Take a fresh look at your lifestyle.

دیدگاه جایگزین و اهمیت اجماع (بخش دوم)

علاوه بر سر جان هاروی جونز، برند تویوتا نیز در اصول چهارده گانه ای که تحت عنوان «راه تویوتا» منتشر شده است، در ۱۳اصل به اهمیت همکاری و اجماع اشاره و آن را مهم ترین بخش کار معرفی می کند. در ادامه، به عنوان قسمت پایانی ایده حاضر، نگاهی مختصر به بخشی از این اصول خواهیم انداخت.«تصمیمات خود را به آرامی، پس از مشورت با افراد مناسب و با در نظر گرفتن گزینه های جایگزین آن اتخاذ کنید.

هرگز دست به اجرای برنامه ای نزنید، مگر آنکه چندین طرح جایگزین برای آن در اختیار داشته باشید. به چنین فرآیندی در زبان ژاپنی «نماواشی» گفته می شود. بر این اساس پیش از اجرای هر تصمیم به دقت آرای مختلف گردآوری شده و مورد تحلیل قرار می گیرند. توجه داشته باشید که در شیوه نماواشی هدف صرفاً اتخاذ تصمیم نیست؛ هدف اصلی اتخاذ راه درست است.»

بر این اساس بهتر است فکر گرفتن تصمیم به صورت یک جانبه را از سرتان بیرون کنید. در واقع دنیای امروز به قدری پیچیده و چند بعدی است که تسلط بر همه ابعاد یک کسب وکار غیر ممکن می نماید. بر همین اساس روش هایی مانند نماواشی و سایر شیوه های موجود می تواند به مثابه عنصر جایگزین مدنظر قرار گیرد.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– مدیران و رهبران تجاری تمایل غیرقابل کنترلی به اتخاذ تصمیمات به صورت مستقل دارند. با این حال براساس آنچه در ایده حاضر بیان شد، چنین روش هایی باتوجه به سرعت رو به افزایش تکنولوژی و سایر جنبه های کسب وکارها، چندان معقول به نظر نمی رسد.

– در شیوه مبتنی بر نماواشی مشکلات به صورت بهتر و عمیق تر مورد بررسی قرار گرفته و به تبع آن تصمیم نهایی از کمترین میزان ریسک برخوردار خواهد بود.

– هنگامی که تصمیم تان را براساس اصلاحات وارد شده در مرحله نماواشی گرفتید، تردید به خود راه ندهید. در واقع هیچ تصمیمی خالی از ایراد نیست. با این حال آنچه برخی تصمیمات را به شاهکارهای دنیای کسب وکار بدل می کند، اعتماد افراد به آن تصمیم هاست. 

پندهایی برای جوانان مشتاق کار آفرینی

موفق بودن یعنی از تجربیات افرادی که به اهداف موردنظرشان رسیده اند، درس بگیریم. داشتن مربی برای یک کارآفرین نعمت بزرگی است، اما هر کسی قادر نیست به تنهایی چنین فردی را بیابد. اگر هنوز موفق به یافتن مربی شخصی تان در حیطه کسب و کار نشده اید، به شما چند نکته از تجربه کارآفرینان موفق را می آموزیم که به کارآفرینان جوان و باانگیزه برای شروع کار کمک می کند.

خودتان را به چالش بکشید

ریچارد برانسون معتقد است که بزرگ ترین محرک او به چالش کشیدن همیشگی خودش بوده است. او زندگی را همچون یک دانشگاه همیشگی می بیند؛ جایی که هر روز می تواند مطالب جدیدی بیاموزد. شما هم می توانید!

کاری را انجام دهید که برایش اهمیت قائل  هستید

شکی نیست که راه اندازی یک کسب و کار زمان زیادی می برد. استیو جابز گوشزد کرده است که تنها راه برای ایجاد حس رضایت مندی در زندگی تان این است که کاری را انجام دهید که واقعاً به آن اعتقاد دارید.

ریسک کنید

ما هیچ گاه پی به نتیجه تلاش های مان نخواهیم برد، مگر اینکه واقعاً وارد عمل شویم. جف بزوس می گوید دانستن این نکته که نباید حسرت شکست ها را بخورد بلکه باید حسرت تلاش های ناکرده اش را بخورد، به او کمک بزرگی کرده است.

به خودتان ایمان داشته باشید

جمله مشهوری از هنری فورد وجود دارد که می گوید: «چه فکر کنید می توانید و چه فکر کنید نمی توانید، در هر دو صورت حق با شماست.» ایمان داشته باشید که می توانید موفق شوید و از میان موانع مختلف راهی خواهید یافت. اگر ایمان نداشته باشید تنها به دنبال بهانه خواهید بود.

چشم انداز داشته باشید

موسس و CEO شرکت تامبلر، دیوید کرپ معتقد است کارآفرین کسی است که چشم اندازی برای چیزی داشته باشد و خواهان ایجاد آن باشد. چشم اندازتان را همیشه جلوی چشم تان داشته باشید.

افراد به دردبخور پیدا کنید

شما شبیه به افرادی خواهید شد که با آنها معاشرت دارید. رید هافمن، از موسسان لینکدین گفته است که سریع ترین راه برای تغییر خودتان این است که با افرادی که می خواهید شبیه به آنها شوید، بیشتر معاشرت داشته باشید.

با ترس های تان مواجه شوید

غلبه کردن بر ترس ها کار آسانی نیست، اما باید این کار را بکنید. آریانا هافینگتون زمانی گفته بود دریافته است که نترس بودن شبیه به یک عضله است، هر چه بیشتر آن را تمرین دهید ورزیده تر و قوی تر می شود.

وارد عمل شوید

جهان پر از ایده های بزرگ است، اما موفقیت تنها از طریق وارد عمل شدن به دست می آید. والت دیزنی زمانی گفته بود که آسان ترین راه برای شروع یک کار خاتمه دادن به حرف زدن و شروع به عمل کردن است. این فرمول برای موفق شدن شما هم جواب می دهد!

به خودتان زمان دهید

هیچ کس در لحظه به موفقیت نرسیده و هر کسی زمانی یک مبتدی بوده است. همانطور که استیو جابز به شیوه هوشمندانه ای گفته است: «اگر از نزدیک نگاه کنید اغلب موفقیت های یک شبه، برای شان زمانی طولانی صرف شده است.» از سرمایه گذاشتن از وقت تان هراس به خود راه ندهید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.