Take a fresh look at your lifestyle.

فرصت یابی به شیوه ودافون

اپراتورهای تلفن همراه یکی از حساس ترین بازارهای ممکن را شکل داده اند. صرف نظر از زیرساخت های لازم برای تضمین پوشش مناسب شبکه مشترکین، باید سطح کلی قیمت ها نیز به طور ویژه ای مورد توجه قرار گیرد.

رقابت تنگاتنگ در این کسب و کار را می توان از طریق مقایسه قیمت های پایه اپراتورهای مختلف و طرح های تخفیف وسیع شان به خوبی متوجه شد، بنابراین مزیت رقابتی شرکت ها در این صنعت مانور روی قیمت خدمات  است. در سوی دیگر ماجرا، افراد به عنوان هدف اصلی اپراتورها از آزادی انتخاب قابل توجهی برخوردار هستند. به طور کلی در صنعت آی تی پیشرفت فناوری سرعت بالایی دارد. بر همین اساس سیر نزولی و شکست برندها نیز از سرعت بالایی برخوردار است. شکست شرکت هایی مانند اریکسون در سطح جهانی به خوبی نشان دهنده ماهیت بی رحم خدمات تلفن همراه است.

بنابراین اگر می خواهید در این عرصه به فعالیت تان ادامه داده و پیشرفت کنید، سرعت عمل در اجرای پروژها اهمیت بالایی دارد. در این ایده قصد بررسی راهکارهای کسب موفقیت در ارائه خدمات تلفن همراه را داریم. بر همین اساس ابتدا به بررسی تجربه برند ودافون در زمینه ارائه خدمات نوین و به تبع آن گسترش کسب وکارش خواهیم پرداخت.

ودافون در مقایسه با سایر رقبای خود دیرتر پا به عرصه گذاشت. در سال ۱۹۹۱ بود که این برند بریتانیا پایه گذاری شد. از همان ابتدا رقبای باتجربه و ماهری در برابر ودافون قرار داشت. به همین دلیل این برند تمرکز خود را بر کشف فرصت های جدید و ارائه ایده های نوین گذاشت.

فرصت یابی همان نکته ای است که در سده حاضر به عنوان نقش اصلی برندها و افراد کارآفرین تلقی می شود. در این راستا یکی از طرح های جالب توجه ودافون ایده پرداخت پیش از مکالمه بود. به عبارت بهتر، آنچه امروزه خرید شارژ برای سیم کارت تلقی می شود، نخستین بار توسط این برند به مخاطبان عرضه شد. پیش از این، اطلاع از میزان هزینه مکالمه به صورت سنتی (قبض های مرسوم) صورت می گرفت. مشکلی که این شیوه داشت و ودافون به خوبی به آن پاسخ داد، عدم محاسبه دقیق میزان هزینه موردنظر بود.

به عبارت بهتر، از طریق خرید شارژ شما به راحتی می توانید مقدار هزینه تان را محاسبه کرده و برنامه ریزی نسبتا منسجمی برای این مورد کنید. به عنوان مثال خانواده های انگلیسی اغلب با مشکل زیاده روی فرزندان شان در استفاده از تماس های تلفنی و به تبع آن قبض های سرسام آور مواجه بودند.

معرفی سرویس جدید ودافون باعث شد علاوه بر خانواده ها، اقشار دیگری مانند دانشجویان نیز توانایی برنامه ریزی دقیق در مورد میزان هزینه مصرفی برای تماس های خود را پیدا کنند. همچنین به منظور سهولت مشتریان در شارژ مجدد حساب شان این شرکت خرید شارژ اینترنتی را به عنوان خدمتی نوین و همزمان با توسعه اینترنت به مخاطبان معرفی کرد.

گام بعدی فرصت یابی ودافون در زمینه اطلاع کاربران از اتمام شارژشان بود. اکنون این امر که چند دقیقه مانده به پایان اعتبار سیم کارت پیامی صوتی برای افراد پخش شود، یکی از عادی ترین تجربه های روزمره همه ما است. با این حال در اواخر دهه ۹۰میلادی چنین ایده ای بسیار تازه محسوب می شد.

نارضایتی مشتریان از قطع ناگهانی تماس ها و دشواری تهیه شارژ به شیوه های سنتی باعث شد یکی دیگر از وجوه نبوغ بزرگ ترین اپراتور انگلستان نمایان شد.

ابتدای ایده اشاره کردیم که سطح کلی قیمت ها در کسب وکار خدمات تلفن همراه یکی از مهم ترین متغیرهای موجود است. بر همین اساس ودافون طرح کاهش سلسله مراتبی هزینه مکالمه را به مرحله اجرا در آورد. براساس این ایده تماس افراد در دقایق ابتدایی با هزینه ثابت و پس از آن به صورت سلسله مراتبی کاهش پیدا می کرد. در این طرح سه دقیقه اول مکالمه با هزینه ۲۵ پنس به ازای هر دقیقه و پس از آن با مبلغ ۵ پنس محاسبه می شد. 

یک اپراتور برای جلب هرچه بیشتر مشتریان چه کاری می تواند انجام دهد؟ با بررسی عملکرد تحسین برانگیز ودافون می توان این برند را به عنوان یک نمونه آرمانی مناسب برای سایر برندها به حساب آورد. با این حال به عنوان نکته پایانی باید اشاره کنم که فعالیت ودافون اگرچه در سطح بالایی از کیفیت قرار دارد، با این حال به معنای کپی برداری صرف برندهای دیگر نیست. به عبارت بهتر، اگر ودافون یا هر شرکت کارآفرینانه دیگری قرار بود به کپی ایده های دیگران اکتفا کند، نه شهرتی به دست می آورد و نه سود قابل توجهی.

پرسش هایی برای پیشرفت

– آخرین بار که استراتژی شرکت تان را با محوریت سبک پرداخت مشتریان و سطح کلی قیمت های تان مورد بررسی قرار دادید، چه زمانی بود؟ اگر بیش از سه ماه از این مدت می گذرد، توصیه من نگاه مجدد به استراتژی تان است.

– آیا راهی برای کاهش سطح قیمت ها وجود دارد؟ توجه داشته باشید که در برخی کسب وکارها (مانند اپراتورهای مخابراتی) حتی یک پنی نیز تعیین کننده خواهد بود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.