Take a fresh look at your lifestyle.

ایده های بزرگ برای کسب و کارآفرینی (۳۹) / رقابت نکنید

0

همان طور که اغلب افراد درگیر با صنعت بازاریابی به خوبی آگاه هستند، اغلب برنامه های بازاریابی کلان بر پایه رقابت تنگاتنگ با سایر موسسات حاضر در بازار کار استوار هستند. این برنامه های بازاریابی اغلب مدیران را ترغیب به برنامه ریزی برای کسب سهم بیشتر از بازار فروش، به دست آوردن مشتریان رقبا و همچنین درگیری رسانه ای یا حتی از طریق کمپین های مختلف با دیگر برندها می سازد.

با این حال هیچ دلیل منطقی مبنی بر اینکه چرا همه برندها بازار فروش را تبدیل به میدان نبرد کرده اند وجود ندارد. به عبارت بهتر به جای رقابت در بازارهای محلی و حتی جهانی، می توان از منفعت همکاری و مشارکت سود بیشتری به دست آورد. به طور قطع این همکاری به معنی عدم وجود قوانین مشخص بر عملکرد شرکا نیست. در واقع از این طریق می توان با کاهش هزینه های رقابت، هم مشتریان را راضی نگه داشت و هم سود خود را افزایش داد.

همکاری با سایر برندهای حاضر در بازار روشی است که از مدت ها قبل در کسب و کارهای کوچک و بزرگ دنبال شده است. برای مثال می توان به فروشگاه های اجاره ویدئو، رستوران های واقع در یک منطقه توریستی و همچنین آژانس های مسافرتی گوناگون اشاره کرد.

ایده

هنگامی که در سال ۱۹۸۹ کمونیسم در اروپای شرقی اعتبار خود را از دست داد، بسیاری از برند ها و موسسات اروپای غربی دریافتند که به زودی با بازارهای تقریباً دست نخورده ای روبه رو هستند. این امر برای برند های اروپای غربی مانند یک رؤیا بود که می توانست وضعیت اقتصادی آنان را متحول سازد. یکی از کشورهایی که در این زمان هدف غول بزرگ اتومبیل سازی آلمان قرار داشت، جمهوری چک بود.

البته این کشور از مدت ها قبل کارخانه تولید اتومبیل «اشکودا» را حاکم بر بازار خود می دید. این برند مشهور کشور چک عمدتا به خاطر تولید اتومبیل های بادوام شهرت داشت. اگرچه مدل طراحی اتومبیل های این برند بسیار قدیمی بود و در رقابت با فولکس واگن هیچ شانسی نداشت، اما فولکس واگن برای ورود به بازار جمهوری چک تصمیم به همکاری با برند اسکودا، به جای رقابت با آن، گرفت.

در عین حال لازم به ذکر است که همکاری برند فولکس واگن با اسکودا تنها به زمینه اقتصادی محدود نبود. در واقع در سال ۱۹۹۱ غول اتومبیل سازی آلمانی اقدام به طراحی دوباره کارخانه اسکودا، آموزش مهندسان آن شرکت و همچنین همکاری و ارائه مشاوره در تولید اتومبیل های جدید اسکودا کرد.

در حقیقت برنامه بازاریابی فولکس واگن برخلاف دیگر شرکت های آلمان غربی آن زمان بود. اغلب برندها برای ورود به بازار کشورهای اروپای شرقی اقدام به خریداری برندهای مطرح آن کشورها و در ادامه تعطیل کردن آنها می کردند. در این میان برند فولکس واگن نه تنها مانع تعطیلی برند اسکودا شد، بلکه زمینه رشد و کسب تجربه این برند را در بازارهای اروپای شرقی نیز مهیا ساخت.

به این ترتیب برند اسکودا توانست در شرایطی که اغلب کارخانه ها و موسسات کشورهای اروپای شرقی یکی پس از دیگری تعطیل یا ورشکسته می شدند، ماجراجویی خود را تحت سرمایه گذاری فولکس واگن آغاز کند. البته یکی از عواملی که در موفقیت های آن دوره برند اسکودا نقش مؤثری ایفا کرد، میزان بسیار پایین حقوق کارگران کشور چک در آن زمان (به دلیل شرایط حاکم بر اروپای شرقی) بود.

در این میان شرکت فولکس واگن هم علاوه بر کسب سود مناسب از بازار کشور چک، با صرفه جویی در هزینه های خود از برند باسابقه کشور چک برای به دست گرفتن بازار این کشور استفاده کرد.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– همکاری تجاری باید برای هر دو طرف سودآور باشد. از رضایت طرف مقابل خود مطمئن شوید، برای این کار لازم است تا کمی هم به فکر آنها باشید.

– توجه داشته باشید که فعالیت شما نباید به هیچ وجه مخالف قوانین کشور یا منطقه مورد نظرتان باشد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ