Take a fresh look at your lifestyle.

به عصر طلایی پاد کست ها خوش آمدید

0

چند سال پیش امید چندانی به فایل ها و پادکست های صوتی وجود نداشت و اغلب فکر می کردیم که این فایل ها در نهایت محکوم به نابودی هستند. یافتن و دنبال کردن پادکست ها کاری دشوار و خسته کننده بود (فراموش نکنید که حتی گوشی های آیفون اپل نیز تا مدت ها از اپلیکیشن های پادکست بی بهره بوده و سرانجام در سال ۲۰۱۵ میلادی بود که اپل تصمیم گرفت از این اپلیکیشن در گوشی های هوشمند خود استفاده کند).

این در شرایطی بود که صنعت موسیقی در جهان از وضعیت مساعدی برخوردار نبوده و ایستگاه های رادیویی نیز برنامه های جذابی پخش نمی کردند. در این میان نیز علاقه مندان به کتاب های صوتی قرار می گرفتند که تعداد آنها در سال های اخیر چندان زیاد نبوده است.

اما اوضاع تغییر کرده است و به نظر می رسد پادکست های صوتی مجددا در کانون توجهات کاربران قرار گرفته و به ابزار مهمی برای تولید محتوا تبدیل شده اند. این روزها ستاره های مشهور تلویزیونی تمایل بسیار زیادی برای تولید پادکست داشته و تعداد قابل توجهی از تولید کنندگان پادکست برنامه های تلویزیونی خاص خود را دارند.

مجریان شبکه های رادیویی نیز که تا مدت ها از یک روش خاص در کار خود پیروی می کردند، به لطف استعداد و توانمندی های خود در زمینه مصاحبه با افراد مشهور موفق شده اند در صف نخست تولیدکننده های محتوا با استفاده از پادکست قرار گرفته و داستان های مورد نظرشان را به مخاطب ارائه  کنند.

شایان ذکر است تولید پادکست تنها به فایل های صوتی شخصی افراد محدود نشده و امروزه سرویس های آنلاین پخش موسیقی نظیر Spotify و Pandora به رشد و تکامل خود ادامه داده و مشغول توسعه و بهبود روش هایی هستند که افراد با استفاده از آنها می توانند به لیست موسیقی های مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.

از سوی دیگر امروزه بازار کتاب های صوتی بسیار داغ بوده و روزانه به میزان قابل توجهی به تعداد کاربران این کتاب ها افزوده شده و میزان فروش این کتاب ها سالانه ۲۰ درصد افزایش یافته است و حجم مبادلات مالی بازار کتاب های صوتی را به ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسانده است. این در شرایطی است که بازار کتاب های چاپی این روزها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

محبوبیت تولید محتوای صوتی، این روزها در میان افراد مشهور نظیر بازیگران و ورزشکاران به میزان قابل توجهی افزایش یافته که این مسئله بیانگر زنده شدن تولید پادکست و ارائه آن به مخاطبان است. این موضوع سبب شده است بسیاری از شرکت های تجاری و برندها، سرمایه گذاری های قابل توجهی روی تولید پادکست های تجاری و تبلیغاتی انجام دهند.

برندهایی نظیر eBay، Netflix و State Farm از جمله کسب و کارهایی هستند که برنامه ریزی های بلندمدتی برای استفاده از ظرفیت های موجود در ایجاد فایل های صوتی کرده و معتقدند پادکست ابزاری جدید برای تولید محتوا و ایجاد امکان مشارکت مشتریان در رویدادهای گوناگون است.

در همین ارتباط برندها و شرکت های تجاری همکاری های گسترده ای را با شرکت هایی که تخصص و سابقه زیادی در تولید پادکست دارند آغاز کرده و معتقدند استفاده از ظرفیت های موجود در فایل های صوتی می تواند در آینده نزدیک منجر به افزایش درآمد آنها شود، بنابراین به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد تولید و انتشار تعداد قابل توجهی از فایل های صوتی در قالب پادکست های تبلیغاتی برندها بوده و این روش به زودی به شیوه ای جدید برای تعامل با مخاطبان و مشتریان بدل شود.

با این حال کارشناسان مبحث بازاریابی و تبلیغات می گویند تولید محتوا و انتشار آن به صورت پادکست تنها در صورتی می تواند منجر به افزایش مخاطب برندها شود که ایده های مناسب و جذابی برای تولید آنها وجود داشته باشد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ