحقیقاتی در رابطه با آمار شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات بسیار جالبی از میزان استفاده افراد از موبایل و اینترنت در هریک از کشورهای دنیا جمع‌آوری کرده و در نهایت اطلاعات کل افراد جهان را در این جدول در اختیار ما قرار داده‌است:
Annual-growth-in-social-media-2017-stats
Internet-Use-regional-overviews-700x344
همین طور میزان رشد سالانه در هر بخش نیز به طور جداگانه محاسبه شده‌است که در ادامه می‌بینیم:

جدول پایین متعلق به آمار مربوط به ایران است که میزان استفاده افراد از اینترنت و موبایل در کشورمان را در سطح نسبتا خوبی نشان می‌دهد:
2017-digital-yearbook-105-1024 (1)
البته ۱۷ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی فقط کاربران اینستاگرام، لاین و لینکداین و همچنین واتزاپ را شامل می‌شود و از آن‌جایی که این آمار برای کل دنیا شامل اعداد و ارقام مربوط به واتزاپ و پیامرسان‌های دیگر نیز می‌شود، باید تعداد کاربران تلگرام را نیز لحاظ کنیم. با توجه به اخبار رسمی این رقم بالغ بر ۲۴ میلیون نفر است.


در کشور ما ایران، خیلی از شرکت‌های آنلاین از ویژگی بات تلگرام استفاده می‌کنند، برای مثال بامیلو برنامه‌های وفادارسازی مشتریان در قالب اهدای امتیازات و اعتبار قابل نقد شدن به آن‌ها را در بات بامیلوکلاب اجرا می‌کند. نمونه دیگر استفاده تپسی از بات موقعیت محور برای رزرو تاکسی بود که البته پس از مدتی دچار مشکل شد.

کانال خبر فوری با بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار عضو، بیشترین عضو را در میان کانالهای تلگرامی دارد.
نکته دیگر که بسیار مهم است تعداد موبایل‌های هوشمند در کشور در پایان سال ۹۴ از رقم ۴۰ میلیون عبور کرده است.
به گزارش خبرآنلاین، بر اساس چارت گوگل پلی در رده پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های رایگان پس از تلگرام اپلیکیشن VPN-Hotspot Shield قرارگرفته که نشان از فرار کاربران ایرانی اندروید از فیلترینگ است تا بتوانند اپ ها و سایت‌های مسدود شده ازجمله فیس‌بوک ، توئیتر و … را باز کرده و ببینند.

اما ترکیب اپ‌های ایرانی اندرویدی پرطرفدار بسیار جالب توجه است:
iran app market
البته تصویر بالا مربوط به پاییز ۹۵ است و تعدادی از پرطرفدارترین‌ها را شامل می‌شود و اصلا رتبه بندی شده نیست.
این مهم بیانگر اهمیت روزافزون ویدئومارکتینگ است، تعداد دفعات دانلود آپارات از کافه بازار از ۴ میلیون گذشته است (خرداد ۹۶).
پدیده کسب‌وکار دیجیتال ایران اما اسنپ و تپسی هستند. اسنپ بیش از ۲ میلیون بار و تپسی بیش از ۱ میلیون بار از کافه بازار دانلود شده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، آمار رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. اگر بر اساس بازه سنی، درصد افرادی که در سال‌های مختلف از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند را طبقه بندی کنیم، ملاحظه می‌کنید که میزان استفاده از اینترنت درطیف سنی بالای ۶۵ سال، در بازه ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ رشد زیادی داشته‌است، اما سایر رده‌های سنی تغییر آنچنانی نداشته‌اند. به خصوص در طیف سنی ۵۰ تا ۶۴ سال، مشاهده می‌کنید که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴، تقریباً ثابت مانده‌است:social network age

2015-Social-network-popularity-by-country (1)
Demographic-use-of-social-networks-age-and-gender-700x414

نویسندگان مطلب: مهدیس سپاهی، مجتبی برزگر


عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.