برنامهی بازاریابی برای باشگاههای فوتبال (مطالعهی موردی باشگاه بلینگام یونایتد امریکا)
خیلی از ما گمان میکنیم که انجام فعالیتهای بازاریابی در فوتبال تنها به تیمهای متمول اروپایی مانند منچستریونایتد، رئال مادرید، بارسلونا و آث میلان خلاصه میشود و لیگهای اروپایی تنها لیگهایی هستند که بازاریابی و تبلیغات نقش پررنگی در آنها دارند. اما نگاهی به تیمهای فوتبالی خارج از قارهی سبز نشان میدهد که در تمام اقصینقاط جهان بازاریابی فوتبال به یک امر کاملاً جدی تبدیل شده است. یکی از این مناطق که کمتر بعنوان کشوری صاحب فوتبال از آن یاد میشود، کشور ایالات متحده است. با این حال مسئولان فوتبال این کشور با استخدام یورگن کلینزمن نشان دادند که برای پیشرفت فوتبالشان عزمشان را جزم کردهاند و نتیجهی این سرمایهگذاری را نیز هماکنون در رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شاهد هستیم. تیم فوتبال امریکا توانست از یک گروه نسبتاً سخت به دور بعدی مسابقات صعود کند.
داشتن یک تیم ملی خوب مطمئناً نیازمند داشتن لیگی پویا و منسجم است و این مسئلهای است که مسئولان فوتبال امریکا به خوبی به آن توجه کردهاند. در کنار لیگ اصلی این کشور (MLS) لیگهای دیگری نیز به صورت موازی در حال فعالیت هستند و کار استعدادسنجی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از تیمهایی که در چند سال اخیر توانسته پیشرفت قابل توجهی داشته باشد تیم بلینگام یونایتد است. با وجود اینکه این تیم از سال ۲۰۱۱ رسماً فعالیت خود را آغاز کرده است، اما با بهرهمندی از یک برنامهی بازاریابی قدرتمند به ساختاری منسجم دست یافته و نتایج خوبی را در میدان مسابقه و خارج از آن به دست آورده است.
علاقهی من به ورزش و به خصوص فوتبال باعث میشود که اخبار این رشته را همیشه دنبال کنم و گاه در جستجوهای خود به مطالب جالبی برمیخورم. نمونهی این مطالب این مقاله است که برآن است تا با واکاوی تجربههای بازاریابی باشگاه فوتبال بلینگام یونایتد امریکا، ضروریترین عناصر یک برنامه بازاریابی برای باشگاههای فوتبال را معرفی نماید:
۱- وبسایت حرفهای: وبسایت باشگاه همانند یک ویترین عمل میکند. در حقیقت وبسایت اولین چیزی است که مربیان، بازیکنان و هواداران تیم به سراغ آن میروند. به عبارتی میتوان گفت که میزان حرفهایگری یک باشگاه با بررسی وبسایت آن تخمین زده میشود. عدم توجه باشگاههای فوتبال به وبسایت رسمی باشگاهشان، اعتبار آنها را خدشهدار کرده و زیر سؤال میبرد.
۲- شبکههای اجتماعی حرفهای: یکی از وظایف باشگاه این است که با بازیکنان، مربیان و هواداران خود ارتباط برقرار نماید. رسانههای اجتماعی حرفهای به باشگاه این امکان را میدهند که ایدههای جدید خود را در بوتهی آزمایش نهاده و واکنشهای مرتبط را مورد ارزیابی قرار دهند. این شبکههای اجتماعی همچنین زمینهی ارتباط هواداران با بازیکنان را فراهم میآورند.
۳- برندسازی از طریق فروش کالاهای باشگاه: باشگاههای فوتبال میتوانند با فروش کالاهای مرتبط به تیم، خود را در معرض توجه عموم قرار دهند. سایتهایی مانند vafepress.com و spreadshirt.com و bigcartel.com از جمله سایتهایی هستند که تیمهای حرفهای درآمد زیادی از آنها به دست میآورند. این سایتها برند باشگاه را با کمترین هزینه بر روی کالاهای مختلف قرار داده و به فروش میرساند. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که بازیکنان و هواداران را تبدیل به بیلبوردهای متحرک میکند که همواره در حال تبلیغ برند باشگاه هستند.
۴-شرکای غیرفوتبالی: یک باشگاه حرفهای فوتبال باید توجه خود را به شرکای غیرفوتبالی خود نیز معطوف کند. باشگاه میتواند با شناسایی مکانهایی که هواداران به آنجا رفتوآمد میکنند تمهیدات متفاوتی را برای جذب هواداران بیشتر بهکار گیرد. به عنوان مثال باشگاه میتواند با شناسایی کافه یا رستورانی که درآن هواداران به تماشای فوتبال مینشینند، به فروش کالاهای موردنظر خود بپردازد ویا حتی بلیتهای رایگان مسابقات را در اختیار هواداران قرار دهد.
۵-تقویم بازاریابی: یک باشگاه حرفهای باید فعالیتهای بازاریابی خود را تمام طول سال ادامه دهد و آن را به زمان انجام مسابقات لیگ محدود نکند. یک باشگاه حرفهای میتواند با ارائهی پیشنهادهای نوآورانه در هر هفته به جلب هواداران بیشتر بپردازد. این موضوع میتواند با فرستادن ایمیلهای هفتگی برای هواداران یا حضور بازیکنان در مراسمی که از سوی باشگاه تدارک دیدهشده محقق شود.
موارد ذکر شده در بالا نشان میدهد که برندسازی برای یک باشگاه فوتبال منحصراً ازطریق فعالیتهای ورزشی امکانپذیر نیست. این مهم هرگز بدون برنامهریزی بازاریابی اتفاق نمیافتد.
خدایار عبداللهی مشاور بازاریابی و در آمد زایی باشگاههای فوتبال ۰۹۱۲۵۳۰۶۵۳۹
مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
بازاریابی ۲۴