Take a fresh look at your lifestyle.

نشانه هایی که باید جدی گرفته شود / زمانی که بهترین ها به ترک کسب وکارشان می اندیشند

0

آیا در حال از دست دادن یکی از بهترین کارمندان تان هستید؟ آیا هیچ علائمی وجود داشته که بتوانید با توجه به آنها، این کارمندتان را از رفتن منصرف کنید؟ کارمندان خوب دارایی کمیابی هستند و کارمندان خیلی خوب برای یک کسب و کار گنج محسوب می شوند.

مشکلی که در هر دو مورد وجود دارد این است که با توجه به ارزشی که دارند، اگر رضایت نداشته باشند، احتمالا شما را ترک خواهند کرد، حتی قبل از اینکه بتوانید به آنها بگویید: «لطفا از اینجا نرو.» راه حلی که در این میان وجود دارد تشخیص نشانه هایی است که یک کارمند ناراضی را به سوی ترک محل کارش هدایت می کند.

تشخیص این نشانه ها می تواند کمک کند موقعیت را بهبود بخشیده و بتوانید کارمند ارزشمندتان را حفظ کنید. حفظ کردن چنین کارمندانی از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا اگر آنها را از دست بدهید پیدا کردن چنین کارمندانی کار آسانی نخواهد بود و با وجود دغدغه ها ی روزمره، پروسه زمانبری برای تان خواهد بود. باید آگهی بدهید، زمانی را برای مصاحبه های کاری تعیین کنید، از بین متقاضیان بی شمار بهترین گزینه را انتخاب کنید و در نهایت ممکن است کارمندی را که انتخاب کرده اید، هیچ شباهتی به کارمند محبوب قبلی تان نداشته باشد و نتواند رضایت تان را جلب کند.

از همین رو توجه به این نشانه ها از اهمیت فراوانی برخوردار است و کارتان را به مراتب آسان تر می کند. توجه به این نشانه ها نه تنها می تواند مانع از دست رفتن یک کارمند بسیار خوب شود، بلکه به نوعی فرهنگ شرکت و توانایی مدیریتی تان را در مقابل چشمان کارمندان به رخ می کشد و ارزش کسب وکارتان را بالاتر می برد و انگیزه بیشتری به سایر کارمندان می دهد، زیرا به این درک می رسند که برای مدیر شان ارزشمند هستند.

تغییرات رفتاری

یکی از مهم ترین علائمی که نشان می دهد کارمندتان قصد دارد شما را ترک کند، تغییرات ناگهانی در رفتار و روحیات او نسبت به جایگاهی است که در آن فعالیت دارد. اگر آن کارمند فردی اجتماعی بوده و ناگهان گوشه گیر شده، ممکن است نشانه رشد نارضایتی نسبت به فرهنگ کمپانی یا جدا شدن تمام و کمال هم از کار و هم از افرادی باشد که با آنها همکاری می کند.

البته این رفتارها ممکن است در محدوده زمانی معینی باشد، اما اگر چنین رفتاری را مشاهده کردید، یک جلسه برگزار کنید و مکالمه ای روراست درباره آنچه ممکن است کارمندتان را آزار دهد، با او داشته باشید، در غیر این صورت او را به سوی جست وجوی کار جدید سوق خواهید داد. اگر واقعا این کارمند برای تان اهمیت دارد، پس باید تلاشی صادقانه در جهت حفظ او داشته باشید.

به او بگویید که به شخصه درباره تغییرات رفتاری اش نگران هستید و پیشنهاد دهید که اگر می خواهد کمکش می کنید. با یک جمله تاثیرگذار صحبت تان را با این کارمند آغاز کنید، مثلا به او بگویید: «متوجه شدم که این اواخر مثل سابق نیستی، آیا چیزی تو را آزار می دهد، مسئله ای که شاید من بتوانم کمک کنم تا برطرف شود.»

تاثیرات ظاهری

اگر متوجه شدید در کارمند یا کارمندان تان تغییرات ظاهری ایجاد شده، آن را جدی بگیرید. این تغییرات می تواند در رابطه با ترک محل  کارشان و جست وجوی کار جدید باشد. تغییرات ساده ای از قبیل ظاهر مرتب و آراسته داشتن و لباس خوب پوشیدن می تواند نشانه ای مبنی بر از دست دادن کارمند خوب تان باشد. لباس شیک و ظاهری آراسته و رسمی می تواند نشان دهنده این باشد که کارمندتان در وقت ناهار، یا حتی قبل و بعد از کارش به یک مصاحبه کاری رفته است.

همه ما دوست داریم گهگاهی لباس شیک بپوشیم و به سر و وضع مان بیشتر برسیم، این مسئله باعث می شود روزمرگی کمتر شده و حس خوبی در وجودمان ایجاد شود، اما اکثر ما می توانیم نوع لباس پوشیدن کسی را که برای مصاحبه کاری می رود، تشخیص دهیم.

البته این نشانه از نشانه هایی است که جزو استثناها محسوب می شود، به این معنا که نمی توانید با کارمندان تان جلسه بگذارید و به او بگویید: «من متوجه شدم که این روزها مرتب تر از گذشته لباس می پوشی و آراسته تر شده ای.مسئله ای پیش آمده که بخواهی به من بگویی؟» باید در این مکالمه با سیاست بیشتری رفتار کنید، یک جلسه بگذارید و با جملات اینچنینی آغاز کنید: «این روزها کمی نگرانم که به اندازه کافی در کار مشارکت نمی کنی، مسئله ای پیش آمده که من بتوانم کمکت کنم؟ مشکلی برایت پیش آمده که من بتوانم برطرفش کنم؟» اگر چنین پیشنهادی را صادقانه مطرح کنید، متوجه خواهید شد که آیا کارمند محبوب تان به دنبال شغل جدیدی رفته یا در فکر یافتن آن است.

تغییرات شخصی

اگر کارمندتان اغلب درباره مشکلات زندگی شخصی اش صحبت می کند، نشانه مشخصی است که او در حال ترک کردن محل کارش است. افزایش نیاز مالی، ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی و رفت وآمدهای کوتاه تر ممکن است همه اینها عواملی باشد که باعث می شود کارمندتان تصمیم به ترک شما بگیرد. آیا می توانید چنین کارمندی را حفظ کنید؟ قطعا می توانید، فقط باید با او به یک توافق برسید. اگر واقعا برای راضی نگه داشتن کارمندتان انگیزه داشته باشید، راهی پیدا خواهید کرد.

به عنوان مثال اگر کارمند خوب تان منتظر تولد فرزندش باشد، با وجود اینکه اتفاقی خوشایند در زندگی هر شخصی است، می تواند به شدت زندگی شخصی و کاری او را تحت تاثیر قرار دهد. پدر و مادرهای جدید با شرایطی مثل کم خوابی، استرس و مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند. یک راه ساده برای کمک کردن به چنین کارمندی این است که امکان کار در خانه را در یک بازه زمانی برایش فراهم کنید، البته اگر مسئولیتش چنین امکانی را برایتان فراهم می کند.

انجام چنین کاری باعث می شود کارمندتان تعادل بهتری بین زندگی و کارش ایجاد کرده، پولش را پس انداز و زمان ارزشمندی را در رفت وآمدهایش حفظ کند. با یک توافق ساده می توانید کاری کنید که کارمند خوب تان را حفظ کرده و او را از رفتن بازدارید.

به مدیریت متضاد روی بیاورید

اگر تغییری اساسی در روش برخورد کارمندتان نسبت به برطرف کردن منازعات مشاهده کردید، باید سعی کنید تحقیقات بیشتری به عمل آورید. اگر این کارمند محبوب پیش از این به طور معمول از دیپلماسی برای حل منازعات و مشاجرات استفاده می کرد و اخیرا روش اش را تغییر داده و در مشاجرات صدایش را بالا می برد، از حرکات دست استفاده می کند و با ژست خاصی حرف می زند، همه اینها می تواند نشانه خستگی و ناامیدی از محل کارش باشد.

از سوی دیگر، اگر کارمند محبوب تان پیش از این هرگز از یک منازعه دست نمی کشید، به خصوص زمانی که حق هم با او بود، اما اخیرا روحیه و ذهنیت شکست پذیری پیدا کرده، این موضوع می تواند نشانه ای بر ترک محل کارش باشد. همه اینها نشانه هایی هستند که می تواند این مفهوم را داشته باشد که کارمندتان در حال برنامه ریزی برای ترک شما و کسب وکارتان است.

رسیدگی به این موضوع بسیار حائز اهمیت است، اگر در سازمان مشکل منابع انسانی داشته باشید درنظر داشته باشید که مدیریت تعارض به معنای کاهش وجهه های منفی منازعات و افزایش جنبه های مثبت آن است.

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ