Take a fresh look at your lifestyle.

تعیین بودجه برای تبلیغات

0


در حقیقت، تبلیغات نوعی سرمایه گذاری است که با دیگر سرمایه گذاری های ممکن مقایسه می شود تبلیغات نیز به مانند سایر سرمایه گذاری ها باید هزینه های خود را توجیه کند، هر واحد سازمانی بودجه خاص خود را دارد و سازمان نباید به یک واحد اجازه دهد که از بودجه واحدهای دیگر استفاده کند ولی بودجه تبلیغات مختص به یک واحد نیست و باید بـا دقت صرف شـود منظور از دقت، اعمـال کنترل هـای مـالی و مدیریتی بر فعالیت های تبلیغاتی است. تبلیغات جایگاهی بسیار ویژه در فرآیندهای بازاریابی دارد و موجب ترویج یک ایده کالا یا خدمت در میان متقاضیان می شود، از طرف دیگر مشتری نیز باید بداند که چه چیزی برای فروش داریم تا بتواند خریدی انجام دهد و این دلیلی بر اهمیت تبلیغات و جایگاه آن، در فرآیند بازاریابی است.

آیا تعیین بودجه برای تبلیغات لازم است؟

میدانید که برای موفقیت در هر کاری باید از زمان، انرژی و پول سرمایه گذاری کرد دستیابی به پول و ثروت بیشتر نیز از این قانون مستثنی نیست برای اینکه به پول بیشتری برسید، باید به شکلی دقیق و مؤثر و برنامه ریزی شده سرمایه گذاری کرد یکی از این سرمایه گذاری هایی که می تواند شرکت ها را به موفقیت و ثروت فراوان برساند، تبلیغ کردن است.
   تبلیغات اگر درست و حساب شده برنامه ریزی و انتخاب شوند، بسیار نتیجه بخش و سود آور خواهند بود، دلیل اینکه روی درست و حساب شده بودن تبلیغات تأکید داریم این است که اگر تمامی جوانب را در مورد نحوه ی تبلیغ، نوع، مدت، مکان و اصول کلیِ تبلیغ رعایت نکنید، جز صرف انرژی و اتلاف منابع، نتیجه ای عاید شما نخواهد شد. از سوی دیگر، با مدیریت و برنامه ریزی صحیح تبلیغاتی میتوانید افزایش فروش، محبوبیت محصول و در نتیجه سود و پول سازی بیشتر را تجربه کنید و طعم شیرین موفقیت و ثروت را بچشید.
از آنجایی که برای تبلیغات هم باید هزینه صرف کرد، بنابراین تبلیغات هم جزو هزینه های مالی شرکت به حساب می آید هدف شرکت ها از هزینه های جاری، دستیابی به اهداف تعیین شده و بالا بردن بازدهی کاری شان است؛ بنابراین شرکت ها بر اساس نتایجی که از این هزینه ها به دست می آورند در موردشان قضاوت می کنند و به آنها امتیاز و اولویت میدهند.
در واقع، تبلیغات هم شکلی از سرمایه گذاری است که بایستی در کنار سرمایه گذاری های دیگر شرکت، معقول و موجه به نظر برسد هر واحد سازمانی در یک شرکت، بودجه ی مربوط به خود را دارد و هیچ کدام از واحدها اجازه ندارند از بودجه ی واحدهای دیگر استفاده کنند، اما بودجه ی تبلیغات جزو این نوع بودجه ها نیست و باید با دقت تعیین و صرف شود منظور ما از این دقت، کنترل و مدیریت برنامه های تبلیغاتی و هزینه های آنهاست.
حین این کنترل ها و ارزیابی ها، سؤالاتی ممکن است به ذهن برسند: اینکه آیا تعیین بودجه برای تبلیغات کار موجه و معقولی است؟ چرا شرکت باید برای تبلیغاتش هزینه کند؟ آیا فواید و مزایای تبلیغات به ضررهای احتمالی آن می چربد؟ آیا ارزشش را دارد که شرکت زیر بار هزینه های تبلیغات برود؟ در مقایسه با هزینه هایی که میشود، چه امتیازات و مزایایی نصیب شرکت خواهد شد؟
در واقع، تبلیغات هم شکلی از سرمایه گذاری است که بایستی در کنار سرمایه گذاری های دیگر شرکت، معقول و موجه به نظر برسد هر واحد سازمانی در یک شرکت، بودجه ی مربوط به خود را دارد و هیچ کدام از واحدها اجازه ندارند از بودجه ی واحدهای دیگر استفاده کنند، اما بودجه ی تبلیغات جزو این نوع بودجه ها نیست و باید با دقت تعیین و صرف شود منظور ما از این دقت، کنترل و مدیریت برنامه های تبلیغاتی و هزینه های آنهاست.

چگونه بودجه تبلیغاتی خود را تعیین کنیم؟

هنگام شروع هر کسب و کار جدید، قبل از هرگونه فعالیت بازاریابی یا تبلیغاتی ابتدا تعیین بودجه برای تبلیغات را باید در نظر گرفت کسب و کار هر شرکت یا سازمانی برای معرفی خدمات خودش به مشتریان بالقوه به بودجۀ عملیاتی کافی نیاز دارد؛ بسیاری از کسب و کارهای کوچک، دو تا هفت درصد و بعضی ده درصد فروش ناخالص خودشان را به تبلیغات اختصاص می‌دهند.
   درصد فروش ناخالص، ابزار بسیار مناسبی برای بودجه ‌ریزی تبلیغات است، اما ممکن است توانایی معرفی مناسب یک کسب و کار تازه تاسیس را نداشته باشد کسب و کارهایی که در ابتدای راه هستند باید درصدی از سود ناخالص برآورد شده را به این دست از فعالیت ها اختصاص دهند و نکته مهم در اینجا اینست که یک کسب و کار تازه تاسیس برای رسیدن به مرحله بعدی در روند بلوغ سازمانی خودش به بودجه تبلیغاتی بالاتری به نسبت یک کسب و کار جا افتاده نیاز دارد.
اجرای یک برنـامه تبلیغـاتی مستلزم صرف هزینـه است، بدین رو تبلیغـات بـه عنـوان یکی از سرفصلهـای هزینه های مالی سازمان ها و شرکت ها محسوب شده و از جهت هزینه ای هیچ تفاوتی با سایر هزینه های سازمان ندارد، معمولا سازمان ها به منظور کسب نتایج مورد نظر و افزایش بازده کاریشان هزینه می کنند بنابراین سازمان ها بر اساس ارزش و اهمیت نتایج حاصل از هزینه های صورت گرفته، در مورد آنها قضاوت میکنند. وضعیت مالی سـازمان ها و دستورالعمل های مـالی موجود را مدیـر مالی در سـازمان کنترل میکند هزینه های مرتبط با برنامه های تبلیغاتی نیز همانند سایر هزینه ها، در معرض آن کنترل ها قرار دارند.
در اغلب سازمان ها و شرکت ها برمبنای هر واحد سازمانی بودجه ای تعیین می شود بنابراین واحدهایی که مسئولیت انجام تبلیغات را به عهده دارند، برای انجام این فعالیت از بودجه سالانه برخوردار خواهند بود. معمولا کل بودجه تبلیغات به یک واحد داده می شود اما در صورتی که هر واحد برنامه های تبلیغاتی مجزای خود را داشته باشـد، ممکن است بودجه تبلیغاتی بین واحدهـای مختلف، تقسیم شـود با این حـال ادغـام بودجـه های تبلیغاتی در سازمان ها بسیار متداول است زیرا هماهنگی و کنترل بودجه ساده تر می شود.
   در اینجا تصمیم کلیدی و مهمی که باید اتخاذ شود این است که بودجه چگونه باید تعیین شود؟ به عبارت دیگر مبنای تعیین بودجه چیست؟ برخی سازمان ها از قبل هیچ بودجه مشخصی اعلام نمی کنند بلکه، در مواقع مورد نیاز، مبالغی را برای آن اختصاص می دهند فروشندگان و تجار کوچک معمولا به این روش عمل می کنند از آنجا که این افراد نیازی به ارائه گزارش عملکرد به سایرین ندارند، دردسر تهیه بودجه را متقبل نمی شوند اما حتی در این گونه موارد نیز تهیه بودجه به صورت رسمی و ساختار یافته می تواند مفید واقع شود.
بودجه بنـدی، بخش اصلی فـرایند پیش بینی سـود و نیـز کنترل سـود و زیـان است بنابراین سازمان ها به بودجه بندی نیاز دارند اما سازمان ها باید برای تعیین بودجه تبلیغاتی خود به دنبال مبنایی مناسب باشند بودجه تبلیغات، یکی از بزرگترین اقلام هزینه ای سازمان ها است.

مدیریت بازاریابی، تبلیغات و فروش

چگونگی تعیین بودجه برای تبلیغات و تصمیم‌ گیری در خصوص این موضوع در بسیاری از مواقع با ابهام و مشکل رو‌به ‌رو است؛ به یقین برای بالا رفتن فروش و گرفتن سهم بیشتری از بازار نیز به تبلیغ هست اما اینکه به چه میزان باید برای تبلیغ هزینه صرف شود، پرسش همیشگی صاحبان کالاست. گاهی مشاهده می‌شود هزینه‌ای که به تبلیغ تخصیص می‌ یابد در موارد بسیاری با انتظارات صاحبان کالا هم ‌خوانی ندارد و کم نیستند افرادی که معتقدند بخشی از بودجه و هزینه‌ای که برای تبلیغ در نظر گرفته شده به هرز رفته و این بودجه می‌توانست دقیق ‌تر محاسبه شود.
   در این میان هزینه کردن زیاد برای تبلیغ افراط گرائی محسوب شده و باعث خستگی مخاطب می‌شود که خود مبحثی جدا دارد و کم هزینه کردن برای تبلیغات نیز به کاهش فروش و دیده نشدن محصول می‌انجامد، بنابراین برآورد صحیح بودجه تبلیغاتی کمک می‌کند تا هزینه تبلیغ با نتیجه آن هم‌خوانی داشته باشد. نکته دیگری که باید در تامین بودجه‌ های تبلیغات بدان اشاره کرد تجارب و مقدورات صاحبان کالاست این مورد نیز از عواملی است که در تخصیص بودجه صحیح تأثیر به ‌سزائی دارد، زیرا صاحبان کالا خود به ‌خوبی از وضعیت بازار و کم و کیف تمامی مسائل حاشیه‌ای آن باخبرند.
به کارگیری دانش تجاری و تجارب صاحبان کالا این مزیت را هم دارد که می‌ تواند در سال‌های بعد نیز برای موضوع تعیین بودجه مورد استفاده قرار بگیرد، هر شیوه‌ای که برای تعیین بودجه برای تبلیغات درنظر گرفته شود دارای نکاتی مثبت و منفی است، به‌عبارتی روشن‌تر می‌توان گفت که هیچ روشی به ‌طور کامل عمل نمی ‌کند زیرا تبلیغ خود متأثر از عوامل دیگری نیز هست که عملکرد یکپارچه این مجموعه برای کسب موفقیت الزامی است.
بنابراین می توان گفت برای تسهیل برنامه ریزی تبلیغاتی شرکت ها باید از پیش بودجه تبلیغاتی خود را تعیین و تصویب کند این کار موجب می شود که مدیران تبلیغاتی شرکت از قبل مبالغ در دسترس خود را دانسته و با توجه به بودجه تعیین شده نسبت به برنامه ریزی و اجرای فعالیت های تبلیغاتی شرکت اقدام کنند. به منظور بودجه بندی تبلیغات روش های متعددی وجود دارد که البته هر روش مزایا و محدودیت های خاص خود را دارد بدین رو هر شرکتی باید با توجه به شرایط خود و بازاری که در آن واقع شده است، روش مناسب تعیین بودجه برای تبلیغات را انتخاب و مبنای کار قرار دهد.

раскрутка сайта яндекскафе помещениемузыкальные инструментысправка ۰۸۶у бланк

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ