Take a fresh look at your lifestyle.

کاهش حساسیت، افزایش بهره‌ وری

0

مدیر بودن کار دشواری است، به‌خصوص اگر بعضی از اعضای تیم کاری‌تان انسان‌هایی حساس و زودرنج باشند و نتوانند انتقادها را تحمل کنند، پس شما که مدیر و مسئول یک مجموعه هستید باید یاد بگیرید که چگونه با آنها کنار بیایید.

به‌عنوان یک مدیر احتمالا می‌دانید در بین وظایف متعددی که در کسب‌وکارتان دارید، باید مسیر رفتاری مناسبی نسبت به هریک از کارمندان‌تان پیدا کرده و براساس آن روش عمل کنید. برخی از مدیران به این نکته مهم توجه نمی‌کنند که کارمندان‌شان افراد متفاوتی هستند و باید به روش‌های مختلف نیز با آنها برخورد کرد. در واقع این دسته از مدیران باید چنین راهکاری را متوقف کنند و کنترل اوضاع را در دست بگیرند.

مسئولیت یک مدیر، داشتن مهارت لازم برای اجرای وظایف و مدیریت منابع انسانی است که این امر هم نیازمند یکسری مهارت‌های ویژه است و نباید تاثیر مدیریت و مهارت‌های مدیریتی را در محل کار دست کم گرفت. دانستن چگونه مدیریت کردن کارکنان امری ضروری است تا بهره‌وری و روحیه کارکنان را بالا ببرید و نحوه برخورد با هریک از آنها را بدانید.

به‌عنوان مثال، اگر شما فردی اجتماعی باشید، ممکن است فکر کنید این رفتار می‌تواند موردعلاقه کارمندان‌تان باشد، اما آیا این درست است؟ افراد مختلف چیزهای مختلف را دوست دارند و زمانی که این مسئولیت روی دوش شما قرار می‌گیرد تا به آنها روحیه دهید، الهام‌بخش‌شان باشید و مطمئن شوید که کارشان را به نحوی فوق‌العاده انجام می‌دهند، باید توجه بیشتری به شخصیت‌های متفاوتی که برای‌تان کار می‌کنند، داشته باشید.

بنابراین کلید مدیر خوب بودن این است که بتوانید اطمینان را در تمام اعضای تیم کاری‌تان ایجاد کنید و روابطی قابل درک با آنها داشته باشد. البته داشتن یک رابطه مشخص و قابل درک اگر به روشی مشابه درباره همه کارمندان صورت گیرد، نمی‌تواند نتیجه مشابهی هم داشته باشد و ممکن است آنها بازخوردتان را به نحو دیگری پاسخ دهند.

مثلا بعضی از کارمندان بعد از بازخورد منفی بهره‌وری بیشتری پیدا می‌کنند، این در حالی است که برخی دیگر بعد از بازخورد مثبت بهتر کار می‌کنند. بعضی از آنها کلمات خوب‌تان را گرامی می‌دارند و برخی دیگر از شما فاصله می‌گیرند، درست زمانی که از کارشان انتقاد می‌کنید.


است و به کارگیری این راهکارها در برطرف شدن بسیاری از مشکلات محل کارتان مفید خواهد بود.

 

اگر می‌خواهید بدانید که یک مدیر چگونه می‌تواند با کارمندان حساسی که نمی‌توانند انتقادات را تحمل کنند، برخورد کند، به مواردی که در این مطلب ذکر شده توجه کنید. این نکات می‌تواند در محقق شدن این هدف به کمک‌تان بشتابد و راهکارهایی ارائه می‌دهد که بتوانید با این نوع کارمندان هرچه بهتر و قوی‌تر ارتباط برقرار کنید.

روش‌تان را تغییر دهید

افراد حساس معمولا بسیار در مقابل انتقادات موضع‌گیر هستند و حالت تدافعی به خود می‌گیرند، به همین دلیل است که در مواجهه با انتقادات عکس‌العمل بیش از اندازه از خودشان نشان می‌دهند و در تلاشی که برای دفاع از خودشان دارند، رفتارشان از حد معمول می‌گذرد و به افراط می‌رسد، همین امر منجر می‌شود که پرخاشگر یا بیش از اندازه حساس شوند.

این مسئله را قبول کنید و بدانید که قابل‌تغییر است و این راهکار شماست که موقعیت را تغییر خواهد داد. کاری که می‌توانید انجام دهید این است؛ روشی را که به این مسائل رسیدگی می‌کنید تغییر دهید. با این دسته از کارمندان به روشی دوستانه برخورد کنید و مطمئن شوید که در نیت‌تان برای انتقاد کردن از آنها صداقت وجود دارد، از طعنه و نیش‌دار سخن گفتن پرهیز کنید یا کاری نکنید که به خاطر اشتباه‌شان احساس گناه کنند. با انجام این کارها مطمئن باشید که کارمندان حساس‌تان انتقادات‌تان را بیشتر پذیرا خواهند بود و سعی بیشتری خواهند کرد تا انتقادات‌تان را مدنظر قرار داده و در جهت برطرف کردن آنها کوشش بیشتری نیز از خود به خرج خواهند داد.

با نکات مثبت آغاز کنید

این نکته را فراموش نکنید، هیچ‌‌کس دوست ندارد چنین جمله‌ای را بشنود که کاری را اشتباه انجام داده و در این میان افراد حساس اصلا نمی‌خواهند که با چنین جمله‌ای مواجه شوند. باتوجه به روحیاتی که این دسته از کارکنان دارند، هرگز قادر نخواهند بود مسیرشان را تغییر دهند اگر مدام به آنها گفته شود که کارشان اشتباه است و دائما با انتقاداتی در کار مواجه شوند.

از این رو اگر می‌خواهید که اشتباهات‌ این دسته از کارکنان‌تان را گوشزد کنید، باید کاری را که درست انجام می‌دهند پیدا کنید و بحث را با آن شروع کنید. در واقع با نکات مثبتی که در این کارمندان می‌بینید شروع کنید که لازمه این کار شناخت دقیق این کارمندان است یعنی باید بدانید که کارمندتان در کنار ضعف‌هایی که دارد چه نقاط مثبتی نیز در کارش دارد و پس از آن انتقادات وارد به این کارمند را مطرح کنید و اشتباهاتش را در کار به او گوشزد کنید.

با استفاده از این روش آنها بیشتر تمایل خواهند داشت تا انتقادات‌تان را بپذیرند بدون اینکه همه چیز دراماتیک شود و این کارمند بخواهد در مقابل‌تان موضع بگیرد. همچنین تمایل این دسته از افراد برای درک هرچه بهتر این موضوع که اشتباه‌شان کجاست و چگونه می‌توانند آن را برطرف کنند، بیشتر می‌شود.

خلاصه و مفید صحبت کنید

دلیل اینکه چرا بحث کردن درباره مسائل مختلف با کارکنان حساس کار سختی است به این مسئله بازمی‌گردد که وقتی شما نکات منفی درباره کار آنها را مطرح می‌کنید، این کارکنان وارد حالت انکار می‌شوند و به درستی آنچه را که می‌گویید نمی‌شنوند، همین نشنیدن سبب می‌شود که اغلب این بحث دراماتیک با عدم حل مشکل آن کارمند به اتمام برسد، زیرا این کارمند حساس هیچ پتانسیلی برای حل مشکلش ندارد، در حقیقت او واقعا به حرف‌های شما گوش نمی‌کرده که بداند چه اشتباهی مرتکب شده و بخواهد آن را برطرف کند.

بنابراین، نکته حائز اهمیت این است که انتقادات باید تا حد امکان کوتاه و مفید باشد. مثلا به این کارمندان نگویید که آنها تنبل هستند، زیرا تمام آنچه که می‌خواهند بشنوند این است که شما از آنها متنفر هستید، در عوض به آنها بگویید که چرا معتقدید کارمندان تنبلی هستند و دلیل این طرز تفکر را برای‌شان توضیح دهید. روی کارهای این دسته کارکنان‌تان تمرکز کنید، زیرا موجب می‌شود به آنها کمک کنید که همه چیز برای‌شان شفاف‌تر شود.

مدیریت کارمندان حساس همیشه کار آسانی نیست، اما واقعا به این بستگی دارد که از چه روش و با چه استراتژی با آنها برخورد کنید. با آنها به خوبی و با صداقت برخورد کنید تا در نهایت بتوانید به یک رابطه مستحکم با این دسته از کارکنان دست پیدا کنید. برقراری روابط مستحکم با کارمندان می‌تواند در بسیاری از مواقع مدیریت کارمندان را آسان‌تر کند و بسیاری از مسائل پیش‌رو را از سر راه مدیریتی‌تان بردارد.

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ