Take a fresh look at your lifestyle.

مدیریت زمان؛ پارامتری فراموش شده

همواره انسان ها در زندگی روزمره و کاری خود از نبود وقت کافی جهت انجام امور صحبت می کنند، اما آیا تا به حال به برنامه ریزی دقیق و مشخص کردن استراتژی های خاص جهت مدیریت هرچه بهتر زمان خود فکر کرده اند؟

تا به حال به این فکرکرده اند که چگونه بعضی از افراد با سمت های بالاتر، کار بیشتر، زمان لازم برای انجام امور را دارند اما برخی از دیگر افراد (که حداکثر را تشکیل می دهند) همواره از نبود وقت کافی گله مند بوده و شاکی هستند.

دلیل آن این است که گروه اول برنامه ریزی دقیق در کنار تعهد لازم جهت استفاده هرچه پربارتر از زمان خود را دارند، به بیان دیگر افراد مهارت های لازم جهت مدیریت هرچه بهتر زمان را یاد گرفته و به درستی به کار می گیرند.

در ادامه به پنج مورد از راهکارهایی که سبب خواهد شد زمان بیشتری را ذخیره کرده و کارها را به نحو بهتری انجام دهید اشاره می کنم.

۱- حذف غیرضروری ها: همه افراد در زندگی خود کارهایی را انجام می دهند که انجام ندادن آنها یا به تعویق انداختن آنها هیچ ضرری برای آنها ندارد. به بیان دیگر، در حالتی که در حال انجام پروژه ای خاص هستند مثلاً شرکت در وبینار آموزشی که در ساعتی مشخص به مدت یک ساعت برگزار می شود زمان زیادی بعد از آن را جهت گشتن در فیس بوک و. . . مشغول می شوند و به گذشت زمان هیچ توجهی نمی کنند.

در زندگی روزمره با وجود تلگرام، اینستاگرام و. . . چقدر از این اتفاقات رخ می دهد؟ پس همین حالا غیرضروری ها را حذف کنیم.

۲- برنامه کاری داشتن: شما به عنوان یک فرد شاغل یا حتی کارآفرین باید هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید و به سمت محل کار خود حرکت می کنید برنامه مشخص روزانه داشته باشید و بدانید که امروز چه کارهایی را باید انجام دهید. منظور از باید، کارهای واجب است که سبب توسعه فردی و شغلی شما می شود. اگر این برنامه را شب قبل از خواب مرور کنید نتایج بهتری را به دست می آورید.

۳- عملکرد چند وظیفه ای: بعضی از افراد توانایی انجام چند کار یا چند وظیفه را به  دلیل استعداد ذاتی و درونی خود دارند، اما اینکه چه کارهایی را چگونه انجام دهند بسیار حائز اهمیت است.

همواره باید به توانایی های خود واقف باشید تا بتوانید درصورت داشتن این مزیت فوق العاده، با مدیریت صحیح آن نتایج خوبی را به دست آورید. در غیر این صورت بهتر است از همکاری و مشورت دیگر اساتید اهل فن بهره برده و در مسیر پیشرفت قدم بردارید. اگر توانایی چند وظیفه ای را ندارید هیچ وقت به تنهایی در کاری که به تجارب مختلف نیازمند است وارد نشوید زیرا نتایج بسیار بدتر از انتظارتان به دست می آید.

۴- مشخص کردن و شناخت وظیفه: همواره تکالیف خود را به خوبی مشخص کنید. با توجه به راهکار شماره دو، که داشتن برنامه بود باید توجه داشت که وظیفه شما دراین کار چیست، به درستی به سمت انجام هرچه سریع تر و صحیح تر آن قدم بردارید.

به عنوان مثال، وقتی رئیس شما پروژه کاری ویژه و خاصی را به شما واگذار می کند و از شما می خواهد موعد خاصی به بهترین وجه ممکن آن را به پایان برسانید، شما باید با دقت هرچه تمام تر به انجام آن مشغول شده و از پذیرش هر مسئولیتی خارج از وظیفه تعریف شده از سوی مدیریت، امتناع کنید.

۵- حذف ایست های غیرضروری: همواره باید چیزهایی را که شما را از حرکت بازمی دارد بشناسید و در جهت کاهش و حذف آنها قدم بردارید. اگر حتی نمی توانید آنها را به طور کامل حذف کنید اما باید شیوه مواجهه خود را با آنها تغییر دهید. مثلاً در حال انجام پروژه ای هستید و درحین کار یکی از دوستان تان شما را به صرف یک میان وعده دعوت می کند.

با کمال احترام و تشکر از دوست تان، انجام سریع و به موقع پروژه را اولویت قرار داده و این دعوت را به زمانی بهتر انتقال دهید. در زندگی روزمره از این نوع اتفاقات زیاد رخ می دهد، با دقت بر این موضوع و مدیریت آن بر ذخیره هر چه بیشتر زمان تلاش کنید.

همواره دقت کنید در هر شغلی که باشید با مدیریت زمان، وقت بیشتری را جهت تمرکز هرچه بیشتر به منظور انجام بهتر وظایف کاری به دست آورده و نتایج بهتری نصیب تان می شود.

کارشناس بازاریابی و فروش

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.