Take a fresh look at your lifestyle.

نقش‌آفرینی آقای خط درآگهی یک شرکت لبنی

0

حضور چربی در محصولات لبنی شرکت‌های تولیدکننده لبنیات، این روزها به خبری داغ برای بیشتر رسانه‌ها تبدیل شده است. دراین وانفسای خبری برخی از شرکت‌های تولیدکننده درحال پخش آگهی‌های مختلف برای تبلیغات محصولات پرچرب خود بودند که به یکباره فضا عوض شد. شاید این آگهی‌‌ها درحال حاضر برای آنها به ضدتبلیغ تبدیل شود، ولی از آنجا که هزینه پخش آگهی‌ها از پیش پرداخت شده، چاره‌ای جز ادامه پخش آنها نیست. با این حال، تبلیغات این شرکت‌ها در این مدت کم‌رنگ‌تر شده و بیشتر آنها سعی دارند که با تبلیغات خود به جو موجود دامن نزنند و اذهان عمومی را از آنچه هست، مشوش‌تر نکنند. در این آشفته بازار شاهد پخش یک آگهی متفاوت از یکی از محصولات لبنی شرکتی مشهور هستیم؛ شرکتی که برای یادآوری محصولات قدیمی و جدید خود شروع به پخش آگهی‌های تبلیغاتی کرده و درآن از یک شخصیت معروف انیمیشنی استفاده کرده است.

حضور شخصیت‌های معروف کارتونی در آگهی‌ها

آقای خط، شخصیتی است که بسیاری از کودکان دیروز و امروز با آن آشنا هستند. انیمیشنی دوست داشتنی که با ساده‌ترین نرم‌افزار ساخت انیمیشن تولید شده، این شخصیت در سال ۱۹۷۱ درکشور ایتالیا توسط کارتونیست سرشناس اروپایی اوسوالدو کاواندولی خلق شده است. منتقدان تلویزیونی دردنیا از آقای خط به‌عنوان یک انیمیشن «کالت» تلویزیونی نام می‌برند. لقب کالت به آن دسته از فیلم‌ها یا مجموعه‌هایی گفته می‌شود که در زمان پخش سروصدای زیادی به پا می‌کند و بعد از آن نیز به شخصیت‌های پرطرفدار و ماندگاری تبدیل می‌شوند که طرفداران شان سال‌ها به آنها وفادار هستند و به مناسبت‌های مختلف از طرح آنها استفاده می‌کنند.

معمولا این دست شخصیت‌های معروف بعد از مدتی به بازیگران ثابت بیشتر آگهی‌های تبلیغاتی نیز تبدیل می‌شوند. این موضوع در کشور ما نیز سابقه خوبی دارد. البته در بیشتر آگهی‌های ایرانی نیز از شخصیت‌های معروف غیرایرانی استفاده می‌شود و کسی از سازندگان تیزرهای تلویزیونی سراغ شخصیت‌های داخلی نمی‌رود.

بسیاری از شخصیت‌های کارتونی مانند باب اسفنجی یا پرندگان خشمگین و غیره به عرصه آگهی‌های داخلی راه یافته‌اند. این بار مجموعه آقای خط به آگهی‌های سریالی برای یک شرکت لبنی تبدیل شده است؛ آگهی‌هایی که با وجود حواشی موجود در خصوص آلودگی لبنیات داخلی، به طور سریالی یکی پس ازدیگری به فاصله کمی درحال پخش است.

یک آگهی برای افراد پرحوصله

تا به حال چندنمونه از آگهی‌های آقای خط برای محصولات پنیر، شیر و خامه از تلویزیون پخش شده است. از این شخصیت به‌گونه‌ای استفاده شده که انگار سازنده آگهی خود خالق آقای خط بوده است. چون عین به عین روش ساخت این انیمشین را مورد استفاده قرار داده است. حتی صدای گوینده متن نیز به نظر همان صدای اصلی گوینده انیمیشن است. برای مثال، در آگهی محصول شیر، آقای خط نمی‌تواند منظورش را به نقاش برساند و او شکل‌هایی مانند شیر آب و شیر جنگل را می‌کشد تا متوجه می‌شود که آقای خط شیرپاکتی را می‌خواهد یا در آگهی محصول پنیر، آقای خط از خواب بیدار شده و به سراغ میز صبحانه می‌رود و شروع به خوردن پنیر می‌کند.

درآگهی محصول خامه، آقای خط مانند انیمیشن اصلی از هیجان خوشمزگی خامه انگشتان خود را می‌خورد و نقاش چندین بار انگشتان آن را نقاشی می‌کند تا بالاخره برای خوردن به آقای خط یک قاشق داده می‌شود.در تمامی آگهی‌ها مانند انیمیشن اصلی گوینده متن با آقای خط همراه است. این انیمیشن با پس زمینه آبی، سبز و سرخابی ساخته شده که در این آگهی نیز عینا این رنگ‌ها مورد استفاده قرارگرفته است.

با وجود تمام جاذبه‌های بصری، آگهی چندان گویا نیست و مخاطب بیشتر از اینکه جذب پیام آگهی شود، به سمت یادآوری خاطرات خود با آقای خط حرکت می‌کند و منظور سازنده را نمی‌فهمد.چون تا لحظه آخر خبری از بسته‌بندی محصولات آن شرکت لبنی نیست و بیننده اگر سعی در همراهی با آگهی تا انتهای آن را نداشته باشد، متوجه نمی‌شود که آقای خط در تلاش برای تصاحب محصولات لبنی است. اما همین که این آگهی از لحاظ بصری با تمام آگهی‌های این روزها متفاوت است، نشان می‌دهد که سازندگان حداقل زمانی را برای ایده‌یابی صرف کرده‌اند.

این موضوع به معضلی اساسی در ساخت آگهی‌هایی تبدیل شده که هدف سازندگان فقط ساخت یک آگهی خوش آب و رنگ است و تلاشی برای پیام‌دار کردن آگهی‌ها نمی‌شود؛ مشکلی که اگر حل شود، شاید با پیشرفتی که در حوزه تجهیزات و تکنیک‌های ساخت آگهی در ایران حاصل شده، روند بهتری را در این عرصه شاهد باشیم.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ