Take a fresh look at your lifestyle.

تنوع را تقویت کنید

در هر اکوسیستمی وجود تنوع و خلاقیت باعث بقا خواهد شد. این قاعده یک امر عجیب وغریب نیست. در واقع همه شرکت ها هنگام مواجهه با تغییرات محیطی و تجاری به سوی سازگاری خود با شرایط نوین پیش خواهند رفت. براساس تحقیقاتی که اخیرا در حوزه کارآفرینی صورت گرفته است، تقویت تنوع در ساختار شرکت و میان کارمندان باعث عملکرد بهتر افراد و کاهش احتمال ورشکستگی می شود. همچنین مزیت دیگر تنوع طلبی در کسب وکار، پرورش کارمندان خلاق با کیفیت عملکرد بهتر است.

ایده

هنگامی که مرکز اطلاعات انگلستان در جنگ جهانی دوم، واقع در بلچلی پارک، تاسیس شد، هدف اصلی اش شناسایی خطوط ارتباطی دشمن و رمزگشایی از مکالمات آنها بود. در آن هنگام و به دلیل کمبود نیروی متخصص، افرادی با تخصص های گوناگون از قبیل ریاضیدان، قهرمانان شطرنج، زبان شناسان و جالب تر از همه طراحان جدول روزنامه ها در چنین مرکزی به کار گرفته شدند. شاید باورکردنی نباشد، اما همین تیم متنوع و غیر متخصص به صورت دراماتیکی موفق به انجام وظایف خود و رمزگشایی تعداد قابل توجهی از پیام های دشمنان شد.

در نگاه نخست کسب چنین موفقیتی، آن هم با یک تیم به ظاهر از هم گسیخته، شانسی به نظر خواهد رسید. با این حال نمی توان از چنین موفقیت شگرفی به همین راحتی و با برچسب شانس عبور کرد. در همین راستا قصد داریم تا به بخشی از پژوهش «گری هامل» محقق مطرح دانشگاه هاروارد سری بزنیم: «وجود تنوع در هر شرکتی ضامن توانایی آن سازمان در سازگاری با شرایط مختلف است.البته نباید تصور کرد که این تنوع همان از هم گسیختگی است. در واقع در حالت مثبت تنوع ما جمعی از افراد مستعد و با استعداد های متفاوت را در اختیار داریم. با این حال در معنای منفی تنوع، افرادی با سابقه کاری نامشخص و فاقد آموزش مناسب در کنار هم جمع شده اند.صرف نظر از مشکلات تفسیری در مورد مفهوم تنوع، مزیت اصلی در اختیار داشتن یک تیم متنوع هنگامی خود را نشان خواهد داد که شرایط به سرعت در حال تغییر و تحول باشد. نکته جالب اینکه امروزه اغلب کسب وکارها با چنین مسئله ای مواجه بوده و سرعت تغییرات در بازارهای شان به شدت افزایش یافته است.»

نکته ای که در مورد توصیه گری قابل ذکر است، توجه به ماهیت برنامه مبتنی بر تقویت تنوع در شرکت است. به عبارت ساده، چنین برنامه ای به منظور دستیابی به شکل ایده آل یک شرکت نیست، بلکه صرفا یک راه نجات سریع و مطمئن در اغلب بازارها محسوب می شود. استوارت میلر نامی آشنا در زمینه انرژی و بازاریابی است. در واقع میلر مدیرعامل سابق بخش اکتشاف انرژی و بازاریابی گروهی برن شل است.

وی در دوران همکاری اش با برند شل تجربیات متفاوتی را به دست آورده است، یکی از مهم ترین این تجربیات اهمیت همکاری با افرادی از ملیت و قومیت های مختلف است: «نکته ای که من از همکاری با شرکت شل به دست آوردم، تنوع ایده های ارائه شده توسط کارمندان در شرکت هایی است که افرادی با نژاد، زبان، فرهنگ و ملیت متفاوت در آن مشغول به کار هستند. شاید در نگاه نخست این تنوع قومی و فرهنگی یک فاجعه مدیریتی را رقم بزند، با این حال کنترل مناسب و آگاهی از شیوه بهره برداری مطلوب از این شرایط منجر به خلق ایده های متنوع بسیاری خواهد شد. »

سخنان میلر نکته مهمی را در بر دارد. به عبارت ساده، تفاوت های فرهنگی کارمندان برند شل باعث تنوع دیدگاه های افراد به هنگام بررسی موارد شده بود. چنین تنوعی باعث ایجاد طیف وسیعی از گزینه ها برای مدیران شرکت خواهد شد.

آنچه در عمل باید انجام دهیم

– شرکت هایی که از کارمندان یک دست تشکیل شده اند، بیشتر در خطر سقوط به پرتگاه تکرار و روزمرگی هستند. در واقع همان طور که در بخش ایده اشاره شد، تنوع فرهنگی و زاویه دید کارمندان باعث پیشرفت و توسعه کسب وکارتان خواهد شد.

– نگرش قالب در بسیاری از شرکت ها شرایط بدی را برای استخدام تعیین کرده است: «کسانی که شبیه ما هستند، باید استخدام شوند.» مزیت در اختیار داشتن یک تیم ناهمگن شامل مهارت و تخصص متنوع خواهد بود. در واقع این همان نکته ای است که اسوارت میلر به آن اشاره کرده است.

– اگر چنین تیم ایده آلی (مانند برند شل) را در اختیار ندارید، راهکار پیشنهادی ترغیب کارمندان فعلی به ماجراجویی در زمینه های کاری است که بدان علاقه دارند. البته باید توجه داشته باشید که این ماجراجویی ها به صورت نسبتا سازماندهی شده صورت گیرد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.