Take a fresh look at your lifestyle.

رنگ ماهور در مدیریت

0

ربع پرده* یکم

پیتر دراکر می گوید: مدیریت انجام درست کارها است و رهبری انجام کارهای درست. این گفته اگرچه درباره کارایی و اثربخشی هم گفته می شود اما به نظر می رسد که در هر دو نگاه درست باشد.

ربع پرده دوم

صدای سازش بوی کهنگی نمی داد.

جلوی پله های پل که رسیدم مردم پشت سر هم منتظر رسیدن به اولین پله پله برقی بودند.

هرچه بالاتر می رفتی صدای تار بلندتر می شد.

رنگ ماهور را از ردیف میرزا عبدالله می زد.

جوانی حدودا ۳۰ ساله که با مهارت زخمه به جان تار می زد.

خودش بود با زنش یا شاید خواهرش هر دو با سرهای افراشته یکی در ماهور می زد و دیگری در ماهور می خواند.

مردم با احترام از کنارشان رد می شدند.

ربع پرده سوم

هنر روی پل یا زیرپل ندارد اصلا هنر روی زمینی و زیرزمینی چه معنی دارد.

هنر مدیریت نیز همین است. برخی به دانشگاه و مدرک ریز و درشت آن می نازند و برخی به موی سفید و تجربه چندین ساله آن.

آنچه مهم است ترکیب این دو هست که با زیور هنر مدیریت آمیخته شود، تازه با این فرض که مدرک با پشتوانه باشد و تجربه – تجربه ای علمی.

در یک کسب وکار کوچک یا بزرگ هم فرقی نمی کند هنر مدیریت در یک شرکت جهانی و یک کسب وکار بسیار خرد فرق اساسی ندارد، همان طور که تعریف کارایی و اثربخشی در کسب وکارهای کوچک و بزرگ فرقی نمی کند.

مهم طرز فکر است یعنی نوع نگاه به مسائل و شیوه حل کردن آن.

آنچه مدیران هنرمند از مدیریت برداشت می کنند تعریفی است دلنشین که می گوید: مدیریت یعنی زندگی را برای دیگران اندکی آسان تر کردن. (لطیفی – ۱۳۸۸ – ۱۲) و این آن چیزی است که بسیاری از دانش آموختگان مدیریت یا مدیران تجربی نمی  دانند و نمی شناسند.

ربع پرده چهارم

نابغه ای به نام تام پیترز در کتاب مدیران برجسته سخن می گویند می نویسد: اگر هنر را ایجاد هارمونی بدانیم، هنر مدیریت استفاده از علم مدیریت به صورتی هارمونیک و هم خوان با شرایط درونی و بیرونی یک سازمان است.

او چکیده تجربیات مدیران فراوانی را در یک جمله بیان می کند و آن این است: تمرکز در حد وسواس بر روی چند اصل بنیادی سازگار با بافت هر سازمان خاص.

این جمله به دیگر سخن یعنی به کار گرفتن هنرمندانه علم مدیریت (لطیفی – ۱۳۸۸ – ۶۰) در کشور ما هم آموزش نگاه هنرمندانه به مدیران از بایدهاست که نیاز به استادان هنرمند را در خود حس می کند.

اندیشمندانه بیندیشیم.

* ربع پرده: ربع پرده از اختراعات ایرانی هاست و در موسیقی ایرانی مقدار دقیقی برای آن تعیین نشده است بسیاری معتقدند که روح موسیقی ایرانی از آن است.

DBA با گرایش بازاردانی (مارکتینگ)

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ