تب داغ حضور ستارگان در تبلیغات ( سفیر برند )
با رفع ممنوعیت حضور ستارگان در تبلیغات، هرچند میتوان خوشحال بود که روزهای خوبی در حوزه تبلیغات خواهیم داشت اما از طرفی دیگر هنگامی که بعنوان صاحب برند برای مشاوره در شرکتهای تبلیغاتی به دنبال راهکار برندینگ هستید با تعجب در قالب یک پروپوزال استفاده از ستارگان را بعنوان سفیر برند Brand Ambassador میبینید.
به نظر میآید که آژانسهای تبلیغاتی با ورود یک امکان به حوزه بازاریابی، به سرعت دچار تب فروش آن شده و تنها راه درمان مشتری را با همان نسخه همیشگی میپیچند.
حضور یک ستاره به عنوان سفیر برند شرایطی دارد که نمیتواند برای هر برندی مناسب باشد بلکه در اولین و مهمترین قدم نیاز به فرهنگشناسی و اطلاعات در مورد آداب و رسوم جامعه ایرانی دارد. آیا جامعه ایرانی مانند مردم آمریکایی و اروپایی تنها به واسطه تبلیغ یک ستاره، ترغیب به انتخاب یک برند یا خرید کالا میشوند؟
در دومین قدم این نکته مهم است که آیا شخصیت هر ستارهای برای هر برندی مناسب است؟ برای مثال یک وزنهبردار سنگین وزن میتواند سفیر برند محصولات خانگی یا لباس باشد؟ و یا اصلاً این موضوع مهم نیست! همانقدر که محبوب باشد، کافیست؟
حتماً قبل از استفاده از این ابزار برندینگ در تبلیغات، از خود سوال کنید که سفیر برند برای برند یا محصول من چکار میکند؟
نکته بسیار مهم! در دنیای امروز تبلیغات سفیر برند تنها یک چهره در کنار محصول و برند شما نیست، سفیر برند در کمترین همکاری خود با برند باید در شبکههای اجتماعی به تعامل با مشتریان برند بپردازد.
همانطور که شما ستاره مورد نظرتان را بعنوان سفیر برند خود معرفی میکنید او نیز باید شما را معرفی کند. و این نکته به تنهایی نشان میدهد که به چه میزان یک سفیر برند میتواند ارزش افزوده برای برند شما ایجاد کند. لذا در نظر گرفتن خصوصیات همگن بین برند و سفیر برند بسیار مهم است.
بعد از بررسی تمامی جوانب در انتخاب سفیر برند، حتماً سابقه سفیر برند را در مورد برندهای دیگر در نظر بگیرید تا تحت تاثیر برند دیگر و یا تجربیات سفیر خود قرار نگیرید.
اما با بررسی تمامی موارد فوق باید بدانید زمانی به سفیر برند نیاز دارید که در حوزههای دیگر برند موفقیت نسبی را کسب کرده باشید و به یاد داشته سفیر برند یک مکمل است و هیچگاه عمده هزینه مارکتینگ خود را به این موضوع اختصاص ندهید.