Take a fresh look at your lifestyle.

ظهور روابط عمومی مستقل

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) چه دوست داشته باشید چه متنفر باشید، روابط عمومی یک عملکرد (وظیفه) مهم در تجارت است. تاثیر آن گسترده و عمیق است و به اشکال مختلفی قابل اجراست، که عبارتست از: نمایندگی داخلی (داخل شرکت)، مشاور یا … برای بخش عمده ای از ۲۰ سالی که من در این صنعت بودم، نوع غالب آن، نوع داخلی (ارتباطات شرکتی) و آژانس های سنتی بوده اند. اما همه چیز در هفت تا هشت سال گذشته به سمت یک اختلال قریب الوقوع تغییر کرد.


آمار و ارقام نشان می دهد که “آژانس های روابط عمومی جهانی” ۱۳٫۵ تا ۱۴ میلیارد دلار درآمد سالانه دارند، اما این عدد تنها مربوط به یک گروه متمرکز از آژانس های “بزرگ” می باشد، نه همه آژانس های با اندازه متوسط، بوتیک ها، و نه روابط عمومی های مستقل. این آخری (روابط عمومی های مستقل)، خود یک تزریق جریان نقدی و استعداد جدی برای ورود به این بازار محسوب می شود. روابط عمومی یک تجارت بزرگ است.


روابط عمومی، یکی از صنایعی است که تا حد زیادی از این فرصت بهره خواهد برد.


کسب و کارهای تثبیت شده برای پیدا کردن استعدادهای واجد شرایط و تخصصی در طیف وسیعی از رشته ها برای نقش های مهم استراتژیک خود در حوزه روابط عمومی، به طور فزاینده ای به بخش بازار آزاد روی آورده اند. این نیروها به عنوان جایگزینی برای آژانس های سنتی مطرحند که ممکن است همچنان در گذشته کار کنند.


استارت‌آپ ها نیز در اغلب موارد به دنبال گزینه های روابط عمومی مستقل برای یک راه حل موثر هستند، که می توانند با توجه به بودجه های با حداقل هدررفت آن ها کار کنند. یکی دیگر از مزایای استخدام متخصصان روابط عمومی مستقل، پرداخت حقوق تنها برای زمان متمرکزیست که یک متخصص ارشد به اجرای وظیفه اش می پردازد.


به طور موازی، متخصصان سرد و گرم چشیده روابط عمومی، بطور دسته جمعی در حال تغییر وضعیت ساختاری شغل خود از یک کار روزمره در آژانس ها و زندگی شرکتی، به سمت یک زندگی حرفه ای مطلوب تر هستند. بر اساس گزارش اداره آمار کار و نیروی انسانی، میانگین سن یک فرد در صنعت روابط عمومی ۳۵-۳۹ سال است. این یک عامل مهم است که باید به آن توجه داشته باشید.


من در ۱۲ سال گذشته یک بررسی از نزدیک بر روی بازار روابط عمومی مستقل داشته ام، چرا که خود نیز در این مدت به عنوان جزئی از کارکنان آزاد بوده ام، و اخیرا نیز، پنج سال به طور انحصاری با مستقل ها کار کرده ام. چیزهایی که در این مدت شنیده ام و تجربه کرده ام تایید کننده موجی قریب الوقوع از متخصصینی است که یک بازار را ترک نموده و وارد بازار دیگری می شوند که برای همیشه و به شکلی وسیع تغییر دهنده نیروی کار روابط عمومی خواهد بود.


این مسئله تا حدی می تواند ایجاد کننده منبعی جدید از رقابت در جذب پول های هنگفتی باشد که پیش از این برای آژانس های سنتی محفوظ بود. به هر حال، چه کسی به اندازه ای به کارکنان مستقل تکیه و اعتماد خواهد داشت که کسب و کار آن ها را شناور نگه داشته و به کارکنان جوان آموزش دهند. ولی ما این مسئله را درک خواهیم کرد.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.