Take a fresh look at your lifestyle.

تاریخچه تبلیغات شهری در کنفرانس تبلیغات محیطی بررسی شد

0

احمد-مسجد-جامعی۱

نخستین کنفرانس ملی تبلیغات محیطی در ایران با مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران روز سه‌شنبه سوم آذرماه ۱۳۹۴ با حضور مدیران، پژوهشگران و فعالان عرصه تبلیغات در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد .
احمد مسجد جامعی ، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این نشست عنوان کرد : بی‌تردید سیل تحول تبلیغات محیطی از سال ۷۰ آغاز نمی‌شود و سابقه آن به زمان بسیار بیشتری نسبت به سال ۷۰ برمی‌گردد. وجود کتیبه کنار چشمه علی واقع در شهر ری این موضوع را به روشنی بیان می‌کند .
وی ادامه داد : در این کتیبه طرز چینش پادشاهان هخامنشی و شکل و شمایل لباس آنها که در خصوص آنها تفسیرهای بسیاری در مقالات مختلف به چاپ رسیده است به نوعی تبلیغات محیطی در آن زمان را بیان می‌کند .
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چهار دروازه شهر تهران در دوران گذشته، افزود : بخشی از تصاویری که بر روی برخی از این دروازه‌ها هک شده است روایات‌های هنری را نقل می‌کند. در این تصاویر دانش، ملیت، شعر، نقاشی و فردوسی دیده می‌شود. با توجه به اینکه این تصاویر در فضاهای عمومی قرار می‌گرفتند نشان می‌دهد که تبلیغات محیطی فارغ از جنبه‌های تجاری از زمان‌های بسیار دورتری وجود داشته است .
احمد مسجد جامعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تبلیغات موجود در رسانه‌های امروز را به چهار دسته تقسیم کرد و افزود : امروز رسانه‌های صوتی و تصویری بخشی از تبلیغات را با شیوه خاص در اختیار دارند، بخشی از تبلیغات شامل تبلیغات شهری، بخشی شامل تبلیغات رسانه‌های مکتوب است و اخیرا نیز حوزه تبلیغات رسانه‌های دیجیتال به وجود آمده است .
وی تاکید کرد : باید حجم انتظار از تبلیغات را مشخص کنیم. باید بدانیم تبلیغات محیطی چه نقشی در تقویت ارزش‌های اسلامی و سبک ایرانی اسلامی دارند. همه این موارد باید در مجموعه‌ای با هماهنگی معنادار شود. بی‌تردید باید منطقی میان واردات، ساخت و سازها و ایجاد مال‌ها و تبلیغات محیطی وجود داشته باشد .
عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت : جنبه‌های زیباشناسانه تبلیغات امری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد به طوری که در کنار نفع شهرداری و صاحبان صنایع باید نفع عمومی نیز در نظر گرفته شود .
مسجد جامعی با اشاره به رتبه‌بندی شرکت‌های تبلیغاتی که توسط شهرداری تهران به دانشگاه علم و فرهنگ سپرده شده است، گفت : پیشنهاد می‌کنم با توجه به حجم عظیمی از تبلیغات، رشته تخصصی تبلیغات محیطی راه‌اندازی شود تا این امر به صورت تخصصی و کارشناسانه مورد پیگیری قرار گیرد .
در ادامه این کنفرانس علیزاده، رییس سازمان زیباسازی شهر تهران نیز با ارائه گزارشی تاریخچه و سیر تحول تبلیغات محیطی تجاری را با محوریت سازمان زیباسازی تشریح کرد .
وی افزود : در حال حاضر سازمان زیباسازی با ۵۰ شرکت تبلیغاتی همکاری می‌کند که به تمامی نظرات کارشناسان در امر تبلیغات محیطی توجه ویژه‌ای دارد .
علیزاده، قانون‌مند شدن تبلیغات را در سال ۸۲ همزمان با آغاز به کار دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد و افزود: اولین لایحه مربوط به تابلوهای اماکن شهر تهران (تبلیغات صنفی) در این دوره به تصویب شورای شهر تهران رسید. در این مصوبه تعیین سازمان زیباسازی به نیابت از شهرداری تهران به عنوان تنها متولی امر مدیریت و نظارت و واگذاری و رتبه‌بندی شرکت‌های تبلیغاتی به عنوان نقاط قوت مصوبه محسوب می‌شود .
رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران ضمن اینکه واگذاری هرگونه ابزار و فضا از طریق مزایده عمومی را به شرکت‌های حائز رتبه یک تا سه در مصوبه شورای شهر ، یکی از نقاط قوت مصوبه معرفی کرد ، افزود : در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز تمام مصوبات، لایحه‌ها و آیین‌نامه ها در حوزه تبلیغات محیطی یکسان‌سازی شد که در حال حاضر نیز این مصوبه مبنای کار سازمان زیباسازی قرار گرفته است .
وی در خصوص وضعیت سازه‌های تبلیغاتی سطح شهر تهران نیز عنوان کرد : تعداد این سازه‌های تبلیغاتی شهر تهران از ۳۷۸۷ سازه با متراژ ۶۰ هزار و ۷۰۸ متر در سال ۹۰ به ۱۶۶۷ سازه با متراژ ۴۲ هزار و ۴۳۵ متر در سال ۹۴ رسیده است.
رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد : این ارقام نشان می‌دهد شهر تهران به لحاظ وجود تعداد سازه‌ها و متراژ آنها با استانداردهای جهانی هماهنگی دارد اما پراکندگی در سطح شهر تهران در خصوص تبلیغات محیطی مناسب نیست به طوریکه کمترین میزان تبلیغات در منطقه ۲۰ و بیشترین تبلیغات در مناطق مرکزی شهر تهران واقع شده است که این امر گاهی باعث می‌شود شهروندان تصور کنند در مناطق مرکزی حجم انبوهی از تبلیغات وجود دارد که زواید بصری ایجاد کرده است .тропические растения африкиpinnterestu tubWhat to bringболгария туры ценытрафик

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ