Take a fresh look at your lifestyle.

قطعه خبری داغ

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) برای خبر داغی مانند تصادف در یک بزرگراه، احتمالا به موقع به صحنه نمی‌رسید تا آنچه رخ می‌دهد را ضبط کنید. اما به هر حال،‌ واکنش شاهدان و مأموران تحقیق و همین طور فیلم صحنه ارزش ضبط را دارد.


از کنفرانس‌های مطبوعاتی (اگر درباره رویدادهای خبری جذاب باشند یا توسط چهره‌های خبری ارائه شوند) می‌توان ویدئوی خوبی تهیه کرد و فیلمبرداری از آن‌ها بسیار ساده است. شما سوژه ثابتی دارید و نورپردازی خوب است (مخصوصا اگر دوربین‌های تلویزیون در آنجا حضور داشته باشند).


قطعات خبری داغ، مخصوصا در ورزش، می‌توانند جزء محبوب‌ترین مطالب در هر سایت خبری باشند. اما به هر حال،‌ تهیه ویدئوهای ورزشی کاری چالش برانگیز است.

 

حرکت دائم سوژه نیازمند ظرفیت بالا در فایل ویدئو دیجیتال است و دنبال کردن آن زمانی که ویدئو برای نمایش در وب کوچک و فشرده می‌شود، دشوار است. در نتیجه، تنها راه قطعات کوچک از بهترین حرکات است که می‌توان بر روی آن صدا گذاشت یا در کنار یک متن کوتاه قرار داد.
 

چند توصیه مهم دیگر:
در فیلمبرداری انتخاب‌گر باشید. دو دلیل خوب برای این کار وجود دارد: هدر ندادن نوار و هدر ندادن زمان برای ویرایش.


از حرکت کردن با دوربین روشن و زوم کردن خودداری کنید. زمانی که از نمای گسترده به متوسط و بسته حرکت می‌کنید،‌ دکمه ضبط را خاموش کنید. در صورت امکان از زوم کردن و حرکت با دوربین روشن خودداری کنید. یک نما بگیرید،‌ خاموش کنید و سپس دوربین را برای نمای بعدی آماده کنید و دوباره شروع به ضبط کنید.


مدت زمان فیلمبرداری از یک نما را طولانی کنید. از آنجایی که می‌توانید هر نما را در فرایند ویرایش کوتاه کنید – و نه بلندتر – هر نما باید حداقل ۱۵ ثانیه طول بکشد. حتی اگر نمای بزرگی است و تنها به ۵ ثانیه از آن نیاز دارید، به مدت ۱۵ ثانیه فیلمبرداری کنید. از این کار بعدا خوشحال خواهید شد.


به هنگام فیلمبرداری ساکت باشید. دوربین تمام صداهایی را که تولید می‌کنید ضبط می‌کند – هر آه،‌ سرفه، خنده پیش خود و یا هر چیزی را که می‌گویید. بنابراین به هنگام ضبط دهان خود را کاملا بسته نگه دارید زیرا بعدا نمی‌توانید صداهای ناخواسته را ویرایش کنید.


سوژه خود را با دقت کادربندی کنید.


زمانی که نمای خود را کادربندی می‌کنید،‌ بهترین کار این است که سوژه را کاملا در وسط کادر قرار ندهید و اندکی از مرکز دور کنید. برای تداوم این روش از “قانون یک سوم” استفاده کنید که خطوط فرضی را برای کادر در نظر می‌‌گیرد و آن را به صورت عمودی و افقی به سه قسمت تقسیم می‌کند. اگر سوژه اصلی را (که معمولا صورت است) نزدیک به یکی از این محل‌های تقاطع قرار دهید، به ترکیبی فعال و مناسب می‌رسید.

خطوط به شما نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از “قانون یک سوم” ویدئوی خود را ترکیب‌بندی کنید.


در جستجوی بهترین قطعه کوتاه باشید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که بهترین ویدئوهای خبری از قطعات کوتاه متعددی که ویرایش شده و در کنار هم قرار گرفته‌اند تشکیل می‌شوند.

 

بنابراین کار شما تهیه بهترین قطعات کوتاه است. بهترین روش برای درک کامل آرایه قطعات مورد نیاز این است که کار ویرایش را تجربه کنید – یا حداقل در کنار کسی که این کار را انجام می‌دهد بنشینید و نظاره کنید. این تنها روشی است که می‌توانید ببینید چه نماهایی بیشترین کاربرد را دارند و چه نماهایی را از دست داده‌اید.


اگر تنها فیلمبرداری کنید و ماحصل را به یک تهیه‌کننده وب یا ویراستار مولتی‌مدیا بسپارید و منتظر محصول نهایی شوید،‌ مهارت‌های ویدئوی خبری شما هیچگاه پیشرفت نمی‌کند.

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)


 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.