یک کمپین مردمی علیه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و اسپانسرهای آن
پس از اینکه فیفا اعلام کرد که قصد دارد جامجهانی سال ۲۰۲۲ را در قطر برگزار کند، همه تعجب کردند. زیرا کاملا مشخص است که چه قدر تدارکات این برنامه سخت دشوار بوده و چه هزینههایی دربر دارد. پس از کلی اختلال در فیفا به خاطر وضعیت آبوهوایی قطر، این فدراسیون حاضر نشد که در برنامههای خود تغییر چشمگیری ایجاد کند و فقط اعلام کرد که این جام جهانی خلاف دیگر جامهای جهانی، در زمستان برگزار خواهد شد. اما مسئله به اینجا خاتمه نیافته و نمییابد.
صدها مهاجر برای تداراکات این جامجهانی به قطر رفتهاند و تا به امروز در کمال ناباوری، ۹۰۰ نفر از آنها به دلیل شرایط سخت کاری و هوای نامناسب جان خود را از دست دادهاند. پیشبینی شده که این عدد تا شروع این رویداد مهم ورزشی، به ۴۰۰۰ نفر خواهد رسید.
از این موضوع ناراحت کنندهتر وضعیت مهاجران نپالیای بود که پس از زلزله این کشور نتوانستند به کشور خود بازگشته و از وضعیت خانوادههای خود اطلاع پیدا کنند، زیرا به شدت فیفا آنها را تحت فشار قرار داده تا بتوانند هر چه سریعتر شرایط را برای شروع این رویداد محیا کنند.
تمام این اخبار وحشتناک سبب شده که خود مردم به این شرایط عکسالعمل نشان داده و فیفا و اسپانسرهای این رویداد را زیر سوال ببرند. این کمپین که کاملا به شکل مردمی صورت گرفته، بیشتر در رسانههای اجتماعی و توسط افرادی که به صورت مستقل در حوزه حقوق بشر به فعالیت میپردازند برنامهریزی شده و توانسته نظر عموم را به خود جلب کند.
در این کمپین که از لحاظ بصری ضد برند به حساب میآید، برندهای اسپانسر به شدت مورد تمسخر قرار گرفتهاند و در لوگوهای آنها تغییرات حساب شدهای صورت گرفته که در زیر به خوبی میتوانید متوجه آنها شوید.
از همه جالبتر پوستر مربوط به برند آدیداس است که در آن شعار این برند کاملا تغییر یافته و به “غیر ممکن با کارگران برده امکانپذیر میشود” تبدیل شده است.
این افراد که تعداد آنها بسیار اندک است، امیدوارند که بتوانند آگاهی در مورد این موضوع را افزایش داده و این اوضاع را تغییر دهند. در این حین شایعاتی منتشر شده که فیفا قصد دارد با بریتانیا وارد مذاکره شده و میزبان متفاوتی برای جامجهانی انتخاب کند.