Take a fresh look at your lifestyle.

مدیران آینده روبات ها خواهند بود

بنا به گفته جک ما (مدیرعامل شرکت علی بابا) طی ۳۰ سال آینده روبات ها می توانند جای مدیران را بگیرند. با این حال وی عقیده دارد که این روند باید به نحوی مدیریت شده صورت گیرد و به مدیران سایر شرکت ها هشدار می دهد که خود را برای چنین تغییری آماده سازند.

هم اکنون نیز روبات ها بسیاری از مشاغل را در کارخانه ها بر عهده گرفته اند و با این روند به نظر می رسد که در آینده تمامی کارها توسط هوش های مصنوعی و سیستم روباتیک انجام شود.

برخی از ویژگی ها مانند خلاقیت در کار تنها توسط انسان ها قابل انجام است اما شرکت ها تلاش می کنند تا این خصوصیات را نیز به دنیای روبات ها وارد کنند. پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۵ میلیون روبات مشغول به کار خواهیم داشت.

این آخرین پیش بینی است که اقتصاددانان درباره تأثیر به کارگیری سیستم های هوش مصنوعی و ماشین آلات بر نیروی کار انسانی داشته اند و بخشی از پیش بینی مجمع جهانی اقتصاد برای وقوع  «انقلاب چهارم صنعتی» است. با توجه به سرعت بالای تغییرات و پیشرفت ها در علم روباتیک و رشته های مرتبط با آن همچون یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، به سادگی نمی توان آینده این حوزه را پیش بینی و از جایگاه آن در زندگی انسان ها در طی سال های آتی سخن گفت.

اما یک مسئله مثل روز روشن است: علم روباتیک به زودی نقشی تعیین کننده را در کسب و کارها و به طور کل، زندگی انسان ها ایفا خواهد کرد. حضور یک دستگاه دارای هوش مصنوعی در میان اعضای هیأت مدیره شرکت ها در یک دهه آینده یک مقطع تاریخ ساز خواهد بود.

از سوی دیگر تلفیق شبکه های اجتماعی، هوش مصنوعی، داده های بزرگ، و دنیای دیجیتال و مجازی، مدیریت سازمان را اساساً متحول خواهد کرد. مدیرعامل فیس بوک در یکی از همایش های خود بیان کرد که کاربران در واقعیت مجازی قادرند هر چیزی از نشستن دور آتش در یک کمپ مجازی به همراه دوستان گرفته تا برگزاری جلسات کاری دیجیتال را تجربه کنند.

با کاربرد واقعیت مجازی امکان برگزاری جلسات و همایش های مدیریتی بدون نیاز به حضور در یک اتاق یا مسافرت فیزیکی به یک شهر خاص فراهم می شود. فیس بوک در حال سرمایه گذاری سنگین در زمینه واقعیت مجازی است تا بتواند این تجربیات اجتماعی جدید را ارائه دهد.

 واقعیت مجازی پلت فرم اجتماعی آینده خواهد بود. به همین دلیل فیس بوک مشغول همکاری با شرکت سامسونگ روی این موضوع است. علاوه بر این در کل حدود ۳ میلیون پرسنل توسط نوعی مدیران ماشینی هوشمند که براساس سنجش عملکرد تصمیم می گیرند، نظارت خواهند شد.

این ماشین ها قادر خواهند بود نیاز پرسنل را انجام داده و حتی مشوق های مدیریتی در نظر گرفته شوند. گزارش هایی نظیر متون قانونی، مقالات سفید  (مقاله سفید  (White paper) نوعی گزارش یا راهنما برای کمک به خوانندگان است که به منظور درک یک مسئله، حل یک مشکل، یا اتخاذ یک تصمیم تدوین می شود) و گزارشات سهام از جمله مواردی است که توسط ماشین ها به رشته تحریر در خواهد آمد.

بنابراین سرعت و بهره وری به شدت افزایش می یابد و می توان هزینه نیروی انسانی را به شدت کاهش داد. روزانه، میلیون ها نفر از مردم از قوانین و دستورالعمل های سیستم های نرم افزاری پیروی می کنند. هر چند که ما هنوز این دستورالعمل ها را «فرمایش» یا «دستور» حساب نمی کنیم.

در حال حاضر کارهایی که یک روبات انجام می دهد محدود به «کنترل مستقیم مدیریتی» است. برای مثال ۲۰۰هزار کارمند شرکت UBER  (اوبر) که یک سرویس دهنده آنلاین در زمینه حمل و نقل محسوب می شود، تحت نظارت روبات فعالیت می کند.

اگرچه روبات ها باهوش تر از انسان ها نیستند با این حال درصد خطای کمتر و سرعت بیشتر همگی از عواملی هستند که می تواند منجر به جایگزین شدن آنها شود. با توجه به این امر که نمی توان مانع تغییرات شد، اقدام هوشمندانه این است که مدیران از امروز برای چنین رخدادی خود را آماده سازند.

بدون شک هر شرکتی که بتواند خود را با شرایط جدید بهتر همگام سازد، موفق تر خواهد بود. البته این امر نیز ایراداتی خواهد داشت برای مثال یک مدیر روباتیک تنها براساس منطق تصمیم خواهد گرفت که می تواند برای کارمندان شرایط سختی را به وجود آورد.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.