Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به رویکرد تبلیغاتی گوگل برای معرفی گوشی های هوشمند جدیدش / آینده اندروید این جاست

0

گوگل در تاریخ ۴ اکتبر، طی کنفرانسی در لندن، از نسل جدید گوشی های هوشمند خود به نام های Pixel  و Pixel XL رونمایی کرد. طبق اخبار منتشر شده، این گوشی ها از ۲۰ اکتبر روانه بازار خواهند شد. تا پیش از رو نمایی این گوشی ها، اطلاعاتی در رابطه با آنها به بیرون درز کرده بود. این گوشی های تازه با گوشی Nexus این کمپانی که برای مدت طولانی جزوگوشی های پرفروش  و محبوب بازار بود، متفاوت است. ازجمله دلایل محبوبیت Nexus کیفیت بالا و قیمت مناسب آن بود.

شعار پیکسل life by you است که به تاثیرگذار بودن و هماهنگی گوگل با سبک زندگی افراد اشاره دارد. به گفته ساندرای پیچای، مدیر اجرایی گوگل با انتشار پیکسل و پیکسل ایکس ال، هر کاربر برای خود یک گوگل شخصی خواهد داشت.

ویژگی های پیکسل و پیکسل  ایکس ال

گوشی های جدید گوگل مجز به نمایشگر هایی با پنل امولد بوده و پوشش محافظ نمایشگر ها از نوع گوریلا گلس است. دوربین اصلی پیکسل و پیکسل ایکس ال، مجهز به سنسور ۱۲٫۳ مگاپیکسلی و پیکسل هایی به ابعاد ۱٫۵۵ میکرومتری بوده و دوربین سلفی این گوشی ها نیز ۸ مگاپیکسلی است و از دید وب سایت  DxMARK بهترین دوربین را در میان گوشی های هوشمند دارند. همچنین دوربین این گوشی ها قادر است تصاویری بدون لرزش ثبت کند.

گوشی پیکسل ایکس ال، در دو مدل وارد بازار شد؛ مدل ۳۲ گیگابایتی با قیمت ۷۱۹ دلار و مدل ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۸۱۹ دلار. قیمت این گوشی ها با گوشی نکسوز ۶ P  که سال پیش با قیمت ۴۴۹ دلار و گنجایش ۳۲ گیگابایت عرضه شد، متفاوت است. دو گوشی پیکسل و پیکسل ایکس ال گوگل از لحاظ ظاهری شبیه هم هستند، اما گوشی پیکسل ابعاد کوچک تری نسبت به گوشی پیکسل ایکس ال دارد.

در نگاه اول، گوشی پیکسل ایکس ال، با داشتن فریم  منحنی شکل فلزی و خمیدگی پایین گوشی، تداعی کننده آخرین گوشی آیفون است. گوگل گوشی های پیکسل و پیکسل ایکس ال را در سه رنگ نقره ای، مشکی و آبی به بازار عرضه کرده است. عینک واقعیت مجازی گوگل با نام DayDream، از لحاظ کاربردی شبیه Gear VR سامسونگ است، اما به شکل بی سیم همراه با ریموت و با ظاهری زیبا تر وارد بازار می شود. خدمات گوگل مووی نیز با پشتیبانی ۴K  و به صورت دالبی عرضه خواهد شد.

گوگل در گوشی پیکسل از یک باتری با گنجایش ۲۷۷۰ میلی آمپر ساعت و برای پیکسل ایکس ال، از باتری ۳۴۵۰ میلی آمپر ساعت استفاده کرده است. باتری این گوشی ها تنها با ۱۵ دقیقه شارژ، ۷ ساعت کار می کند. پردازنده چهار هسته ای اسنپدراگون ۸۲۱، قدرت پردازشی این گوشی ها را تامین می کند.

بدنه این گوشی ها فلزی بوده و قسمت پشتی آنها به دو بخش تقسیم شده است؛ قسمت بالایی آن از جنس شیشه و قسمت پایینی آن فلزی است که لوگوی گوگل به اضافه نوار آنتن روی آن قرار گرفته است. گوشی های پیکسل و پیکسل ایکس ال، تا حدودی در برابر گرد و غبار و آب مقاوم هستند.

شانسی که «هوآوی» از دست داد

پیکسل و پیکسل ایکس ال به سفارش گوگل و توسط کمپانی HTC ساخته شده اند. اما شایعات مبنی بر آن است که Huawei اولویت اول گوگل برای ساخت گوشی های جدیدش بوده است. اما هوآوی به دلایلی این پیشنهاد گوگل را نپذیرفت. یکی از این دلایل، امتناع گوگل از به کار بردن نام سازنده گوشی روی گوشی های خود بود.

کمپانی هوآوی تنها مسئولیت ساخت گوشی ها را برعهده داشت، بدون آن که به شکل عمومی نامی از آن برده شود. دیگر اینکه، تبلیغات گوشی هوشمند گوگل در سال ۲۰۱۵ فقط در فروشگاه گوگل و وب سایت هوآوی انتشار پیدا کرد، در صورتی که قرار بود چندین میلیون صرف تبلیغات گسترده و عمومی این گوشی شود، در صورتی که این اتفاق نیفتاد. با این همه خبر ها حاکی از آن است که همکاری بین هوآوی و گوگل ادامه پیدا خواهد کرد.

در واقع گوگل، این کمپانی چینی را متقاعد کرده که برای سال ۲۰۱۷، محصولی را به صورت مشترک روانه بازار کنند. به نظر می رسد هوآوی حساسیت زیادی برای نمایش برند خود روی گوشی های جدید گوگل نشان داده است.

استراتژی های تبلیغاتی گوگل

گوگل برای تبلیغ محصول جدید خود از بزرگ ترین بیلبورد تبلیغاتی تایم اسکوئر استفاده کرد تا به این شکل رهگذران، در پر رفت و آمد ترین منطقه نیویورک بتوانند تبلیغات این کمپانی را مشاهده کنند. این بیلبورد تبلیغاتی در کشور آلمان و استرالیا نیز نصب شد. از طرف دیگر، گوگل با تهیه تیزر تبلیغاتی ۳۰ ثانیه ای در یوتیــــوب، از رونمـــــــایـی گـــوشی هــای جدید خود خبر داد.

همچنین این کمپانی، وب سایت جداگانه ای بــــه نــــام madeby. google. com راه انـــدازی کــرد و آگهـی تبلیـغـــاتـــی یوتیوب خود را عینا در آن قرار داد. علاوه بر این با ثبت نام و عضویت در این وب سایت، کاربران قادر بودند اطلاعات بیشتری درباره محصول جدید گوگل و قابلیت های آن کسب کنند.

یکی دیگر از آگهی های تبلیغاتی این کمپانی، تندیسی با نماد ۴ اکتبر، یک گوشی هوشمند در وسط و لوگوی گوگل با هشتگ MadeByGoogle  در زیر آن بود. طبق گفته مدیر اجرایی این کمپانی، «گوگل از این به بعد در عرصه گوشی های هوشمند حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.» گوگل در راستای این رویکرد جدید مدیر پیشین کمپانی Motorola، یعنی ریک اوسترلو را به خدمت گرفت.

آگهی های گوگل بسیار هوشمندانه طراحی شده، به عنوان مثال همه منتظر این بودند که ویژگی متمایز و منحصر به فرد گوشی های گوگل را بدانند. به همین دلیل این کمپانی برای ایجاد اشتیاق بیشتر بین مردم، در تبلیغات خود اجزای اصلی گوشی را لو نمی داد.

از طرفی گوگل آگهی تبلیغاتی خود را بین برنامه های پر مخاطب تلویزیونی مثل «Big Bang Theory» و «Monday Night Football» پخش کرد. در حال حاضر گوگل، سرمایه عظیمی را برای تبلیغات محصولات سخت افزاری خود کنار گذاشته است و از نظر خیلی ها این تلاش ها بی ثمر نخواهند بود.

چند روز قبل از اعلان رسمی تقریبا همه چیز درباره نخستین گوشی گوگل فاش شد. شرکت Carphone Warehouse  به طور اتفاقی تعداد زیادی از عکس ها، اسلاید ها و مشخصات گوشی های پیکسل و پیکسل ایکس ال را قبل از تبلیغات رسمی گوگل منتشر کرده  بود.

همچنین ویدئویی تبلیغاتی از گوشی های جدید گوگل و بدون اجازه این کمپانی در فضای مجازی و در تلویزیون ادمونتون کانادا پخش شد. این تیزر تبلیغاتی با طرح پرسشی از طرف یک دختربچه آغاز می شود: «این چیه؟» دوست او در پاسخ به او می گوید: «نمی دونم، از گوگل بپرس.» بعد از آن نوار جست وجوی گوگل به تدریج و در صحنه های مختلف به یک مستطیل سفید رنگ تبدیل می شود. انتهای این ویدئوی تبلیغاتی، بازدید کنندگان را تـــرغیـــب مــی کنــد بــه وب ســایتgoogle. com/phoneسر بزنند.

طبق بررسی های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Digi Timesانتظار می رود تا اواخر سال میلادی جاری، نزدیک به ۴میلیون گوشی پیکسل و پیکسل ایکس ال به فروش برسد. براساس گزارشات این موسسه، در بدترین حالت حدود ۳میلیون از گوشی های هوشمند جدید گوگل تا ۳۱دسامبر امسال به فروش خواهد رسید.

در چنین حالتی این دو محصول در میان تولیدات سخت افزاری برتر و موفق گوگل قرار خواهند گرفت. اگر از این به بعد بین خرید گوشی های اپل یا گوگل دچار تردید شدید، این یعنی گوگل به هدف خود رسیده است.

ارتباط با نویسنده: elham.mashouf@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ