Take a fresh look at your lifestyle.

ویژگی های ارتباط

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) اولین ویژگی اساسی ارتباط این است که بین دو یا چند نفر حادث می شود. در این جا مساله باید روشن شود؛ اول اینکه تعریف ما از ارتباط تعریفی است که به ارتباط انسانی محدود می شود، دوم آنکه ارتباط در یک مجموعه اجتماعی رخ می دهد.


دومین ویژگی اساسی ارتباطات این است که ارتباط یک فرآیند می باشد. این عقیده که ارتباط یک فرآیند است می گوید که تفسیر آن مستمر و پیچیده است، اگر ما مفهوم فرآیند را قبول داشته باشیم حوادث و روابط پویا، در حال حرکت و همیشه در حال تغییر مستمر می بینیم.


سومین ویژگی اساسی این است که ارتباط یک کنش اثرپذیر است، درست مثل مفهوم فرآیند. منظور از ماهیت اثرپذیری ارتباط این است که ارتباط بسیار پیچیده است.


چهارمین ویژگی اساسی آن این است که ارتباط نمادین می باشد،یعنی این که انجام ارتباط خود نشانگر چیز دیگری است. می­ توان ماهیت نمادین ارتباط را در چندین سطح مشاهده کرد. آشکارترین برداشت از ماهیت نمادین ارتباط در استفاده از زبان است. همچنین می توان ماهیت نمادین ارتباط را در استفاده ما از ارتباطات غیرکلامی مشاهده کرد.


پنجمین ویژگی اساسی ارتباط هدفمند بودن آن است. آخرین ویژگی اساسی ارتباط در تعریف از هدف است. البته این مفهوم باعث بوجود آمدن مجادله­ های بسیاری در زمینه ارتباطات شده است. این مجادله ­ها هم در این زمینه بوده است که آیا هدف واقعا یک ویژگی اساسی ارتباط است و هم درباره این که در تعریف ارتباط هدف چه کسی در نظر گرفته می ­شود: فرستنده یا گیرنده (علیزاده اقدم، ۱۳۸۰).
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.