Take a fresh look at your lifestyle.

فرهنگ شرکت را در راستای اهداف سازماندهی کنید

اوج موفقیت برای یک شرکت کجاست؟ این پرسشی است که پاسخ به آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. قصد ندارم شما را با این سوال تنها بگذارم؛ در واقع اغلب جواب ها شامل سود بیشتر و ایجاد یک برند معتبر است. با این حال اگر چندین سال تلاش کارآفرینانه تان در یک شرکت پرسود و معتبر خلاصه شود، یک اشتباه کوچک (در هر سطحی) می تواند تمام زحمت تان را به باد دهد.

در چنین شرایطی به طور معمول ریشه یابی ها در خدمات نامناسب فروشندگان، کارمندان و مدیران میان رده خلاصه می شود. با این حال مشکل اصلی فراتر از این حرف هاست. علت اصلی شکست طرح های یک برند را باید در شیوه مدیریتی و دیدگاه اصلی آن جستجو کرد. به این ترتیب پیکان اتهامات به شیوه مدیریتی شرکت روانه خواهد شد. این امر نویددهنده ضرورت ایجاد تغییرات است.

ایده

ارزش های فرهنگی شرکت های موفق به طور معمول بنابر نیازهای زمانه تغییر کرده و حالت ایستا ندارد. بر همین اساس ممکن است در یک زمان تاکید بر قیمت پایین محصولات از اهمیت بالایی برخوردار باشد و چند سال بعد کیفیت حرف اول را بزند. نکته مهم در این میان انطباق مناسب با زمان است؛ عنصری که نزد مدیران موفق هیچ گاه فراموش شدنی نیست.

همچنین باید توجه داشت که ارزش های شرکت در هر زمان لازم است به خوبی در اختیار کارمندان، مدیران  میان رده و خریداران قرار گیرد. سر استوارت هامپسون، رئیس سابق برند جان لوییس، در زمان مدیریت خود بر این برند دست به پژوهش گسترده ای زد. محور اصلی این پژوهش کشف ارزش های فرهنگی بود که برای مشتریان اهمیت فراوانی داشت و در عین حال در شرکت کمرنگ شده بود.

گزارش نهایی حاکی از آن بود که فاکتورهایی از قبیل صداقت، احترام، درک دیگران، کار جمعی، بزرگ نمایی فعالیت های بزرگ شرکت و دستیابی به افتخارات بیشتر درست همان مواردی است که مورد بی توجهی قرار گرفته و نارضایتی مشتریان را در پی داشته است. هامپسون در مورد این امر اینگونه اظهارنظر کرده است: «نکاتی که به آنها اشاره شد، ارزش هایی نیستند که من خلق کرده باشم. در واقع این موضوعات به طور طبیعی و بر اساس تغییرات محیطی مورد توجه مشتریان قرار گرفته بود. بر همین اساس وظیفه شرکت در چنین شرایطی بسیار روشن است؛ جلب رضایت مشتریان.»

سر استوارت به نکته مهمی در ادامه مطلب اشاره کرده است. در واقع وی اعتقاد کامل دارد که همه کارمندان باید ملزم به رعایت ارزش های فرهنگی-اجتماعی شرکت شوند: «در این زمینه هیچ استثنایی وجود دارد. از هیات مدیره گرفته تا فروشندگان معمولی باید در این امر مشارکت کرده و ارزش های معرفی شده را ارج نهند.»

دلیل تاکید فراوان چنین مدیر کارکشته ای بر ضرورت رعایت ارزش های شرکت ریشه در تاثیر این ویژگی های فرهنگی روی دیدگاه مخاطب دارد. به عبارت ساده، شرکتی که به ارزش های خود (هرچند کوچک و محدود)، احترام گذاشته و آنها را رعایت می کند، بیشتر مورد توجه و استقبال مشتریان قرار خواهد گرفت.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– یک شرکت بر اساس ارزش ها و رعایت فرهنگ کلی خود به موفقیت دست پیدا خواهد کرد. همان طور که جوامع خودباخته فرهنگی دچار بحران های متعدد می شوند، شرکت ها نیز اگر برای مدتی طولانی به ارزش های خود پشت کنند، دچار افت، رکود و در نهایت شکست خواهند شد.

– فهم پذیر کردن فرهنگ و ارزش های شرکت وظیفه مدیر برند است، البته در این راستا می توان از مشاوره و کمک افراد متخصص مانند مدیران بازنشسته نیز استفاده کرد.

– افرادی که اعتقاد چندانی به ارزش های شرکت ندارند، بدون شک در طول مسیر دردسرساز خواهند شد. در واقع چنین افرادی عمدتا در تلاش برای تغییر این ارزش ها و شانه خالی کردن از زیر بار رعایت آن ها هستند. بر همین اساس پیشنهاد من این است که از همان ابتدا اقدام به استخدام و همکاری با چنین افرادی نکنید. اگر در حال حاضر از این نوع افراد در برندتان دارید، هرچه زودتر از شرشان خلاص شوید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.