Take a fresh look at your lifestyle.

آشنایی با مهمترین لغات کاربردی در دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با مهمترین لغات کاربردی در دیجیتال مارکتینگ

در دنیای امروز دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing آنچنان با زندگی روزمره ما عجین شده است که به هر سو بنگریم اثری از آن را مشاهده خواهیم کرد.

در دنیای امروز دیجیتال مارکتینگ دیگر تنها منحصر به برندها و کمپانی‌های بزرگ نیست، بلکه کسب و کارهای کوچک و نوپا و به خصوص استارتاپ‌ها نیز برای معرفی برند و خدمات خود به این نوع مارکتینگ روی آورده‌اند.

با توجه به مرز باریکی که امروزه میان دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing و زندگی روزمره ما وجود دارد، بهتر است با اصطلاحات و عبارات تخصصی آن آشنا شویم تا هر چه بیشتر و بهتر این روش تبلیغات را درک کنیم. به همین دلیل در ادامه به معرفی لغات و اصطلاحاتی پرداخته‌ ایم که تا حد زیادی نیاز شما به آشنایی با کلید واژه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ را برطرف می‌سازند

 

دیجیتال مارکتینگ

 

فرهنگ لغت دیجیتال مارکتینگ ویژه دیجیتال مارکترها

Affiliate Marketing

یک روش بازاریابی است که در آن کسب و کار به یک یا چند نفر که از طریق این برنامه، بازدید کننده یا مشتریانی را به کسب و کار ارجاع داده‌اند، پاداش می‌دهد.

A/B Testing

روشی برای مقایسه‌ی دو تبلیغ به صورت همزمان است تا دریابیم کدام تبلیغ عملکرد بهتری دارد. در این تست فقط روی یک المان تمرکز می‌کنیم.

Above the fold

ناحیه‌ای از صفحات وب را توصیف می‌کند که قبل از اسکرول کردن کاربر به سمت پایین قابل مشاهده است.

Account-Based Advertising

یکی از تاکتیک ها در استراتژی بازاریابی است که مبتنی بر اکانت است..

(Application Programming Interface (API

رابط کاربردی برنامه‌نویسی است. این رابط شامل مجموعه‌ای از پروتکل‌ها، ابزار و تعریفهایی است که به برنامه‌نویسان امکان می‌دهد، برنامه‌های خود را با استفاده از قابلیت‌های یک سیستم عامل یا سرویس‌دهندۀ آنلاین دیگر توسعه بدهند.

Big Data

به حجم زیادی از اطلاعات شرکت از مشتریان اطلاق می گردد که نیازمند سیستم های پیچیده و دقیقی هستند تا صحت آنالیز آن ها مشخص شود.

B2B Marketing

به کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که خدمات و محصولات آنها توسط کسب و کارها خریداری می‌شود.

B2C Marketing

به کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که خدمات و محصولات آنها توسط مصرف‌کنندگان خریداری می‌شود.

Bounce Rate

درصد کاربرانی را نشان می‌دهد که به وب‌سایت شما سر زده‌اند و بدون درگیر شدن با محتویات صفحه، آن را ترک کرده‌اند. هر چقدر این درصد بیشتر باشد یعنی وب‌سایت شما در جذب، نگه داشتن و تبدیل مخاطب به کاربر ضعیف‌تر عمل کرده است و لازم است بیشتر روی آن کار کنید.

Site Builder

سایت‌سازها یک محیط مدیریتی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید بدون نیاز به داشتن هر گونه دانش طراحی یا برنامه‌نویسی، وب‌سایت خود را طراحی و محتوای آن را مدیریت کنید.

BLACK/WHITE HAT SEO

فعالیت‌های کلاه سفید آن تکنیک‌هایی هستند که رتبه وب‌سایت شما را بدون سرپیچی از قوانین موتورهای جستجو افزایش می‌دهند و فعالیت‌های کلاه سیاه دقیقا نقطه عکس آن هستند.

BACK LINK

به لینک گرفتن از یک وب‌سایت غیر قابل اعتماد گفته می‌شود که موجب می‌شود برای موتورهای جستجو پیامد منفی داشته و سایتتان را نامعتبر جلوه بدهد.

(Call to Action (CTA

به دعوت از کاربر برای انجام فرآیندهای مورد نظر شما گفته می‌شود. برای مثال شما می‌خواهید کاربر در وب‌سایت شما ثبت‌نام کند، بنابراین یک دکمۀ فراخوان در صفحه اصلی خود قرار می‌دهید تا به این وسیله از او بخواهید ثبت نام کند.

(Click Through Rate (CTR

نرخ کلیک نشان می‌دهد به ازای نمایش یک صفحه یا یک ایمیل چه تعداد کلیک برروی آن انجام شده است.

(Cost per Acquisition (CPA

یکی از مدل‌های تبلیغاتی است که تبلیغ دهنده فقط به ازای عملی که انتظار دارد انجام شود، به نمایش‌دهنده تبلیغاتش هزینه پرداخت می‌کند.

(Cost per Click (CPC

تبلیغ دهنده هر بار که یک کاربر وب سایت بر روی تبلیغ او کلیک کرد، باید مبلغی را به نمایش دهنده تبلیغات بپردازد.

(Cost per Thousand (CPM

نشان دهنده‌ی یک مبلغ از پیش تعیین شده در ازای ۱۰۰۰ بار نمایش بنر تبلیغاتی در وب سایت است.

Conversion

خرید، دانلود، پر کردن فرم یا هر عمل دیگری که مورد انتظار شماست و بازدید کننده از سایت این عمل را انجام می‌دهد.

Conversion percent

نسبت تمام بازدیدکنندگان به تعداد واقعی کسانی که تبدیل به مشتری می‌شوند.

(Conversion Rate (CR

منظور از نرخ تبدیل تعداد افرادی است که به عنوان بازدیدکننده وارد سایت شما شده و تبدیل به کاربر یا مشتری سایت شما می‌شوند.

Digital Marketing

به تمام فعالیت‌هایی که به منظور تبلیغ محصول، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتری در بستر اینترنت صورت می‌گیرد دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود.

Impressions

به تعداد نمایش وب سایت شما در صفحه‌ی اول گوگل گفته می‌شود.

Experiential Marketing

بازاریابی تجربی با هدف ایجاد یک تصویر شخصی و به یاد ماندنی در یک مصرف کننده به وسیله ایجاد یک رویداد در یک زمان مشخص است.

Findability

به آنلاین و قابل دسترس بودن و همینطور وضعیت جستجوی وب سایتتان در موتور های جستجو گفته می‌شود.

(Google Display Network (GDN

روش عملکرد شبکه نمایش گوگل به این شکل است که تبلیغات شما را در وب سایت هایی که به دقت انتخاب شده‌اند ادغام می کند. طوری که حین خرید، جستجو یا خواندن مطالب مختلف به دست مشتریان برسد.

Google Adsense

یکی از سرویس‌های رایگان تبلیغاتی گوگل است که به ناشران تبلیغ اجازه می‌دهد تا تبلیغ‌های متنی، تصویری ، ویدئویی یا هر نوع تبلیغ چند رسانه‌ای که با محتوا و مخاطبان سایتشان ارتباط دارد را بر روی وب‌سایت خود قرار دهند.

Google Adwords

گوگل ادوردز یکی از سرویس های قابل ارائه توسط شرکت گوگل است که به شما اجازه می دهد با پرداخت هزینه در صفحه نتایج گوگل ظاهر شوید.

Google Analytics

این برنامه به صورت رایگان از سوی گوگل ارائه شده است و به شما کمک می کند تا دید بهتر و دقیق تری نسبت به بازدیدکنندگان وب سایت خود داشته باشید.

Hosting

وب سایت شما نیاز به یک سرور میزبان دارد تا از این راه در دسترس کاربران قرار بگیرد.

Inbound Marketing

به هر گونه فعالیتی گفته می‌شود که از طریق تولید مطالب جالب و با ارزش برای جذب مشتری جدید صورت می‌گیرد.

Keyword

کلمه ای کلیدی کلمه یا عبارتی است که مخاطبان را به سایت شما راهنمایی می‌کند.

Keyword stuffing

به استفاده مصنوعی از کلمات کلیدی می‌گویند که این کار از نظر اخلاقی درست نیست و موتور های جستجو هم در صورت مشاهده این مورد با آن برخورد می‌کنند.

(Key Performance Indicator (KPI

یک ارزش قابل اندازه­گیری است که نشان می­دهد شرکت تا چه اندازه به شکل موثر به اهداف کلیدی کسب و کار خود دست پیدا کرده است.

Landing Page

یک صفحه از سایت است که آن را به عنوان نقطه‌ فرود بازدید کننده به صفحاتی گفته می‌شود که دروازه‌ ورود بازدیدکننده به ‌سایت هستند.

Link Building

فرآیندی که از طریق آن تعداد لینک‌هایی که به وب‌سایت شما داده شده است را افزایش می‌دهید. این فرآیند می‌تواند شامل ایجاد محتوای جذاب و ارزشمند، ساخت یک وبلاگ، درخواست لینک از مشتریان و تکنیک‌های دیگر باشد.

LINK SPAM

از آنجایی که تعداد لینک‌های داده شده به یک وب‌سایت می‌تواند تاثیر مستقیمی بروی ارزیابی موتورهای جستجو بگذارد، بعضی افراد سعی می‌کنند لینک‌های بسیار زیادی به وب‌سایت خود بسازند و یک محبوبیت کاذب ایجاد کنند.

META Description

توضیحات متا به موتورهای جستجو اعلام می کنند که محتوای صفحه ما در ارتباط با چه موضوعی است. هرچه ارتباط این بخش با محتوای متن بیشتر باشد، موتورهای جستجو درک بهتری از موضوع صفحه خواهند داشت.

Organic traffic

ترافیکی که از موتور های جست جو ناشی میشود نه ترافیکی که تبلیغاتی یا درخواستی باشد.

Owned Media

رسانه ای که متعلق به خود مجموعه شماست و هدف آن اطلاع رسانی درباره فعالیت ها و تحولات درون سازمانی و درون شرکتی است.

Paid media

رسانه‌ای است که باید برای انتشار اخبار، محتوا یا تبلیغات به آن پول پرداخت کنیم.

Paid Traffic

ترافیکی که بر اثر تبلیغات ایجاد می‌شود.

PENGUIN

پنگوئن آخرین نسخه از وب کراولر گوگل است که در شناسایی اسپم بسیار قوی‌تر از نسخه‌های قبلی است. همچنین در شناخت صفحات تکراری هم به خوبی عمل می‌کند.

Quality score

عامل تعیین‌کننده رتبه تبلیغات یا همان سیستم امتیازدهی به متن تبلیغ است که طبق آن، رتبه آگهی شما برای نمایش مشخص می‌شود.

Remarketing

ریمارکتینگ یک شکل از تبلیغات پولی است که به بازاریاب اجازه می‌دهد کسانی را هدف قرار دهد که قبلاً از وب‌سایت دیدن کرده‌اند. این نوع تبلیغات، کسانی را که در ‌گذشته به طریقی وارد وب‌سایت شما شده‌اند دنبال کرده و دوباره از آن‌ها دعوت ب می‌کند تا از وب سایت بازدید کنند.

Responsive

وب‌سایتی که دارای طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا باشد خود را با صفحه نمایش‌های مختلف وفق می‌دهد (از جمله کامپیوتر خانگی، گوشی موبایل و تبلت). در نتیجه برای هر کاربر با هر اندازه صفحه‌ای مناسب و کارآمد خواهد بود.

(Return on Investment (ROI

به نرخ پول به دست آمده نسبت به پول سرمایه‌گذاری شده می‌گویند که مقدار دقیق آن از فرمول “سود خالص منهای هزینه تبلیغات” تقسیم بر هزینه تبلیغات به دست می‌آید.

RSS-Rally Simple Syndication

یک فناوری است که به کاربران اجازه می‌دهد مشترک محتوا شده و از محتوای جدید باخبر شوند.

Subscriber

کسی که به صورت رایگان یا در صورت پرداختن ابونمان عضو یک سایت می‌شود.

Social Networking

گسترش فعالیت‌های برند در شبکه‌های اجتماعی را می‌گویند.

Session

ساختاری از داده است که وب اپلیکیشن از آن برای نگهداری موقتی اطلاعات استفاده میکند. این اطلاعات موقتی فقط در زمانی که یوزر با وب اپلیکیشن در ارتباط است کارایی دارد و خصوصیات یوزر را بیان می‌کند.

(Search Engine Optimization (SEO

روشی برای بهینه سازی صفحات وب است که باعث ایجاد ترافیک طبیعی می‌شود.

(Search Engine Marketing (SEM

شرکت ها میتوانند با قرار دادن ویژگی سرچ در صفحه‌ی خود در رتبه‌ی بالاتری قرار بگیرند.

(Search Engine Results Page (SERP

نتایج جستجوی یک کلمه خاص در رابطه با سایت شما را نشان می‌دهد.

SMS Coupon

کوپون پیامکی یک پیشنهاد است که به شکل یک پیامک برای مشتری ارسال می‌شود و او می‌تواند با نشان دادن این پیامک به شما یا استفاده از کدی مخصوص، از این پیشنهاد استفاده کند.

(User Interface (UI

رابط کاربری محیطی در وب‌سایت یا برنامۀ شماست که توسط کاربر دیده می‌شود و او می‌تواند با آن تعامل داشته باشد. این محیط شامل دکمه‌ها، نوارها، متون و … می‌شود و طراحی کاربردی و زیبای آن اهمیت بسیاری در جذب و حفظ مخاطب دارد.

(User Experience (UX

به تجربه و حس کلی کاربر نسبت به وب‌سایت شما گفته می‌شود. برای داشتن یک تجربه کاربری خوب لازم است که دسترسی کاربر به قسمت‌های مختلف وب‌سایت به راحتی صورت گیرد و محیط سایت برایش جذاب باشد.

Viral Marketing

یک روش بازاریابی است که از طریق آن مخاطبان تشویق میشوند مطالب خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

Web Crawler

وب کراولر که عنکبوت وب هم نامیده می‌شود، یک ربات اینترنتی است که وظیفه آن گشت و گذار در سایت‌های مختلف و دسته‌بندی کردن اطلاعات و ذخیره آنهاست. معمولاً کارکرد این خزنده‌ها جمع‌آوری اطلاعات برای موتورهای جستجو است.

Webmaster Tools

یکی محصولات شرکت گوگل است که به شما این امکان را می دهد تا وب سایت خود را برای بهبود وضعیت سئو تحلیل و بررسی کنید.

XML Sitemap

نقشه وب سایت شماست. نشان می دهد در وب سایت شما چه صفحاتی وجود داشته و چگونه با هم ارتباط دارند.

منبع: آیمارکتور

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.