Take a fresh look at your lifestyle.

چند نکته اساسی برای کسب‌وکارهای کوچک

0

صاحبان کسب‌وکارهای کوچک باید در مورد کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی‌شان واقع‌بینانه عمل کنند. آنها اغلب به دنبال راه‌حل‌های ارزان و کم‌هزینه هستند اما بعید است که بتوان همزمان راه‌حلی کم‌هزینه و درعین‌حال موثر پیدا کرد.

به همین دلیل است که شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار کوچک باید بودجه خودتان را برای این کار مشخص کنید. اگر مقدار کافی از پول خود را در راه مناسبی خرج کنید، قطعا نتیجه خوبی خواهید گرفت. جمع‌آوری و ارزیابی اطلاعات به‌صورت ماهانه به بررسی اثربخشی راه پیش روی‌تان کمک خواهد کرد.

۱٫ برای زدن به هدف باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید!

متاسفانه و برخلاف نظر شما، محصول متفاوت و کارآمدتان برای همه افرادی که در کره زمین هستند مفید نیست!

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک بدون توجه به این مسئله کمپین‌های خود را راه‌اندازی می‌کنند، درصورتی‌که هدف‌گذاری یکی مهم‌ترین نکات در تبلیغات و بازاریابی آنلاین محسوب می‌شود. شما باید قادر باشید مشتری هدف خود را براساس جمع‌آوری داده‌هایتان شناسایی کنید. با این روش می‌توانید علاوه بر شناسایی نیازهای مشتریان فعلی، جمعیت هدف را نیز بیابید و برای جذب مشتریان بیشتر مبارزه کنید.

فراموش نکنید، بازخوردی که از تبلیغات آنلاین و آفلاین خود می‌گیرید کلید اصلی شناسایی مشتریان هدف‌تان است.

۲٫ در تبلیغات سنجیده عمل کنید تا رنجیده نشوید!

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک هیچ ایده‌ای برای تبلیغات کار خود ندارند. اصلا نمی‌دانند روشی که در پیش می‌گیرند جواب می‌دهد یا خیر! اگر شما تبلیغات آفلاین انجام می‌دهید به یاد داشته باشید حتما یک‌راه ارتباطی آنلاین مانند آدرس ایمیل یا وب‌سایت یا… بگذارید تا درک روشنی از بازخوردهایی که می‌گیرید داشته باشید.

برخی پلتفرم‌های آنلاین تبلیغات مانند Google AdWords و Facebook یا صباویژن و اینتورک با آماری که درباره تبلیغات ارائه می‌دهند به شما در مورد اثربخشی تبلیغات‌تان کمک می‌کنند. البته این مورد بدین معنی نیست که خود شما هیچ آزمونی انجام ندهید. باید برای بررسی نتیجه تبلیغات‌تان زمان کافی صرف کنید تا بتوانید در آینده تصمیمات بهتری بگیرید.

۳٫ بدانید چه زمانی برای چه کسی تبلیغ کنید!

در نگاه اول داشتن تبلیغات در طول سال و گذاشتن بودجه‌ای برای این کار به‌صورت ماهانه راهی منطقی به نظر می‌رسد، اما تضمینی وجود ندارد که بتوان یک روش بازاریابی و تبلیغاتی را در طول سال حفظ کرد؛ فراموش نکنید شما پیشگو نیستید پس همه‌چیز آن‌طور که می‌خواهید پیش نخواهد رفت. مثلا اگر شما محصولات فصلی می‌فروشید بالاترین تبلیغات شما باید در آن فصل باشد.

باید بعضی از تبلیغات خود را زودهنگام شروع کنید و بعضی‌ها را برای بعد از فصل نگه‌دارید؛ به رویدادهای فصلی، مذهبی، تعطیلات و حتی زمان امتحانات کنکور حساس باشید.اگر در خارج از ایران جمعه سیاه و کریسمس ازجمله زمان‌های بسیار پرفروش هستند در ایران اعیاد و روزهایی مانند شب یلدا زمان مناسبی است که شما بسته به نوع کسب‌وکارتان می‌توانید در آن فعالیت‌های تبلیغاتی داشته باشید. بهتر است مقداری از بودجه خود را جهت تبلیغ برای این زمان‌ها کنار بگذارید.

همیشه رقبای خود را مانیتور کنید و ببینید که آنها در چه زمان‌هایی فعالیت تبلیغاتی خود را آغاز می‌کنند.

۴٫ هویت برند شما هویت مشتری شماست!

آیا می‌توانید کاری بکنید که مشتریانتان بلافاصله بعد از دیدن تبلیغات‌تان براساس رنگ، طرح لوگو، تصاویر و نوع گویش، شما را شناسایی کنند؟ شاید این سوال پوچ به نظر برسد اما باید بدانید که برندهای بزرگ در حال تعریف هویت بصری برند خود در ذهن مخاطب هستند و شما از نوع تبلیغات آنها می‌توانید برند آنها را تشخیص دهید. در کشور خودمان وقتی شما رنگ زرد را می‌بینید یاد چه برندی می‌افتید؟ ایرانسل!

با انجام این کار شما می‌توانید با گذشت زمان مشتریان خود را جذب کنید. شاید گاهی وسوسه شوید که هویت برند خود را عوض کنید اما این کار در درازمدت می‌تواند با ریسک همراه باشد. هدف شما باید این باشد که مشتریانتان شما را از روی تبلیغات‌تان شناسایی کنند.

پس برند خود را با دقت و حساسیت انتخاب کنید، تصویر ذهنی مناسبی برای آن بسازید و تلاش کنید تا در ذهن مشتریانتان حس وفاداری ایجاد کنید؛ این بخش را هزینه نبینید بلکه باور داشته باشید که این موضوع سرمایه‌گذاری است.

۵٫ آنلاین بهتر از آفلاین است!

اگر شما بودجه کمی برای تبلیغات خود کنار گذاشته‌اید تبلیغات آفلاین را فراموش کنید به دنبال روشی باشید که بتوانید اثرگذاری تبلیغ خود را بسنجید. باور کنید تاکنون کسی تعداد خودروهایی را که زیر یک بیلبورد حرکت می‌کنند نشمرده است اما یک تبلیغ در گوگل ادورز به شما آمار و ارقام بسیار ارزشمندی خواهد داد.

۶٫ در جای درست تبلیغ کنید نه جایی که دوست دارید!

این موضوع خطرناک است که شما در مورد مشتریان هدف‌تان حدس‌های زیادی بزنید! برای مثال اگر شما یک برنامه رادیویی را به‌شدت دوست دارید و به این فکر کنید که مشتریانتان هم مانند شما به این برنامه رادیویی علاقه‌مند هستند، صرف کردن هزینه‌های تبلیغاتی در این برنامه اصلا راهکار درستی نخواهد بود و نتیجه‌ای بر رشد کسب‌وکارتان نخواهد داشت

. رفتن مسیر صرف هزینه‌های تبلیغاتی شما به سمت اشتباه چیزی جز دور ریختن پول و سرمایه نیست. شما نیاز دارید که مشتریانتان را بشناسید و بفهمید که چگونه رفتار می‌کنند: بیشتر دوست دارند کتاب بخوانند، اهل مجله هستند یا در شبکه‌های مجازی به شکل آنلاین فعال هستند. هنگامی‌که تبلیغات‌تان را براساس درک صحیحی از مشتریانتان شروع می‌کنید، می‌توانید در کسب‌وکارتان موفق‌تر عمل کرده و مشتریان جدید و ارزشمندی جذب کنید.

مشاور بازاریابی و سردبیر مجله بازاریابی آیمارکتور

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ